Tips för att träna upp konditionen!

Pangbruden

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Yamaha
Hej
Jag behöver träna upp konditionen på kort tid så jag kan springa 2000 m på 10 minuter. Jag efterlyser tips på effektivt sätt som håller motivationen uppe :huvet

Just cykling är bra för konditionen,men problemet är att man bär inte sin egen vikt och använder inte alla/samma muskler som när man springer,vilket skulle betyda att man orkar springa men benen bär inte.(lätt överdrift)

Så spinnig i kombination med löpning/promenader borde vara det bästa.

Pangbruden skrev:
Hej
Jag behöver träna upp konditionen på kort tid så jag kan springa 2000 m på 10 minuter. Jag efterlyser tips på effektivt sätt som håller motivationen uppe :huvet

Far ut å spring 2000m några gånger i veckan, första gångerna utan klocka. Sen tar du en klocka och kollar tiden och pressar dig själv.

Varför inte ut och springa ? Det man träna på brukar man bli bra på :tummenupp

Edit: Fan va slö man är

Långa farbron skrev:
Just cykling är bra för konditionen,men problemet är att man bär inte sin egen vikt och använder inte alla/samma muskler som när man springer,vilket skulle betyda att man orkar springa men benen bär inte.(lätt överdrift)

som vanligt har farbrorn helt rätt :tummenupp
2km på 10min är ju inte direkt jättetufft så det bör man klara av ganska så lätt om man är iaf lite intresserad av motion

Löpning är den bästa konditionsträningen enligt mig!
Snackar vi tex två månader el dyl så är väl detta helt ok. (kortare tid, hårdare träning)
Skippa allt som har med klockor att göra till en början och spring tre ggr/veckan, ett pass som är 2000m och några som är lite längre, tiden spelar ingen roll i början. Sedan efter typ två veckor så börjar du pressa dig själv med klocka EN gång i veckan på den distansen.

Det är aldrig nyttigt att börja tokköra otränad men ibland så ska man klara nåt på en kort tid och då är det som det är... Så ska du bygga upp nåt på en längre period så TA DET LUGNT i början så slipper du skador! Iaf första sex veckorna.
Det är inte intensiteten eller prestationen som är viktig då utan det är regelbundenheten!

Spring järnet åt ett håll från dig tills du känner att du håller på att spy, sedan springer du hem igen. Allt handlar om att bara pressa sig själv.....

Simma är bra oxå!
Helkroppsträning som är konditionstränande...
Kan vara kul med omväxling till löpningen! :)

Seriöst tips

Kör intervaller eller sk fartlek.

Har du tillgång till en 400m bana så gör såhär:

Uppvärmning:
Lägg joggning 3 varv

Därefter:
1. 400 m i 75% tempo
vila tills puls o andning gått ner
2. 200 m i 75% tempo, 200 m mkt sakta jogg, 200m i 75 % temp, 200m mkt sakta jogg
3. repetera 2:an
4 . repetera 2:an
5. repetera 1:an

Nedjoggning:
Lätt joggning 3 varv.

Därefter ett 1 timmes pass i gymet med stort focus på lårens fram o baksida, vader, ländrygg och mage.

Kör du detta 2 ggr/veckan och däremellan joggar i raskt tempo 5 km 2 ggr/vecka under 6 veckor så garanterar jag att du gör klart under 8 minuter på 2 km.

LYCKA TILL!

Pangbruden skrev:
Hej

Suck...var tvungen att göra 30 armhävningar nu bara för att minska ångesten som byggdes upp när jag läste tråden :hihi

EDIT: gjorde 30 till nu, på knogarna :yoparty

Last edited:
Du måste hålla en snitthastighet på 0.3 m/s, och det borde väl en relativt otränad person klara om det inte är en väldigt kuperad terräng du ska ut o springa i? :)

Spiken skrev:
Du måste hålla en snitthastighet på 0.3 m/s, och det borde väl en relativt otränad person klara om det inte är en väldigt kuperad terräng du ska ut o springa i? :)

Är du säker på att det inte ska vara 3.3 m/sek :7peta

Med andra ord 11.88 km/h :D

sege skrev:
2000 meter på 10 minuter bör man klara otränad.

Enligt oss som får plats i ett skinnställ strlk 52... Vi har alla olika förutsättningar. Min far började springa för sex år sedan, då hade han nästan 20kg övervikt. Han lånade tom mitt njurbälte så han kunde spänna den runt midjan för annars så gjorde det så ont när magen guppade... DÅ skrattade man.

Tre år senare sprang han sthlm marathon på 3,15... Nu så kör morsan och han klassikern med bra resultat. Nu skrattar man inte längre när gubben springer ifrån en...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman