Tips ang. nedväxling och gaspådrag till noob.

Om du ligger i säg...100km i timmen på sexan o 25% gas på rullen (i jämn fart) så håll kvar gasen, tryck in kopplingen snabbt o peta i femman och släpp upp utan att röra gasen!
Sedan kan du gasa vidare därifrån mjukt o fint.

Funkar silkesmjukt på bilen med,... åker sällan (aldrig) med nån annan som kan växla ner mjukt.

Är det lite race så finkör man inte så här dock :D

Last edited:
Att trimma ner aktionstiden lite från din tid som deltagare i schack-dm kan nog minska ryckandet en del. Växlingar ska ske distinkt i båda riktningar å i alla farter.
25-30 armhävningar varje morgon ger efter lite tid både dig å ryggsäcken en stillsammare resa. Hjälmpussar slipper man dock aldrig helt ifrån :D

I övrigt är det bara mil, mil, å mer mil som gäller. Sen e det där! :tummenupp

du kör väl med dubbla skinnställ och passagerarfotpinnarna uppfällda?

kan vara det som är problemet annars..

:rolleyes:

Är nog lite natt-trög nu men jag fattar verkligen inte? Bromsa till den hastighet du ska ha ha samt stampa ner till den växeln, Vart ligger det svåra/tjänar tid på det? Eller läste du mitt inlägg som att man ska gå igenom alla växlar och släppa upp kopplingen, bromsa, växla ner? Så menade jag iaf inte. :va
Det kommer iaf bli klonkigt och ryckigt om inte motorn har ett matchande varv... Att mellangasa lite när man drar in kopplingen, trycka i nya växeln och mjukt släppa kopplingen medan man möter med gasen är nog fortfarande bästa metoden.

Det kommer iaf bli klonkigt och ryckigt om inte motorn har ett matchande varv... Att mellangasa lite när man drar in kopplingen, trycka i nya växeln och mjukt släppa kopplingen medan man möter med gasen är nog fortfarande bästa metoden.

Ja, det var det jag ville säga.

Vet inte om det löst sig för dig och jag är inte så haj på mek men på min ZZR600 sitter det ryckutjämnare (gummikossar som överför kraften från kedja till bakhjul) i baknavet.. Dem slits med tiden och jag hade ett jäkla glapp där...

Vet inte om det löst sig för dig och jag är inte så haj på mek men på min ZZR600 sitter det ryckutjämnare (gummikossar som överför kraften från kedja till bakhjul) i baknavet.. Dem slits med tiden och jag hade ett jäkla glapp där...

Då snart tre år gått sedan senaste inlägget får vi nog anta att han lärt sig mellangasa, spänt kedja och tagit bort glapp i gasrullen vid det här laget... :7peta

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back