Momo är en restaurang du inte bör missa. Är ni ett par stycken så ta in olika rätter och dela. Grymt bra mat och trevlig atmosfär. Även baren är grym om man vill stanna kvar efter middagen. Boka bord redan nu.
http://www.momo-amsterdam.nl/
Finns antal riktigt trevliga barer och nattklubbar med bra atmosfär, men har tyvärr inte namnet på dem i huvudet. Vi hade en lokal guide som tog oss till smultronställena. Restaurangen ovan var ett av dem. Vi åt även middag på en riktigt god köttrestaurang som även lär finnas i London. Kommer inte ihåg vad den hette. Hittade ett antal trevliga kaféer och kaffebarer. Bara att testa lite själv om ni hittar något som verkar trevligt. Sista dagen innan vi åkte hem tog våran vän oss till ett ställe utanför stan på väg mot flygplatsen. Gammaldags gemytlig atmosfär. Ett ställe jag inte tror att någon turist skulle hitta till som bara var på genomresa ett par dagar. Vi åt lunch där.
På dagarna knallade jag och min flickvän runt och utnyttja även spårvagnen. Grymt sätt att ta sig runt. Distriktet med alla gallerier och antikaffärer är trevligt att bara gå igenom och kolla i skyltfönstren. Man korsar mysiga kanaler som påminner en del om Venedig. Vill du gå i exklusiva klädbutiker (Gucci, Prada etc) är de samlade på en särskild gata. H&M, Zara och mer "normala" butiker ligger i en annan ände av stan. Bara att gå till vilken turistinformation som helst så ringar de in var områdena ligger. Vi besökte inga museum under vår korta vistelse, men det finns en del att se. Några av världens mest erkända konstnärer har ju sitt ursprung i Amsterdam.
Var försiktig när ni åker taxi. Vi råkade ut för en som körde oss helt fel med flit och släppte av oss. Kändes inte helt ok att bara bli droppad någonstans. Vi lyckades få tag i en annan taxi som körde oss rätt. Det har hänt en del otäcka saker fick jag höra av en vän som bor i Amsterdam. En turist blev i princip ihjälslagen av en taxiförare. Som tjej skulle jag nog vara extra försiktig i Amsterdam. Åk gärna ett par stycken i samma bil.
Red Light distrikt är kul att ha sett, men ärligt talat inget speciellt egentligen. Är man i Amsterdam bör man nog ta en promenad genom kvarteren i fråga. Vad jag minns ligger sedan gågatan där H&M inte så långt därifrån.
Amsterdam är kända för sina tulpaner. Ligger en marknad längst en av kanalerna som du inte bör missa. Åter igen kan turistinformationen märka ut den på en karta.
Ha en trevlig resa!