Tips för bygge av enkel däcksbalanseringsmackapär

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Tips för bygge av enkel däcksbalanseringsmackapär?

Tja!
Har beställt däck, och tänkte byta och balansera själv (varför? Har inget garage, inget depåstöd fram, och framförallt att det är kul att lära sig nya grejor...)
Tänkte dra ihop en ställning av träreglar alt fyrkantsjärn, men efter att ha funderat lite kom jag på att det borde räcka med två pallbockar, rör/rundjärn i st för hjulaxel. Men för att få lite bättre precision tänkte jag att röret/järnet skulle läggas på någon mackapär så att det kan röra sig fritt. Pss slipper jag en massa bulkiga prylar, en axel och två mackapärer har jag plats för i förrådet...

Jag har två kandidater;
1, antingen hittar man någon "färdig" mackapär som man köper, dvs något som skulle funka men som kanske inte direkt var gjort för däcksbalansering.
2, bygg mojängerna själv. Idén är en bit U-balk, sätt i två rullar så att rullarna hamnar "i" U-balken. Rullarna ska vara hårdplast eller liknande, och ffa med bra lagring så de snurrar enkelt. U-balkarna "spänner" man sen på pall-bockarna.

Någon som har synpunkter eller andra idéer. Tips om var man kan köpa rullarna är också välkomna, helst i Sthlm.
MVH,
Hasse

Last edited:
Mattias skrev:
Sämre, dyrare, men du byggde den i alla fall själv! ;)
Troligen blir det så, men som sagt, själv är bäste dräng?

Dyrare tror jag inte, 4 rullar och 20 cm U-balk? på www.polo-motorrad.de har de en balanseringsmojäng för ca 45 Euro, men med den kan man inte kränga av däcket. Är det så överdj-vligt att trycka in däcket, eller är det bara nice att ha? Har bytt bildäck själv, men aldrig på hojen...

HansJ skrev:
Är det så överdj-vligt att trycka in däcket, eller är det bara nice att ha? Har bytt bildäck själv, men aldrig på hojen...

Du kan ju pröva en gång att trycka av däck utan avtryckare... sen önskar du att du hade en!
//håkan

håkan skrev:
Du kan ju pröva en gång att trycka av däck utan avtryckare... sen önskar du att du hade en!
//håkan
Just därför man frågar innan :tummen. Det är ju en sak om man ska kränga däck i depå, då vill man troligen ha allt som gör livet enklare, men du menar att det är sä dj-kligt att man knappt klarar det?

HansJ skrev:
Just därför man frågar innan :tummen. Det är ju en sak om man ska kränga däck i depå, då vill man troligen ha allt som gör livet enklare, men du menar att det är sä dj-kligt att man knappt klarar det?

Ungefär så är det, ja. Jag skulle påstå att det är omöjligt att kränga ett slanglöst däck utan en sån.. tryckare finns dock lite olika varianter av, den ovan är lyxvaranten

/B

Bj.O.rn skrev:
Ungefär så är det, ja. Jag skulle påstå att det är omöjligt att kränga ett slanglöst däck utan en sån.. tryckare finns dock lite olika varianter av, den ovan är lyxvaranten

/B
Ser ut som jag får ge mig, hjärnan skriver ut checkar min obefintliga verkstad kan lösa in... Om inte nån har tips på en billig däcktryckare (vad heter de egentligen, har sökt lite men inte hittat nåt). Om inte så är det nog inte värt besväret för mig eftersom jag kanske skulle ha nytta av grejorna någon/några gånger per år...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...