Jag är inne på min andra vinter. Det har funkat ok för mej, här kommer lite av mina erfarenheter.
Jag har pendlat till jobbet en dryg mil bort i tät stockholmstrafik. Hoj ger uppenbara fördelar när det gäller att kapa tid och slippa köer.
Och att köra på snövägbana med lössnö ovanpå, hur kul som helst!
Vinterhoj:
* Jag köpte en gammal Honda offroad 125 cc och slangade på Cheng Shin endurodäck m bildubbar (de e samma däck som MC-buden kör med).
Det är inga problem att köra med dem på blandad is/asfalt de är lite längre bromssträcka bara. Jag borde köpt en större/tyngre hoj, det är inte så svårt att köra på vintern som jag trodde, inga vurpor hittills.
* Vägsalt = problem. Hojen rostar som sa*an. Någon har förslagit att spraya hojen med diesel och aluminiumdetaljer med teflonspray (finns på biltema). Inget jag testat dock. Tvätta hojen ofta!
* varm förvaring av hojen är det bästa förstås.
Utrustning;
* Tumvantar modell Slalom duger bra. Förstärk med tunna fingervantar under om det behövs.
* Hjälm, jag har kört med min vanliga sommar hjälm (integral med visir) Visst, det immar vid rödljusen de e inget problem om det rullar på.
* Smuts. Jag har fått ett par ögoninflammationer. Kanske det är bättre med slalomglasögon m dubbelglas.
Plastpåsar 3-liters är bra att ha i fickan. Om hojen fryser, fyll med varmvatten och tina upp det frysta stället (oftast koppling eller tändningslås).
Vinterkörning rekommenderas varmt ! Jag kör ogärna bil numera.