tips för att klara uppkörningen...

semheijn

MIKE
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
YZF R1 06
Hej alla kompisar...
Jag håller på med mitt Mc körkort och tänkte fråga er alla som redan har mc kort om ni skulle kunna vara vänliga och dela med er av just era erfarenheter när det gäller mc körning i allmänhet vad behöver en riktig ROOKIE som t ex jag tänka på när man gasar iväg i början av karriären vad tycker just du är jävligt viktigt ge gärna tips som sagt men inga PUCKO grejjer och inga dumförklaringar tack det sköter jag själv (till mig själv alltså) tack på förhand/MIKE :yoparty :tomten :banana :fyllisar

Rasorblade skrev:
ANVÄND FOTBROMSEN VID UPPKÖRNING!!! :3freak

Skitviktigt!! Blev kuggad på det först gången

va blev du mej sa han till typ 5 ggr men klarade mig iaf han va nog på bra humör den dagen :D

Rasorblade skrev:
ANVÄND FOTBROMSEN VID UPPKÖRNING!!! :3freak

Skitviktigt!! Blev kuggad på det först gången

det var bra tänkt :)

min körlärare sa att vi skulle skit ai bakbromsen, vi skulle bara he dit foten så det såg ut som att vi bromsade där med :D

Försöka slappna av fast man är skitnervig. Dock inte för mycket, alltid bra att vara lagom nervös så man skärper sig. Förmodligen kan du allt du ska kunna för att klara det, det kan du iaf intala dig & tänk på allt som du lärt dig.

Fokus framförallt! Lycka till.

som min lärare sa...
"när du sätter dig på hojjen vid uppkörningen har du ditt körkort, det är bara för dig att bevisa att du ska få behålla det när du kliver av hojjen sen

Vi ses på vägarna runt hjo i vår o sommar. :yoparty

Ska du köra på körskola så rekommenderar jag starkt att du väljer körskolan som Magnus Carlson (känd stuntare) har i skövde, för de har väl fortfarande ingen i hjo :va Han brukar ibland vara med på våra samåkningar som du också är välkommen på. Vid "gamla" flygfältet i skövde finns manöverbanor utmarkerade. Ska bli pappa snart så jag vet inte riktigt hur han har planerat eve pappaledighet.

Hälsa syrran (anna-karin om du träffar på henne) och så önskar jag dig och alla andra en god jul och ett riktigt gott nytt år.

/lena

Edit.. slänga upp en bild på skönheten så jag känner igen dig

Bild på hojen alltså

Last edited:
Hej Lena
Jag hade tänkt att övningsköra med han Magnus hört att han är helt galen...ska försöka att visa :fyllisar upp hojjen här på forumet så fort jag har lackat om den (håller på för fullt) men sen är det ju det här med data kunskaperna...får fråga syrran i värsta fall...önskar dig det samma om jul å nyår ta det lungt med den goda men ack så svekfulla drycken vi kallar alkohol/MIKE :fyllisar

2fast4hjo skrev:
Vi ses på vägarna runt hjo i vår o sommar. :yoparty

Ska du köra på körskola så rekommenderar jag starkt att du väljer körskolan som Magnus Carlson (känd stuntare) har i skövde, för de har väl fortfarande ingen i hjo :va Han brukar ibland vara med på våra samåkningar som du också är välkommen på. Vid "gamla" flygfältet i skövde finns manöverbanor utmarkerade. Ska bli pappa snart så jag vet inte riktigt hur han har planerat eve pappaledighet.

Hälsa syrran (anna-karin om du träffar på henne) och så önskar jag dig och alla andra en god jul och ett riktigt gott nytt år.

/lena

Edit.. slänga upp en bild på skönheten så jag känner igen dig

Bild på hojen alltså

Upp med blicken, Upp med blicken, Upp med blicken.. Glöm ej det vid bromsprov, krypkörning (givetvis annars också) LYCKA TILL i vår då!!

http://www.vv.se/filer/326/VTK_05_24.pdf

http://www20.vv.se/vvfs/htm/1996nr167.htm

http://www10.vv.se/vtk/

Dessa tre länkar kan vara rätt nyttiga att läsa igenom, även om det är en hel del!
Några heta tips är att ta det lugnt på uppkörningen - kuggar du så är det bara att köra igen!
På bromsproven - Dra snabbt upp den i den hastighet du ska ha, precis innan du ska bromsa så tar du ett DJUPT andetag, detta är ofta nog för att du ska sträcka ryggen och få upp huvudet det där lilla extra. Upp med blicken!
Lågfartsbanorna ska vara kontrollerad krypkörning, högfartsbanorna ska ha ett bra flyt! Se till att verkligen gunga bågen mellan konerna!
Var hela tiden väldigt lätt på bakbromsen, sätt mest foten där för syns skull!
Ta det lugnt i trafiken, men var inte för defensiv! De flesta vill se att du verkligen KAN köra båge, och inte är rädd för att göra det!

Det är tips baserade på mina erfarenheter... :)

Förbered dig!
Åk ut till något öde ställe, ställ upp lite koner (pet-flaskor funkar fint!) och öva på de olika momenten! Träna också inbromsningen, då den är mycket viktig!

Om du kör på ren asfalt, våga trycka hårt med handbromsen! Jag fick lära mig att pressa max då jag har ganska dåliga bromsar, men mc´n ska sugas fast vid marken och dämparna ska gå ihop ganska kraftigt.

Men öva, läs andras erfarenheter och lär dig känna dig hoj. Håll en stadig blick långt fram vid inbromsning etc, samt ta dig igenom hela uppkörningen lugnt och metodiskt. Du får ditt körkort om du klarar det man bör kunna i trfiken. :)

God hjul! :tomten

Mvh
Johan

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...