Tips for hemkomst?

MrKvisler

- All is One -
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
03, Suzuki Hayabusa
Hallo,

ursakta att jag skriver konstigt men jag skriver fron USA (bor i Las Vegas) och jag har inget svenskt tangentbord (och jag ar for lat for att sitta och kopiera in vora speciella bokstaver).

Jag holler po att forbereda mig for att komma hem till Sverige med min fru, Daniela, och min flickvan Miss Hayabusa :tummenupp So nu undrar jag hur blodigt det kan bli med forsakring hemma i Sverige? Jag har snokat runt lite har po forumet men jag har inte satt nogot specifikt for Hayabusas och forsakring, forutom en riktigt gammal kommentar dar det lat valdigt billigt jamforelsesvis med vad andra har betalat for mindre hojjar.

Jag ar 34 och har haft amerikanskt korkort i ca 5 ar nu och inga olyckor. Kommer ta det svenska efter ett or nar jag kommer hem och har forsokt kolla upp forsakringar via internet men jag har ju ingen hemaddress i Sverige och ingen registrering, kopbevis osv. so det ar lite svort. Om nogon vet hur jag skulle kunna fo tag i information harifron so vore det toppen! Eller om nogon som kor en Busa kan beratta vad dom har for forsakring och hur mycket det kostar, med vilka osv. :)

Har funderat lekt lite med tanken att kankse byta hoj om det blir sanslost dyrt och undrar om nogon har vet vilken hoj som skulle kunna bli mer smartfri, forsakringsmassigt sett? Jag vill definitivt oka en hoj som jag kan ha kul po sjalv men som jag oxo kan ta frugan, med lite packning, bakpo och oka en bit po. For mig so ar ideal valen: Hayabusa, ZX-14 (ZZR1400), CBR1100XX, VFR800 eller Sprint ST. Skulle kunna tanka mig en Concours (1400GTR) om den ar ordentligt billigare att forsakra. Tror dock inte det kommer att vara fallet do den i praktiken mer eller mindre ar en ZX-14 (ZZR1400) med behagligare komfort.

Kommer lagga upp lite bilder nar jag for tid och presentera mig officiellt, moste bara fo tid att ta lite bilder. :cool:

Tack po forhand for asikter och rad!

Hur som kommer det vara helvetes mkt dyrare att forsakra Busan i Sverige, jamfort med i LV.
Nar jag hade min gixxer 750 -07 pa gata har kostade det mig $24/man i forsakring, samma hoj i swe skulle landa pa 2000SEK/man.
Har oxa haft en ZX10r 06, har for mig jag betalade $32/man for den, samma hoj i swe skulle kosta mig runt 3000SEK/man.

Det ar garanterat en stor skillnad po att forsakra har (i LV) och i Sverige har jag forstott. Jag betalar for tillfallet $76/mon och det ar med State Farm som bara gor po kubik, inte typ av hoj. Dvs. so betalar alla som kor "cruisers" bra mycket mer an mig. :D

Tors man froga hur gammal du var nar du fick dom nummrena for Svensk forsakring?

Det ar garanterat en stor skillnad po att forsakra har (i LV) och i Sverige har jag forstott. Jag betalar for tillfallet $76/mon och det ar med State Farm som bara gor po kubik, inte typ av hoj. Dvs. so betalar alla som kor "cruisers" bra mycket mer an mig. :D

Tors man froga hur gammal du var nar du fick dom nummrena for Svensk forsakring?

Wierd stat du bor i som gar pa kubik, kanske ngt som bore goras i Sverige med:tummenupp

Jag ar 25. Det jag gjorde var att ringa runt till olika FB o fraga, sist jag va i Sverige (forra sommarn).

Kan passa pa o fraga dig hur mkt frakt o shit for busan kommer ga pa, var skeppar du fran?

Har i Nevada so ar det bara State Farm forsakringsbolaget som gor po kubik. Alla andra fosakringsbolag har vill ha betydligt mer i premie. Jag fick tips po hayabusa.org om att kolla med State Farm och slog till direkt. Passade po att skriva vort hus och vor bil med dom oxo, vilket gav en liten rabatt. Dom var valdigt mycket lagre an mitt forra forsakrings bolag som jag hade min 600 kubiks Ninja med! Mycket trevligt faktiskt :)

Har inte kollat an med hur jag exakt ska gora med frakten. Vi ska forsoka skicka hoj, bil och ovriga flyttsaker med container po bat. Det tar typ tre fyra monader men jag har hort att det ar en fast avgift per container som ska vara billigt med tanke po hur mycket man kan skicka i den. Den kommer nog att fraktas fran LA kan jag tanka mig.

Vet ni om det finns nogot forsakringsklass register for motorycklar eller dylikt som man kan ladda ner/kolla po natet po? Tankte att jag skulle kunna fa en hum om vart olika hojjar ligger forhollandevist. Eller ar det so att all forsakringsbolag har olika klassificeringar?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park