Tips för MC-körkort?

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Tja!

Ska ta mitt MC-körkort till våren, men eftersom jag inte nått den aktningsvära åldern av 21, så får det bli mellanklass.

Är det nån som har några bra tips inför övningskörning o allt som hör till?
Ska köpa en Honda VFR om ett par veckor o farsan har MC-kort så jag får väl övningsköra med honom?

Tacksam om tråden inte spårar ur..

Tack!

ett litet tips är att ta teorin NU, för sen framåt våren så ska alla andra också ta körkortet o bokar upp teori-prov så det tar nån månad att få tid typ (så va det i stockholm iaf..) så ta o gör den direkt så slipper du tänka på sånt sen..

Då din far säkert fick sitt mc-kort gratis med bil-kortet så kan det nog va bra o få en lärares syn på vad som behövs i övningsväg (inget illa menat, bara att trafiklärarna vet va kontrollanterna vill se vid uppkörningen..). Ta en lektion o hör med honom/henne va du ska träna på, sen kan du o pappa träna på det på en parkering o vägarna istället, det blir måååånga tusen billigare än 11 tvåtimmars-lektioner på körskolan... tro mej :P

I övrigt så önskar ja dej lycka till ;)

// Christian

VFR:n blir nog en jättebra första hoj, det är vad jag körde upp på i sommras.
Mitt tips blir nog att ta någon/några körlektion/er så att en trafiklärare kan visa dig hur främst konbanorna går till, sen är det bara att nöta.

//Lycka till

Ett tips som redan kommit fram är att göra bort mc teorin under vintern så du slipper stå i kö för den utan bara tänka på uppkörningen..

Och att du tar ngr lektioner på en skola då jag tvivlar på att din farsa är uppdaterad på alla nya mc regler och sånt...

Lycka till !:tummenupp

Boka körtider hos körskolan tidigt i januari nästa år så du kan knipa de första tiderna när snön släpper. De går oxå snabbt...

Tack!
Farsan tog faktiskt sitt kort, men han är nog inte så uppdaterad :)
Tänkte göra så att jag kör några lektioner hos en skola, men får jag övningsköra med pappa? Jag ska ju ta "mellanklass" men kör tung..

Hedlund skrev:
2620883 men får jag övningsköra med pappa? Jag ska ju ta "mellanklass" men kör tung..

All övningskörning som inte är i körskola kräver godkänd handledare... du måste ansöka (och farsan oxå/vid samma tillfälle) att få övningsköra med farsan. Då får du samtidigt alla svar...

:tummenupp Lycka till...

Hedlund skrev:
2620883 ...men får jag övningsköra med pappa? Jag ska ju ta "mellanklass" men kör tung..
Nu vet jag ju inte säkert men jag tycker det låter extremt osannolikt att du får köra en "tung" mc vid övningskörning eftersom du bara är behörig för mellanklass.
Kolla upp detta innan du börjar köra, lite trist att torska på olovlig körning under övningskörningen.

Men gör som folk tipsat om och läs teorin i vinter så får du garanterat lära dig vad som är tillåtet och inte. :tummenupp

Hedlund skrev:
2617105 Tja!

Ska ta mitt MC-körkort till våren, men eftersom jag inte nått den aktningsvära åldern av 21, så får det bli mellanklass.

Ska köpa en Honda VFR om ett par veckor o farsan har MC-kort så jag får väl övningsköra med honom?

Tack!

Dude!!! Du skulle ju köpt min VFR! :fakta

I övrigt kan jag inte säga annat än att VFR:en är en suverän nybörjarhoj. Inget fartmonster och du lär dig bromsa en "tung" hoj. Nu är väl VFR:en liksom många andra lite mera sport-inspirerade hojar inte dirket optimal att krypköra med...annars tycker jag tyngdpunkten är rätt förlåtande. Det är en relativt smidig hoj att hantera vid normal körning.
Eftersom du är rätt ung så är VFR:en en bra hoj rent ekonomiskt.. klokt val!

Lycka till!
//KaliZ

Hedlund skrev:
2617105 Tja!

Tack!

Tjena! Lycka till. Som några sagt, fokusera på teorin, sätt ett realistiskt mål för teoriprovet, gör det och koncentrera dig på körningen i vår när snön smält bort.

Har även några PDF-filer som kan vara intressanta att läsa. PM:a mig mailadressen så skickar jag dem, om du vill ha. Tror inte hotmail-adresser tar större filer än 4-500 kb?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back