Tips ang vinterkörning o hoj

Rodz

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Hoj
cbr 1000rr
Sitter på jobbet o funderar på vad man ska hitta på i väntan på nästa sommar, kanske ska tjööpa vinterhoj?
Så ni som kör vinter, ös på med hojtips o allt som har med vinterkörning att göra, här ska köpas vinterhoj! :yoparty

Tips om vinterhoj + vinterkörning

Jag är inne på min andra vinter. Det har funkat ok för mej, här kommer lite av mina erfarenheter.

Jag har pendlat till jobbet en dryg mil bort i tät stockholmstrafik. Hoj ger uppenbara fördelar när det gäller att kapa tid och slippa köer. :arsele

Och att köra på snövägbana med lössnö ovanpå, hur kul som helst! :yoparty

Vinterhoj:
* Jag köpte en gammal Honda offroad 125 cc och slangade på Cheng Shin endurodäck m bildubbar (de e samma däck som MC-buden kör med).
Det är inga problem att köra med dem på blandad is/asfalt de är lite längre bromssträcka bara. Jag borde köpt en större/tyngre hoj, det är inte så svårt att köra på vintern som jag trodde, inga vurpor hittills.

* Vägsalt = problem. Hojen rostar som sa*an. Någon har förslagit att spraya hojen med diesel och aluminiumdetaljer med teflonspray (finns på biltema). Inget jag testat dock. Tvätta hojen ofta!

* varm förvaring av hojen är det bästa förstås.

Utrustning;
* Tumvantar modell Slalom duger bra. Förstärk med tunna fingervantar under om det behövs.
* Hjälm, jag har kört med min vanliga sommar hjälm (integral med visir) Visst, det immar vid rödljusen de e inget problem om det rullar på.
* Smuts. Jag har fått ett par ögoninflammationer. Kanske det är bättre med slalomglasögon m dubbelglas.

Plastpåsar 3-liters är bra att ha i fickan. Om hojen fryser, fyll med varmvatten och tina upp det frysta stället (oftast koppling eller tändningslås).

Vinterkörning rekommenderas varmt ! Jag kör ogärna bil numera.

Jag är inne på min andra vinter. Det har funkat ok för mej, här kommer lite av mina erfarenheter.

Jag har pendlat till jobbet en dryg mil bort i tät stockholmstrafik. Hoj ger uppenbara fördelar när det gäller att kapa tid och slippa köer. :arsele

Vinterhoj:
* Jag köpte en gammal Honda offroad 125 cc och slangade på Cheng Shin endurodäck m bildubbar (de e samma däck som MC-buden kör med).
Det är inga problem att köra med dem på blandad is/asfalt de är lite längre bromssträcka bara. Jag borde köpt en större/tyngre hoj, det är inte så svårt att köra på vintern som jag trodde, inga vurpor hittills.

* Vägsalt = problem. Hojen rostar som sa*an. Någon har förslagit att spraya hojen med diesel och aluminiumdetaljer med teflonspray (finns på biltema). Inget jag testat dock. Tvätta hojen ofta!

Utrustning;
* Tumvantar modell Slalom duger bra. Förstärk med tunna fingervantar under om det behövs.
* Hjälm, jag har kört med min vanliga sommar hjälm (integral med visir) Visst, det immar vid rödljusen de e inget problem om det rullar på.
* Smuts. Jag har fått ett par ögoninflammationer. Kanske det är bättre med slalomglasögon m dubbelglas.

Plastpåsar 3-liters är bra att ha i fickan. Om hojen fryser, fyll med varmvatten och tina upp det frysta stället (oftast koppling eller tändningslås).

Låter härligt och något som jag ska satsa på till nästa år. Efter att ha sett vad dubbdäcken duger för på mc-mässan igår så har alla mina spärrar försvunnit. Förutom att det är kul är det ju billigare och snabbare än att köra bil. Jobbigt att min flickvän vägrar ge med sig om att vi ska göra oss av med bilen och bli två-hjulsbundna.

Är det du som brummar på Essingeleden, Honda Xr eller XL125:a?
Jag körde 4 år med en Yamaha TT600. Ner till minus 10 går bra sedan tycker jag det blir för kallt. Händerna är värst, påsar rekommenderas. Tejpade kopplings och bromshandtag är också bra. Mc-budsdubbade däck funkar kanon.

Vinterhoj:

Utrustning;

Last edited:
tips o tricks

Flyttade ner till stockholm för 1 år sen och sen dess har det inte blivit någon vinterkörning, har dock avverkat ca 2000 mil i vinterföre under 7 år både privat och som Mc-ordonnans i lumpen.

Körde fram tills 06 en Ktm 625 sxc och pendlade med den till o från jobbet samt lite bus efter skoterlederna(ca 500 mil vintern 05).
Köpte ett par värmehandskar från www.touringbutiken.se som funkade klockrent samt ett par värmesulor från samma ställe. Guld värt när kvicksilvret kryper under 0.:tummenupp

Körde med däck från Trelleborg med endurodubb (ser ut som bildubb fast ca 15mm långa, ej att rekommendera när asfalten kryper fram) och kan säga att det finns faktiskt inget roligare. Har aldrig saknat hård is med lite lätt snöfjun på så mycket som nu när man bor i sveriges slask-Mekka.:huvet

Tips o tricks:

1. En dagens nyheter innanför jackan...blir inte vindtätare än så.
2. En ordentlig facemask som går ner över halsen
3. Vanliga Acerbis handskydd styr undan fartvinden ganska bra
4. Värt att investera i ett par ordentliga glasögon i 1000kr klassen
5. Vill man ha extra skoj på blankis så "kränger man på finnbubb och kör med lågt lufttryck och knäskrap" -citat ur en Mc-tidning:)
6. För stora skor= plats för värmesula alt pappas raggsockar
7. Skidor på hojen:)
9. En hoj med billig plast är att rekommendera
10. Hydraulisk koppling är inte att rekommendera när det kryper ner mot -20
11. Susa fram över en sjö-is i ca 100 knyck med solen i ryggen en varm vårdag= Priceless!!!

Jag körde en röd MTX 125 med blå rök efter. Tyvärr är CDI boxen paj så jag letar just nu efter en likadan MTX för reservdelar eller att köra med.

Minus sexton är mitt köldrekord, i 90 km/h längs essingeleden med en ventilerad sommarhjälm blev det kallt om pannan! :D

Mårten, om du får ha två hojar får ju frun ha bilen hur mycket som helst! Synd att Suka inte har märkesförsäkring, man får ju halva priset på nästa hoj annars...

Jag kör scooter hela vintern. Mina tips:

Värmehandtag+handskydd! Skitsunkigt att köra i klumpiga handskar, har inte frusit om fingrarna trots att jag kört med racehandskar i -17.

Crosshjälm för att slippa imma.

"Buddäck" funkar bra på större hojar, på scootern duger dubbfria vinterdäck bra.

Jag kör med chain wax på hela hojen. Kladdar inte när det stelnat och rostskyddar bra

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT