Tips ang hojköp!

uggla skrev:
Någon som har några tips, på vad man ska tänka på vid köp av en banhoj?
QUOTE]

Tro inte ett ord på vad säljaren säger, det är nog få som försöker att luras men desto fler som säger fel pga bristande kunskap. Tex, jag och "team"-kollegan köpte varsin CBR som skulle ha HRC-kammar etc men så var det ju inte alls när man väl tittade efter så rådet blir, kolla kontrolla titta kolla igen och sen tar du en noggrann koll till.

Kul att det är fler som vill köpa en "gammal" CBR. :tummenupp

Med start nr 52 på hojen kan detr bara bli bra, fölåt, OT. Men ändå! :yoparty :tummenupp

Ser den ut som skit så kan man ju undra hur den mår, verkar ju fräsch på bilden..Köp!

Strandelin skrev:
uggla skrev:
Någon som har några tips, på vad man ska tänka på vid köp av en banhoj?
QUOTE]

Tro inte ett ord på vad säljaren säger, det är nog få som försöker att luras men desto fler som säger fel pga bristande kunskap. Tex, jag och "team"-kollegan köpte varsin CBR som skulle ha HRC-kammar etc men så var det ju inte alls när man väl tittade efter så rådet blir, kolla kontrolla titta kolla igen och sen tar du en noggrann koll till.

Kul att det är fler som vill köpa en "gammal" CBR. :tummenupp

Min CBR -97 skulle också vara HRC-kittad, när jag frågade säljaren vad det innebar svarade han lite diffust att det var kammar m.m... Fick uppfattningen att han egentligen inte visste själv så jag köpte den utan större förhoppningar om att det verkligen skulle vara HRC-kit. Nu när motorn är nerplockad har jag sett att det är orginalkammar...

Strandelin skrev:
Tro inte ett ord på vad säljaren säger...

Amen.

Jag åkte 120 mil enkel resa för att upptäcka att den trevliga och tillmötesgående norrmannen med en perfekt nybörjarhoj i bra skick i verkligheten var en samvetslös yngling med nollkoll som hade ett vrak i garaget.

Eftersom ni åker 90 mil enkel resa antar jag att affären redan är mer eller mindre klar? Man åker inte 180 mil t o r om man tänker komma hem tomhänt. Räkna inte med att ni kan pruta på plats om ni upptäcker att säljare farit med osanning. Eftersom det är en gammal cykel får man ta i beräkningen att små delar och detaljer kan behöva repareras. Det är inget konstigt med det. Det man vill ha är ett helt och fungerade paket. Att siltdelar blir begagnade är normalt och inget att hänga upp sig på. När det är fel på stora kritiska, dyra delar bör man dock överväga att lämna affären. Extradelar är inte ett piss värda om inte hela paketet fungerar.

Affären är klar vi far kl 12 inatt..

Ska bli kul att se bromspapper på hojen. HRC kittad vad innbär det mera specifikt? Förutom öhlins dämparna, andra kammar? Tell me :)

uggla skrev:

Ska bli kul att se bromspapper på hojen. HRC kittad vad innbär det mera specifikt? Förutom öhlins dämparna, andra kammar? Tell me :)

Öhlinsdämparna ingår väl inte i HRC-kittet?

Dålig koll på vad som ingår men annat elsystem och svänghjul är det säkert.

uggla skrev:

Gick nog att köpa bara vissa bitar från kitet så att den har HRC-Kit betyder kanske inte att den har hela kitet. Kamaxlar, ventilfjädrar, växellådsdrev och tändbox var väl dom grejerna som sattes i bl.a. Öhlins ingick inte i det kitet. Ska väl ha 108-112bhk med kitet?

"Well-Known "Super Sports Race"
This kit is used to upgrade a machine to the race potential of the CBR600F, which was substantially changed this year. This kit has a much greater and effective power band than that of the standard model and therefore has increased power. Following the increase in the number of rpms of the engine, the dynamic valve system and the transmission have also been strengthened.

[Racing Kit Lines]
•Engine power-up kit •Transmission kit •Coolant hose plug kit •Oil cooler kit •Tachometer kit •Steering damper kit and •Large-capacity radiator
"

Bifogat

• cbr600kit.jpg
    cbr600kit.jpg
    16.2 KB · Visningar: 73
  • CBR600Fkit_02.jpg
    CBR600Fkit_02.jpg
    7.2 KB · Visningar: 60
  • data_logger_01.jpg
    data_logger_01.jpg
    9.5 KB · Visningar: 61
Last edited:
erik skrev:
Öhlinsdämparna ingår väl inte i HRC-kittet?

