Tips FZR1000

ganzo

Suparhjälte...
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Ingen
Hejsan

Jag starta denna tråden för att jag har lite frågor om Yamaha FZR1000, främst av årsmodell 93 men andra årsmodeller funkar. Sitter nämligen i valet och kvalet om jag ska införskaffa mig en, då jag gillar bågen. Blir ju köpa nu så man får köra lite innan vintern och diverse modifikationer som ska utföras då.

Så vad jag undrar är:

Kända fel? Nått som är vanligt på FZR1000 m.a.o :P
Värt att tänka på vid köp av FZR1000? Typ, vad ska man hålla koll på?
Är den lättmekad? Typ vid byte av enkla saker, som tändstift och sånt? Vet att en polare hade nån gammal Yamma som det var ett jävla meck att byta saker på.

Om nån vänlig själ svarar, gör det gärna på PM då mitt internet är segare än en moppe och att leta sig fram igenom forumet tar lååång tid. :P

Tack på Förhand
 
ett vanligt fel som brukar dyka upp efter runt 5000 mil är att insidan i cylindrarna börjar smårosta om Jag förstått det rätt. Det gör att den får taskigt komp och börjar dra och ryka olja. Hör med Andersson turbo, har har stenkoll på fzr.
 
Hejsan

Jag starta denna tråden för att jag har lite frågor om Yamaha FZR1000, främst av årsmodell 93 men andra årsmodeller funkar. Sitter nämligen i valet och kvalet om jag ska införskaffa mig en, då jag gillar bågen. Blir ju köpa nu så man får köra lite innan vintern och diverse modifikationer som ska utföras då.

Så vad jag undrar är:

Kända fel? Nått som är vanligt på FZR1000 m.a.o :P
Värt att tänka på vid köp av FZR1000? Typ, vad ska man hålla koll på?
Är den lättmekad? Typ vid byte av enkla saker, som tändstift och sånt? Vet att en polare hade nån gammal Yamma som det var ett jävla meck att byta saker på.

Om nån vänlig själ svarar, gör det gärna på PM då mitt internet är segare än en moppe och att leta sig fram igenom forumet tar lååång tid. :P

Tack på Förhand

Rå urkraftsmaskin!! Min första sporthoj var en 89:as fzr! Det går bra, har bra väghållning, men gillar olja! Oljelampan är en NIVÅ-lampa! Så när den lyser börjar det bli dags att ge den lite olja, byta kamringar och hona cylindrar kan få bukt eller ialla fall få ner oljeförbrukningen. Min drog ca 1 liter på 150 mil, då var den ändå honad tidigare..Oljefiltret sitter där filter brukar sitta, men är ett "evigthets" hölje som man skruvar bort och byter innanmäte(filter och o-ringar)Har för mig det var smidigt då det är hylsfattning mitt på filtret Så med förlängare och spärrskaft så gick det lätt, det som var bökigt var att man måste plocka bort eller åtminstone hänga lös kåporna, jobbigt värre.(tycker jag som inte behöver göra så någotmer:D ) Min fzr hade gått över 8000 mil när jag sålde den och den gick perfekt i motor, koppling, växellåda. Det var bökigt och trångt att byta glödlampor till instrumenteringsbelysningen, frökenhänder då är att föredra. Bakdäck var lätt att byta, jag bytte aldrig framdäck, men säkert inga konstigheter där heller.
Lättstartad i vått och torrt, kyla och värme, kan fortfarande få kalla kårar längs ryggraden då man erinrar sig tillbaka motorljudet över 7000 rpm och uppåt:yoparty

Är det fin hoj så rekommenderar jag köp!!! Som tidningen Bike recenserar "Björnstark" Och det stämmer fint!:tummenupp Numer är det väl oxå Uberprestanda(varjefall rakt fram) till moppeförsäkring:tummenupp :tummenupp

En kompis hade en 1992:a som gacklade i kopplingen hela tiden han hade den, men den gick ialla fall, tror han köpte sig en sådan efter ha provat min. De maskinerna var nog då och är nog än idag mesta möjliga prestanda till minsta möjliga pengar, lite får man kompromissa givetvis mot nyare hojar.

Har lite mekbilder på bakhjulsbyte här nedan, du får scrolla ner lite på den sidan dock:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=23074&page=21
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top