Tips ang. första hoj?

Swizz

Rookie
Gick med
3 Sep 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Honda Fireblade -08
Tjenare, är så att jag precis har tagit hojkortet och undrar vad jag ska köpa för bra nybörjar hoj. Jag gillar sporthojar och motards, men jag antar att dem måste vara ganska dyra i försäkring för en 21 åring samt att man måste väl komma in i hojåkandet ett tag innan man kan köpa en 1000kubikare.....
 
Marknaden är ju enorm, men en lite äldre vfr kanske? Billig i inköp,billig att äga, driftsäker och hyfsad prestanda.
 
Finns massvis av såna här trådar och är alltid lika svårt..men gillar du motard så köp en sådan, billig att försäkra och utmärkt att lära sig köra på. Själv skulle jag kanske tipsa om en fighterhoj eller något annat okåpat som är billigare att försäkra. Innan jag ger tips så är det nog enklast att veta vad för budget du har att spendera..
 
Jag var i samma sits som dig för två år sen.
Köpte mig en R1a '00.
Ger 1100 pix i månaden halvförsäkrat.
Jag är 22 år idag. Och det tips jag kan ge dig av egna erfarenheter är att du borde köpa det som du vill ha! Är du mer sugen på en sporthoj än motard, kolla äldre R1or.
Ta dock med dig någon som kan hoj ganska bra så du inte köper en som kommer kosta en massa p.g.a att den blivit vanskött.

Vill du hellre ha motard så finns det sjuuuuukt många att välja mellan då dessa ligger bra i försäkring. Men vill du ha "tips" så skulle jag rekomendera KTM då du har Lelles i stan och det är bra och lättmeckade grejer. Skulle själv inte tacka nej till en 690 SM.
 
Finns massvis av såna här trådar och är alltid lika svårt..men gillar du motard så köp en sådan, billig att försäkra och utmärkt att lära sig köra på. Själv skulle jag kanske tipsa om en fighterhoj eller något annat okåpat som är billigare att försäkra. Innan jag ger tips så är det nog enklast att veta vad för budget du har att spendera..

Mja jag kan köpa en hoj för max 80 lakan.

Jag var i samma sits som dig för två år sen.
Köpte mig en R1a '00.
Ger 1100 pix i månaden halvförsäkrat.
Jag är 22 år idag. Och det tips jag kan ge dig av egna erfarenheter är att du borde köpa det som du vill ha! Är du mer sugen på en sporthoj än motard, kolla äldre R1or.
Ta dock med dig någon som kan hoj ganska bra så du inte köper en som kommer kosta en massa p.g.a att den blivit vanskött.

Vill du hellre ha motard så finns det sjuuuuukt många att välja mellan då dessa ligger bra i försäkring. Men vill du ha "tips" så skulle jag rekomendera KTM då du har Lelles i stan och det är bra och lättmeckade grejer. Skulle själv inte tacka nej till en 690 SM.

Mjo... men har hört ifrån ett par att man ska inte ge sig på häftiga maskiner, dvs 1000 kubikare, R1:or, GSXR1000, Kawa ninja ZX-10R and so on, eftersom man är en gröngöling.

Jo jag har en polare som är bra på hojar.

Såg några annonser på blocket, som var lockande.

http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_r1_28982546.htm?ca=10&w=1

http://www.blocket.se/uppsala/Gsx_r_1000_k3_29021609.htm?ca=10&w=1
 
Last edited:
Tjena Swizz

Tycker det som Visse skriver är bra. Det finns runt 1000 trådar eller så som alla handlar om tips på första hoj – no offense m8!
Köp en sådan hoj som du vill ha, precis som Visse skriver.

Bara som exempel; Min första hoj blev en FZ1-S (dvs den jag har nu) med 1000 kubik, 150 häst o 108 nm (eller så) och den går snällt upp till 7000 varv. Inga problem att hantera, du avgör själv hur mycket du vill vrida på rullen.
Det var en modell som jag var sugen på – fast egentligen ville jag ha en CB1000R precis en sådan som jag körde i körskolan. De CB1000R i bra prisläge gick snabbt, kvar var de dyra. Så dök FZ1-S:en upp och det blev affär.

För 80 papp kan du välja och vraka, that's a promise. Tror att många köper en för liten hoj som första hoj, de växer ur den ganska snart och skall sedan sälja den och köpa en ny igen.

En kille jag känner körde upp godkänt för A obegränsat, köpte en Transalp och var besviken på den redan innan han hade fått hem kortet…
En annan kompis tvekade om hoj och jag föreslog nåt roligt runt 1000 kubik. Han sa att han var osäker på att kunna hantera en sådan hoj och jag frågde varför det? Du har ju tagit alla lektioner på en sådan hoj (också en CB1000R), kört upp och fått svart på vitt att han kan hantera den! Han svara att han hade faktiskt inte tänkt på det. Eeehh, nähää…

Välj ut några favoriter, ta med dig nån som kan hjäpa till o leta efter dessa, hittar du en hoj som du vill ha – köp den! Direkt! Lägg tid på att köra din hoj istället isället för att leta efter den :)

Din tanke är bra "…men har hört ifrån ett par att man ska inte ge sig på häftiga maskiner, dvs 1000 kubikare, R1:or, GSXR1000, Kawa ninja ZX-10R and so on, eftersom man är en gröngöling." – dvs kör försiktigt, nyttja hojen där det går. Fan vad jag skriver mycket, hej då :yoparty
 