Dålig koll på vad som ingår men annat elsystem och svänghjul är det säkert.

Ok, undra om toppen är modifierad?Skulle ju tydligen vara ett acrapovic helstsystem på cykeln.

uggla skrev:

Känns jävligt hårt att köra 180mil för en hoj.
Du kanske skulle hört om någon på forumet som bodde i närheten av ULRICEHAMN kunde svänga förbi och kolla in hojen innan...

Hoppas du inte åker hem tomhänt bara :tummenupp

Mr_White skrev:
Känns jävligt hårt att köra 180mil för en hoj.
Du kanske skulle hört om någon på forumet som bodde i närheten av ULRICEHAMN kunde svänga förbi och kolla in hojen innan...

Hoppas du inte åker hem tomhänt bara :tummenupp

Som sagt inte jag som ska ha den, killen gav min kompis en vecka att hämta den, annars sålde han den till någon i gbg..Vi kunde fixat finnans men, man vill ju se vad det är först! Men det var ett smart förslag du gav! Fick reda på i onsdags att vi skulle fara så jag har inte haft en tanke på det..

Teddy skrev:
Extradelar är inte ett piss värda om inte hela paketet fungerar.

Så är det! :tummenupp

erik skrev:
Nu när motorn är nerplockad har jag sett att det är orginalkammar...

Kan inte låta bli att fundera, var finns alla HRC-kit kammar från CBR600-97or? :confused:

uggla skrev:
Ska bli kul att se bromspapper på hojen...

Lägg upp pappren här, är också nyfiken på att se... :)

:tomten

Strandelin skrev:
Kan inte låta bli att fundera, var finns alla HRC-kit kammar från CBR600-97or? :confused:

Måste finnas någon anonym samlare :D

Min hade orginalstyre och fotpinnar kvar, bromsoken hade inte borrade skruvar till najtråden m.m. så jag misstänker att den norske supersport-åkare som sålde vidare hojen skruvade tillbaka mycket av orginaldelarna innan han sålde.

Borde det inte gå och kolla hur mycket den varvar? Orginal kammar kan man väl inte skruva upp varavet mot orginal med 2000 till? Jag undrar nämligen av eget intresse. Då jag ställde minna ventiler såg jag nämligen ingen HRC märkning(finns sådan?) men min hoj varvar ju 2000 mer än orginal.
/björn

ecce skrev:
...Då jag ställde minna ventiler såg jag nämligen ingen HRC märkning(finns sådan?) men min hoj varvar ju 2000 mer än orginal.
/björn

Det är nog din tändbox som tillåter högre varvtal...

Inte en aning om kammarna är märkta på din hoj men ett sätt är ju att kontrollera när/hur mycket ventilerna öppnar. Stämmer det inte med vad som står i din verkstadshandbok för orginalkammarna så kan vi kolla om det stämmer med HRC-manualen (som jag fått av Team-kollegan :tummenupp )

Appropå HRC-kittade hojjar, den här annonsen borde väl ändå inte vara båg?? :confused:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=13657

:tomten

Enklaste sättet att kolla om motorn är orginal är väl att provköra. Det förutsätter iofs att man har kört en liknande 600 förut.
"Kittdelar" som man lätt känner igen är ju kylare, fotpinnar, clipon och kanske generatorn.
Sitter det en orginalkylare så är det väl tveksamt att det är HRC-kammar och protard topp tex.

Cykeln är hämtad nu, kanon fin. Fotpinnarna satt betydligt mycket högre upp än orginal, helt annan instrument panel, varvräknarn börjar vid 6 tusen varv, det satt nya förgasare i den, men han fick med dom gammla, jävlar vad lite styrutslag det var på hojen.

103 bhp var det på hojen! Vid cirka 13 500 varv. Har tyvär ingen kamera så kan inte ta några bilder :( Ska ner på klubben igen nu och pula på och kika på hojen. Men den var riktigt fin iaf! :tummenupp

uggla skrev:
103 bhp var det på hojen! Vid cirka 13 500 varv. Har tyvär ingen kamera så kan inte ta några bilder :( Ska ner på klubben igen nu och pula på och kika på hojen. Men den var riktigt fin iaf! :tummenupp

Då är det nog inte några kittkammar i tror jag. Helsystem och riktigt bestyckat räcker nog till 100hk där.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...