Tips för att kapa dina varvtider

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Saknar dessa
Därför skapade jag en blogg som ger tips om hur du kan åka fortare.

Skrev del 1 för ett tag sedan. Lite kul att den blev så uppskattad och jag har fått flera förfrågningar om när del 2 kommer.

Se detta som en press release för idag kom del 2. Även den är helt gratis.

http://www.sporthoj.com/blogg/?quotmunkenquot

Tyck gärna till eller dela med dig av dina tankar och ideer på ämnet.

Last edited:
Väldigt snyggt! Håller med om så gott som allt :)
Det enda jag har något att invända mot är hu hårt man kan bromsa i regn. 8 av 11 krasher har jag missbedömt just detta i regn :huvet

Bra skrivet Munken och kul att du delar med dig :tummenupp

En sak som jag funderat på är hur nästan alla MotoGP-förare sitter när de bromsar. Den som kollat Rossi nya gyroskopiska kamera har säkert också noterat att han nästan alltid sitter med kroppen som den kommer att vara placerad i kurvan redan när han bromsar. Det borde betyda att det blir en väldig kraft på hans överkropp eftersom den får ta all vikt (han har själv sagt att anledningen till att han slänger ut benet är för att kunna pressa ännu mer på styret). Funkar ju för honom så det kan precis som du skriver på slutet vara värt att experimentera med (jag har provat och det funkar för mig i vissa bromsningar, inte i andra).

Supercoolt :tummenupp, nu är jag gammal och obildbar men man blir sugen på att ut och åka.

Det är skoj att se dig köra och att höra dig tala om dina framsteg och din "taktik" och teknik för att komma dit.

Du kommer gå långt inom RR med, det syns redan..

/ Jens

Heja Stefan. Bra skrivet.

Nåt som jag lärt mig och som hjälpt mig väldigt mycket är sista stycket om att man ska vara noggrann med att ge minst grundgas tidigt genom svängen så att fjädringen sätter sig ordentligt. Tror många skruvat bort sig för att bli av med upplevt chatter när lösningen i själva verket är att ge lite (mer) gas genom kurvan.

Keep up the good work :tummenupp

Nice! Jag håller med om det mesta och VILL verkligen genomföra allt det du säger när jag tränar/tävlar.... men det blir ju inte riktigt så! Man mesar ur, tvekar, slår inte på som man EGENTLIGEN ville. Så, det du skriver om projicering ar mycket av nyckeln, tror jag. Det har funnits ögonblick, halva varv, där jag lyckats, känt mig odödlig och gjort grymma omkörningar, heroiska ombromsningar. Men det håller oftast inte länge. Tyvärr.

EN gång har KÄNSLAN hållt ett helt race. Knutstorp 2008! Stod på startlinjen i regnet och tänkte, VISSTE!!! att "Jag kan det här bättre än er!!!!" och trodde på det, hela racet!!!! Och kom TVÅA!!!

Jag väntar fortfarande på att det ska hända igen!!!:)

Bra skrivet Munken och kul att du delar med dig :tummenupp

En sak som jag funderat på är hur nästan alla MotoGP-förare sitter när de bromsar. Den som kollat Rossi nya gyroskopiska kamera har säkert också noterat att han nästan alltid sitter med kroppen som den kommer att vara placerad i kurvan redan när han bromsar.

Grymt intressant iakttagelse.
Jag har alltid 100 teorier och om jag får spekulera så:

När man kör cross handlar det mycket om att sitt i rätt position och inte förflytta kroppen i onödan i svängen. Varje gång du rör dig förflyttas vikten och fjädringen rör sig och får jobba. Sitter du helt still är får du ett jämt tryck hela tiden. Rör du dig så kan du först få mer tryck = mer friktion för att sedan få mindre tryck = mindre friktion = du får alltså släppa på gasen.

Rossi tränar mycket cross och funderar säkert mycket tillsammans med sina analytiker plus att han verkar ha sådan känsla så han gör saker knappt utan att veta det.

Häftigt att han har skapat en sådan körstil och coolt att sporten och körtekniken fortfarande utvecklas år 2010.

Nice! Jag håller med om det mesta och VILL verkligen genomföra allt det du säger när jag tränar/tävlar.... men det blir ju inte riktigt så! Man mesar ur, tvekar, slår inte på som man EGENTLIGEN ville. Så, det du skriver om projicering ar mycket av nyckeln, tror jag. Det har funnits ögonblick, halva varv, där jag lyckats, känt mig odödlig och gjort grymma omkörningar, heroiska ombromsningar. Men det håller oftast inte länge. Tyvärr.

EN gång har KÄNSLAN hållt ett helt race. Knutstorp 2008! Stod på startlinjen i regnet och tänkte, VISSTE!!! att "Jag kan det här bättre än er!!!!" och trodde på det, hela racet!!!! Och kom TVÅA!!!

Jag väntar fortfarande på att det ska hända igen!!!:)

Du är ju lärare och även där måste det handla mycket om att ge ungdomarna sjävförtroende. Helt plötsligt använder man 100% fokus på uppgiften och det ända man tänker på är. JAG KAN, JAG VILL, JAG VÅGAR.

Man vet inte vad som händer men helt plötsligt står man på pallen.

Är vi medvetna om att det är så så kan vi göra mycket för att ta oss dit utan att behöva hoppas på att slupen för oss till den känslan.

Jag tor på dig i helgen. Jag tror även att du kommer att tro på dig!

Last edited:
När man kör cross handlar det mycket om att sitt i rätt position och inte förflytta kroppen i onödan i svängen. Varje gång du rör dig förflyttas vikten och fjädringen rör sig och får jobba. Sitter du helt still är får du ett jämt tryck hela tiden.
Jag provade att göra så i utgången av Esset i helgen, dvs förflytta kroppen till höger sida av hojen redan i utgången av Esset så att jag satt rätt i ingången till snabbhögern (den som leder upp till Ejes) och upplevde hojen som mycket stabilare än när jag som tidigare först sätter mig i mitten av hojen för att sedan glida ner till höger precis innan svängen.

Ska testa lite mer på Anderstorp i helgen :)

Jag provade att göra så i utgången av Esset i helgen, dvs förflytta kroppen till höger sida av hojen redan i utgången av Esset så att jag satt rätt i ingången till snabbhögern (den som leder upp till Ejes) och upplevde hojen som mycket stabilare än när jag som tidigare först sätter mig i mitten av hojen för att sedan glida ner till höger precis innan svängen.

Ska testa lite mer på Anderstorp i helgen :)

Jag gick California Superbike School steg 1-3 för några veckor sedan. Vi fick lära oss en teknik dom kallar för "hip flick" som vi tränade bl.a. i esset. En förlängning av "knee to knee" tekniken, där man redan när man fortfarande låg i högersväng flyttade över rumpan till vänster sida av sätet för att sedan följa efter med överkroppen inför vänsterkurvan.

Om Josef hittar hit kan han kanske förklara bättre.

[YOUTUBE-ID]hEi0HtalGpU[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...