Tips för att filma från sin MC?

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date
Rigge skrev:
Den enda gången kameran har hållt på att lossna var när den satt bakåt på skjuts-sadeln. Nu är en riktig hjälmkamera införskaffad, så nu blir riktiga i ryggsäck. Förresten så är det ganska sällan tank-kamerafilm blir rolig att titta på tycker jag. Oftast räcker ett klipp på ett par sekunder i en film.
Lins rokkar helt klart, men om man bara har en vanlig kamera så...

Jag tycker det ger en extra dimension åt filmen att varv & Hastighet syns, men i längden är det alltid trist med bara en kameravinkel oavsett var kameran monteras.
Jag har haft en hel del problem med reflexer i kåpglaset vid fint väder, kanske skulle detta minska något med noggrann rengöring samt vaxning av kåpglaset, men vid fint väder bör man nog fundera på andra monteringsställen.
Hjälm montering kan kanske bli roligast då det ger en mer dynamisk filmning när föraren ser sig om och tittar ner på instrumenten emellanåt.

Jag har gjort mitt eget videokamerafäste INUTI min tankväska. Detta skyddar kameran mot väder och nyfikna blickar från andra trafikanter och poliser. Dessutom blir ljudet nästan helt fritt från vindbrus då det blir som en luftkudde runt mikrofonen. Att det inte kostade en enda spänn gör ju inte saken sämre… :fyllisar

Artikel om videkamerafäste i tankväskan

Tokas skrev:
Jag tycker det ger en extra dimension åt filmen att varv & Hastighet syns, men i längden är det alltid trist med bara en kameravinkel oavsett var kameran monteras.
Jag har haft en hel del problem med reflexer i kåpglaset vid fint väder, kanske skulle detta minska något med noggrann rengöring samt vaxning av kåpglaset, men vid fint väder bör man nog fundera på andra monteringsställen.
Hjälm montering kan kanske bli roligast då det ger en mer dynamisk filmning när föraren ser sig om och tittar ner på instrumenten emellanåt.

Jag har gjort mitt eget videokamerafäste INUTI min tankväska. Detta skyddar kameran mot väder och nyfikna blickar från andra trafikanter och poliser. Dessutom blir ljudet nästan helt fritt från vindbrus då det blir som en luftkudde runt mikrofonen. Att det inte kostade en enda spänn gör ju inte saken sämre… :fyllisar

Artikel om videkamerafäste i tankväskan
Ser ju jättebra ut, varför får vi aldrig se några filmer ifån dig.

själv så har jag investerat i en tv/videokort modul till laptopen, så nu kopplar jag en liten kamera direkt till lappen o spelar in, då hyffsar man på kvaliten i och med att man inte lägger det på band imellan utan digitalt direkt. Har man redan en laptop så är det en billig lösning jämfört med en digitalkamera!

GSXR1100R skrev:
Ser ju jättebra ut, varför får vi aldrig se några filmer ifån dig.

Hmm, jo...
För att datorn har krånglat och hårddisken är för liten...
...jag är lat? :brinnerup

Vill du låna DV-banden går det däremot bra!

Något litet gammal exempel finns här: Första filmningen

Tokas skrev:
Hmm, jo...
För att datorn har krånglat och hårddisken är för liten...
...jag är lat? :brinnerup

Vill du låna DV-banden går det däremot bra!

Något litet gammal exempel finns här: Första filmningen
Njäe att redigera andras Dv band är inget kul, men upp med mera fimer nu :banana

Twosaint skrev:
Vet du vart man får tag på en sådan lins ? sony har ingen iaf

Om du läser från början av tråden, så ser du att jag länkat till ett gammalt inlägg på forumet om just detta.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park