Hej hej! Gör som jag! Köp en hoj från -90. Då betalar du 1698:- hel/hel!!! Blir inte bättre =)
Inte de senaste hojarna kanske, men jävlar så värt de!
 
tjena!
min honda cbr 600f -98 är till salu om du är intresserad?! den finns med här på sp! den ligger på 700:-/månad halvförsäkrad på mig 22år...
bara att pm:a om du är intresserad!

mvh/ kristoffer
 
kort och gott, köp en hoj som du vill ha oavsett vad det är för kubik!
 
asnöjd än så länge med min. . . . . . . antar att jag vill ha mer effekt nästa år, men känns som lagom effekt utan att bli för tråkig som förstahoj
 
Köp ngt som du inte behöver vara så rädd om. Förstahojar går lätt i backen av olika anledningar. Dessutom hinner du kolla en massa andra hojar under tiden så du känner vad som passar sedan.
 
[YOUTUBE-ID][/YOUTUBE-ID]
Hej hej! Gör som jag! Köp en hoj från -90. Då betalar du 1698:- hel/hel!!! Blir inte bättre =)
Inte de senaste hojarna kanske, men jävlar så värt de!
... och det går precis lika bra att lära sig att åka på en sådan. Formodligen bättre än på en ny hoj, för den törs man ju inte lägga ner något i böjarna för man är livrädd för att klota med enbart trafik/halv.

Köp en hoj som du vågar att inte vara rädd om, om du förstår vad jag menar. Klart man ska vara rädd om sina saker, men inte så man inte törs åka på dom. Många gånger när folk far av vägen är det för att de tror att det inte går att klara kurvan... Med en billigare hoj skiter man i vilket, går det så går det. Så var det för mig i varje fall, och nog blev det många aha-upplevelser.

EDIT: Skulle kanske läst alla inlägg i tråden först... Men det får stå kvar :)
 
Mja jag kan köpa en hoj för max 80 lakan.



Mjo... men har hört ifrån ett par att man ska inte ge sig på häftiga maskiner, dvs 1000 kubikare, R1:or, GSXR1000, Kawa ninja ZX-10R and so on, eftersom man är en gröngöling.

Jo jag har en polare som är bra på hojar.

Såg några annonser på blocket, som var lockande.

http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_r1_28982546.htm?ca=10&w=1

http://www.blocket.se/uppsala/Gsx_r_1000_k3_29021609.htm?ca=10&w=1


En 1000-kubikare kan man köra 30 km/h med också vettu.
Spelar ingen roll vad du har för kubik eller hur många hästar, tänk efter var du gasar på och hur du kör så är det inga problem.

Jag köpte ju min R1a som första hoj. Körde otroligt försiktigt i början. Körde några gånger på Rörken för att få lägga hojen så mycket som möjligt. Och än idag gasar jag inte på i skymda kurvor, kör om i för hög fart(Ifall det är två bilar på rad så kanske bilen bakom får för sig att köra om och svänger ut framför en). Så en viss kubik ska enligt mig inte avgöra vad som är en bra/dålig nybörjar hoj.
Det är därför jag tycker du ska köpa det du vill ha och tänka efter hur du kör för att det är inte antal kubik och hästar som avgör hur du kör, det är ju du som gasar, svänger, kopplar etc.
 
Mjaa får väl se vad det blir för hoj, ska kika lite närmare... kanske vänta tills nästa år då sommaren är slut. Btw vem kör en vinröd R1:a i uppsala? såg en jävligt fin vinröd R1:a vid norby.
 
Generellt sett så är brett styre en bra grej för nybörjare. Tex en streethoj som kawasaki z750/1000 om man nu vill ha bra kubik med lite sportegenskaper. Sporthojar har ju smala styren och mer tyngd och är mer svårmanövrerade.

Sen om du är ute efter en motard så finns det ju en uppsjö olika modeller att välja mellan.
 
En 1000-kubikare kan man köra 30 km/h med också vettu.
Spelar ingen roll vad du har för kubik eller hur många hästar, tänk efter var du gasar på och hur du kör så är det inga problem.

Jag köpte ju min R1a som första hoj. Körde otroligt försiktigt i början. Körde några gånger på Rörken för att få lägga hojen så mycket som möjligt. Och än idag gasar jag inte på i skymda kurvor, kör om i för hög fart(Ifall det är två bilar på rad så kanske bilen bakom får för sig att köra om och svänger ut framför en). Så en viss kubik ska enligt mig inte avgöra vad som är en bra/dålig nybörjar hoj.
Det är därför jag tycker du ska köpa det du vill ha och tänka efter hur du kör för att det är inte antal kubik och hästar som avgör hur du kör, det är ju du som gasar, svänger, kopplar etc.


Bästa inlägget här, tillägger bara att köp en hoj som "passar dig" typ bara en sån sak som att man når ned ordentligt(trygghet)när man ska stanna..(måste ju de ibland tyvärr:D) Kan ju va bra o inte behöva sitta o balansera på tåspetsen då....

Ypperligt att köra knix o storbana för att lära om sig själv o hojen!!

Lycka till!

Själv rekommenderar jag R6:an....:tummenupp
 
Last edited:
Honda VTR1000F om en twin skulle duga. Underbar hoj passar både nybörjare och erfarna.:tummenupp

Du får provköra o testa. kan ta ett tag innan man hittar rätt.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top