Tips för överlevnad

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Med anledning till de olyckor som inträffat
på sistone tyckte jag det var läge att samla
våra tips på hur man undviker olyckor.

Jag kan börja med mina tips så får ni fylla
på med era erfarenheter.
  • "Kör som de är älgar allihopa". Förvänta dig aldrig ett rationellt beteende från någon bilist. :mad:
  • Däck = livförsäkring. Snåla inte, byt i tid och köp bra kvalitet
  • Hastighet - håll igen lite. :D
  • Bana. Visserligen kör man kanske ännu hårdare på bana men man slipper iaf mötande trafik.
  • Kåplöshet. Själv kör jag kåplöst som ett medvetet val, det finns skitsnygga Magni-kåpor till V11:an men då förlorar man en naturlig fartbegränsare.
  • Upprättning. En mindre radikal körställning ger ofta en mindre radikal körning. :cool:
  • Pausa. Ta paus när du blir trött.

[*]Kåplöshet. Själv kör jag kåplöst som ett medvetet val, det finns skitsnygga Magni-kåpor till V11:an men då förlorar man en naturlig fartbegränsare.

Där håller jag med, man behöver inte åka lika fort för att det ska "kännas" fort, men det e fortfarande lika kul. För er som brukar åka på längre motorvägsturer e väl kåpan rätt bra att ha iofs.

Last edited:
gthyni skrev:

[*]Upprättning. En mindre radikal körställning ger ofta en mindre radikal körning. :cool:[/list]

Absolut, jag brukar säga att man kör som hojen vill köras. Har nån sett en kamikaze-hojförare på en virago 535 nångång?...... :rolleyes:

Ju aktivare/framåtlutad körställning du har desto mera "aktivt" måste du köra föra att det ska bli "kul".

Jag har ett bättre tips, var elak för "only the good die young and all the evil seams to live forever" för maiden kan väl ändå inte ha fel?. :D

Tips...
- Försök att hålla sig borta från bilar och andra hårda fordon..Vad jag menar att det ibland kräver att man måste gasa istället för att bromsa för att skapa ett rimligt säkerhetsavstånd till andra fordon, om det betyder att man måste överskrida hastighetsbestämmelserna, skit i det !.
- Ligg ALDRIG i mittfilen på trefilig motorväg, ligg till höger eller vänster, det ökar chansen att komma ifrån situationer.

//B

Man sätter odsen själv.

Smäller man så är det ens eget fel. Bilar svänger o förarna sover. Har du missat det - ligger du illa till. Man kan anpassa sig till det eller låta bli. Man bestämmer själv. Sunt förnuft. Hur sker de värsta olyckorna? Inte vet jag. Men det verkar ju vara kollisioner MC/bil vid vänster svängar, utfarter o liknande. Välj rätt plats för aktivare körning. Glöm skitsnacket om att det händer alla för eller senare. Det gör det fan så heller. Det händer vissa - då ofta återkommande.

Kör med helljus på på dagen.

Väldigt svårt att missa för vänstersvängande bilister. Förvånansvärt få, blinkar eller klagar på annat sätt. När jag tänker efter så har det faktisk aldrig hänt. Det verkar som att de uppskattar "infon".

Kör lite snabbare än de andra.

Känns naturligt och man får automatiskt konstant visuell kontakt med kanske 99% av alla bilar. Detta utan att behöva använda backspeglarna så mycket.

Fundera över varför så många kör av i kurva.

Om du ändå bestämt dig för att köra av - testa att svänga som omväxling. (Läs motstyrtråden och lär dig däck) Efter svängen kan man åka o köpa glass.

Jobba

Sitt inte och åk med. På rak trist väg. Roa dig med att scanna i omgivningen. Du kommer bli förvånad över hur många rådjur som faktiskt står o mumsar i dikeskanterna(även innanför viltstängsel)

Kolla hojen.

Vet inte om det hänt men ett låst bakhjul verkar trist o onödigt och 30 sekunder för att kolla kedjelås o spänning kan det vara värt.

Sand/grus - vurpor görs med mopeden. Har du inte haft moppe så har du inte den naturliga skräcken inbyggd i märgen. Extra försiktighet och uppmärksamhet krävs.

Gör inte som jag - kör i shorts o stjorta.

/h

Patet-varning !

Din enda chans: Lär dig att klara alla idioter och idiotier du kan råka ut för; mycket lättare än att lära alla andra klara dig.

