Tips ang. offroaddäck.

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Ja, jag har på en säsong lyckats med att minst sagt köra HELT slut på mina däck. Dom däcken jag har på nu är Pirelli MT 21. Direkt när jag köpte dom var jag supernöjd, tog bra som bare den i skogen. Men efter lite asfaltsåkning så var dom bra sletna. Så jag har funderat på om det finns några andra offroaddäck som håller bättre. Har kollat lite på Michelin T61, Dunlop D773, Metzeler MCE Karoo och då Pirelli MT 21.

Eller om man kanske ska gå ner sig o köpa grusdäck istället, typ Michelin Sirac, Metzeler Sahara m.m. Utseende mässigt skulle ju detta vara ett nerbyte, men det hade vart fint om däcken inte skulle se allt för sletna ut när jag säljer cykeln till hösten. Helst vill jag ju kunna köra med Offroad däck på. Ska också tillägga att jag inte gjorde slut på däcken på ett extremt sätt utan att det var vanligt asfaltskörning o ibland lite skog och grus. Hoppas att det ska finnas några offroad kunniga även här på sporthoj.com :tummenupp Så gör mig visare, tack :) Kommer ihåg att jag varit inne på en sida där dom testat massa olika däck, har dock inte kvar den adressen.

EDIT: Däck fram: 3.00-21, Däck bak: 4.60-18
EDIT2: Dom länkarna jag kollat lite på hittils är Vurpan Offroad och Grusbutiken.se. Men jag vet att det ska finnas minst en till.

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Vet inte vad du tänker men ska du köra medt asfalt så ska du nog inte titta efter som "häftigaste" off road däcken (skrivihop ?). Kolla efter däck som är mer roadbetonade för att fixa lite bättre livslängd.

Kollade på www.comi.se och något av följande borde vara lämpligt http://www.comi.se/mcdack.php?typ=13

Michelin brukar göra bra grejer :banana

Välg radialdäck för bra spårhållning och mindre värmeutveckling/slitage

Ser lite tamt ut när jag har landsvägsbetonade däck på min offroad. Så jag har bestämt mig för att köpa en omgång med offroad däck till. Frågan e bara vilket märke som har bäst hållbarhet. Gillar att svänga av upp i skogen, så det e inte bara för utseendets skull :)

Poffer skrev:
. Frågan e bara vilket märke som har bäst hållbarhet. Gillar att svänga av upp i skogen, så det e inte bara för utseendets skull :)

Det är MT21'or eller Michelin T63'or (T63, endast bak) som gäller om du vill ha offroadstuket kvar grabben.

Karoo suger pung, Continental TKC80 ser bra ut men jag tror inte det skulle funka på en 125'a (För hårt, mönstret är för tätt)

Kollat på Michelin Anakee? Verkar vara en del med stora offroad hojar som kör på detta däcket, men det är inget renodlat offroaddäck. Snarare asfalt och lite grusåka.

T-63'orna har ju grymt grepp på asfalt också enl. min mening.

hmm, ok. Skulle man kunna köra ett Mt21 fram o ett T63 bak då kanske. Eller är det bättre att satsa på MT21 både fram och bak?

Poffer skrev:
hmm, ok. Skulle man kunna köra ett Mt21 fram o ett T63 bak då kanske. Eller är det bättre att satsa på MT21 både fram och bak?

För hållbarheten skulle jag satsa på ett Mt21 fram o ett T63 bak. :tummenupp

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...