Tips gas lågfart

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja, det är skittråkigt, ja, det är skitsvårt, och ja, du har grym nytta av det ute i verkligheten sen, mer än många tror. "Men vadå, det är ju bara att sätta ner foten!!!!!!!!!", jo, men gaskontrollen, finmotoriken och att jobba med blicken är samma i lågfart som i racetempo på favoritvägen, eller när du lirkar dig mellan bilarna i köerna. Och det ser jävligt snyggt ut att krypköra runt med full kontroll :tummenupp

Det är en fantastisk känsla när jag kan glida i krypfart, stå stilla någon sekund, glida vidare utan att sätta ner fötter eller vingla runt. Brukar öva lite då och då på parkeringsplatser, och utmanar mig själv på tajta garagevändningar. Det är mycket hjälpsamt när jag ska slingra mig emellan bilar i kö osv.

Det är inte verboten i verkligheten att sätta ner foten, men på förarprovet ska du kunna visa att du har så pass bra kontroll på hojen att du inte behöver det på konbanan.

Jag tycker det är bra. Saker som är svåra är roligare än lätta när man klarat det!

Öva öva öva så går det bra. Blicken är så viktig, alla nybörjare stirrar ner i backen en meter framför framhjulet, särskilt när det går långsamt. Lyft på blicken, kolla dit du ska så långt det är möjligt. Slappna av i armarna, använd ben och magmuskler. Håll i handtagen ungefär så hårt som du håller en arm hos ett spädbarn. :tummenupp

EDIT: Bah citerade fel Hoztic - skulle ju citera TS. :crash
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Känns som lågfarten kommer vara det absolut svåraste momentet på uppkörningen och något som jag måste öva riktigt mycket på!! Fattar inte att man kan bli kuggad om man skulle råka sätta ned foten en gång. Lär ju inte va mindre nervös heller när man står där och det verkligen gäller med en uppkörningsledare som tittar.

Som det redan skrivits, du kuggar inte bara för att du råkar sätta ner foten.
De tittar efter helheten och ser ifall du uppvisar kontroll eller ej.
...sen att de som kuggar här ofta skyller på "satte ner foten" är en helt annan sak.

Ett körkort innebär att man skall kunna hantera sitt fordon.
Och en mc är tung och på två hjul, klart man därför måste bevisa att man kan hantera den sakta och även utan motor.
Vet inte om de kollar numer, men att lyfta upp på centralstödet var iaf tidigare ett delmoment.
 

Otech

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2020
Ort
Lerum
Hoj
2007 Kawasaki Vulcan 1600 Mean Streak
Helt klart alternativ 2, tog kortet i höstas och att lära mig alt 2 och jobba med både gas och koppling gav mig så mycket mer kontroll och fingertoppskänsla att kunna reglera balans fart lutning etc etc. Om man får ett kärringstopp utan stytfart med nästan fullt utslag på styret runt en kon är ju inte risken bara att du blir underkänd utan att du faktisk drullar omkul, det gjorde jag under övning och motorcykeln blir oerhört tung när motorn dör i lågfarten runt en kon då har man inte mycket att jobba med för att rädda det.

Det är också oerhört tacksamt att resa bågen och rätta upp den med motorvarv när man behöver lite hjälp att balansera den. Så helt klart 2 och jag vill minnas att det är vad inspektörerna vill se också vilket hjälper lite i helhetsbedömningen.

(för info lågfartsbanan har ny utformning sen typ 2015 och sen 2019 räcker det inte med tung mc för att köra upp, måste vara minst 600 cc, 67hk och 175kg så många äldre supertenere och andra enkla uppkörningshojjar funkar inte längre att köra upp med fast de är "tunga" motorcyklar)
 
Last edited:

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Vet inte om de kollar numer, men att lyfta upp på centralstödet var iaf tidigare ett delmoment.

Det står i körkortsboken att det fortfarande gäller. Men när jag hjälpte mitt ex med kortet i somras tittade förarprövaren bara konstigt på henne när hon frågade om hon verkligen behövde kunna få upp den på centralstödet.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top