(
- varje gång det varit 'nära' tänker jag efter vad jag kunnat göra för att det inte skulle blivit 'nära'. Oavsett om det var jag eller nåt/nån annan som plantade sig, den gången. För att jag iaf inte ska gå på just den grejen mer än en gång.

- 'man kan ju inte ha tur varje gång'. Kör du alltid på gränsen så kommer du att krascha då och då. Eller omvänt: Vill du ha ett långt och trevligt hojliv så måste du köra med goda marginaler(, åtminstone största delen av tiden).
)
/u

Ja att köra i Shorts och stjorta är ju inte så bra. Men vänta lite nu.....vad betyder stjorta? Jaha stavningskungen menade skjorta! Så dumt av mig att inte förstå det med en gång *ironi* :hej

Helt rätt Ulf, oavsett om det är ens eget fel eller den andres fel, bör man tänka efter vad MAN SJÄLV hade kunnat göra för att undvika det som hänt. Hur hård man än är som knutte, är en Nissan Micra hårdare...

Ett tips för överlevnad: Glöm inte att slå av blinkersen efter sväng! En skåpbil svängde ut framför mig igår i tät statstrafik, jag tutade och gav han fingret och sen upptäckte jag att höger blinkers fortfarande var på. Skåpbilen hade alltså sett mig och konstaterat att jag skulle in på samma gata som han kom ut ifrån. Otäckt.

Stämmer! Jag testade min kompis TL1000s-fighter. Fan va skönt man satt och utan kåpa behöver man inte dra upp 200+ på varje raka för att det ska kännas som att det går undan. Lite annan grej - man ser mer vad som händer runt omkring och det känns som att det går snabbare än vad det gör. Tråkigt bara att jag tycker att kåphojar är snyggare och är bättre att åka långt med.

gthyni skrev:

[*]Kåplöshet. Själv kör jag kåplöst som ett medvetet val, det finns skitsnygga Magni-kåpor till V11:an men då förlorar man en naturlig fartbegränsare.
[*]Upprättning. En mindre radikal körställning ger ofta en mindre radikal körning. :cool:
[/list]

I förrgår körde kollegan och jag en härlig 20-milatur i trakterna av Göteborg och Alingsås. Vi kom fram till en lite större väg och stannade på en bred vägren för att snacka. Det liknade en busshållplats, men det var det inte. Vi stog i bredd, jag stod ytterst.

Swisch, så far en bil förbi 20 cm från mitt vänsterknä! Puckot i bilen höll till höger för att släppa om en omkörning, och såg förmodligen inte oss där vi stod med släckta lysen (avslagna motorer) och mörka skinnställ.

Se till att stanna på säkra platser, vägrenen är inte säker! Det kvittar om bilen har där att göra eller inte, i närkamp med bilar är det knutten som får spö.

Det fans två gyllene regler som man lärde sig medans man körde budbil inne i Sthlm.

Det var:
Störst först och Tveka aldrig annars är man en död liten lammunge.

Lär dig grundreglerna för körning i trafik...

1. alla människor är idioter... tills dom bevisat motsattsen

2. du har bara MOTtrafikanter...

3. ingen bilist kommer någonsin att se dig..

Eller se det som jag gör...

Bilisterna är en konbana..... på extacy... :squid

jag vet inte exakt siffra nu men en stooor del av olyckorna sker på lånade hojar! Kan va värt o tänka över innan man rasar iväg med kompisens r-hoj!

/ Hannes

Har brutit en del ben genom åren. Kör till och från jobbet så länge det inte är snö ute. Slutade köra vinte förra året.

Säger bara en sak. ALLA bilar är farliga. ALLA bilar är hårda. Och det verkar som om blinkers och backspeglar inte används så flitigt...

Var uppmärksam på din omgivning, lär dig läsa trafiken, kör aktivt!! Ligg på låg växel så att farten snabbt bromsas då du släpper gasen. Och omvänt såklart.
Nu när det är så kallt ute så ärdet halt oxå. Min hoj spinner från rödljus, när jag gör omkörningar, när jag växlar. Naturligtvis samma sak när jag bromsar! Och det gäller alla de där bilarna oxå.

Hoppas ni klarar er där ute!

Se upp för fartkameror oxo,
inte för att man kan åka dit
med integralhjälm på skallen :tummenupp ,
MEN plötsligt och omotiverat ställer
sig bilisten framför på bromsen mitt
på landvägen :mad:

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...