Tipps råd om att ställa chassit

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
skulle vilja ha lite hjälp och råd å ställa chassit någrolunda grund inställt så här på vintern. och råd om vad man bör åka för grejer. tipps om hur man lättast ställer in allt.

även tipps på vad man kan köpa för grejer för å få mesta möjliga per krona. Jag behöver inga värsting grejer då jag precis börjat åka bana. men är inte rädd för å lägga pengar på bra grejer.

Hojjen är en gsxr 1000 k5.
just nu:
orginal bakdämpare
framgaffeln orginal sånär som öhlins olja.

läst igenom öhlins manual ett par ggr och försökte kolla hur hänget var nu på hojjen med mig på då jag är någorlunda tyngre än föregående ägare. jag väger ca 100 kg.

dessa värden fick jag:
BAK
från hjulbult mätt lodrätt rakt upp till cutsen
bak hjulet i luften 640mm
bak obelastat utan förare 633mm
differans = 7mm
öhlins rekomenderarv 10-20 mm

bak belstat med förare 608mm
differans bakhjulet i luften till belastat med förare = 32mm
öhlins rekomenderar 25-40mm

FRAM
mätt från botten på gaffelbenet till slutet på övre gaffelbenet.
fram hjulet i luften 124mm
fram obelastat utan förare 100mm f2
differans = 24mm
öhlins rekomenderar 15-30mm

fram belastat med förare 88mm
differans = 36mm
öhlins rekomenderar 35-50mm

glömde dock räkna både bak å fram på hur många varv förspänningen var ställd.

som de ser ut nu så stämmer ju allt relativt bra bortsett fårn bakhjulet i luften till obelastat på marken. Där e hojjen lite för hård.

jag var helt inställd på att ajg som tyngre förare skulle behöva hårdare fjädrar? men detta är la ignetligen enda sättet å ta reda på om fjädrarna räcker till? dock är de ju standardfjädrar i hojjen och många påstår ju att de skall vara gjorda för 75 kg. men jag har ju långt kvar till de övre gränsvärdena

hur komp å retur står har jag inte kollat. gjorde bara denna snabb kollen i idag.

tanken fårn början var att köpa ett öhlins kolvit med schimms, ta bort ändstoppen, byta till hårdare fjädrar, sam töhlins olja å pcakboxar.

bak antigne byta fjäder till hårdare eller köpa en ny öhlinsdämpare.

men vad tjänar jag på batt byta grejer?
om jag köper hårdare fjädrar, kommer jag få släppa på förspänningen då? eller skall ajg låta de som sitter i sitta där?

nån vänlig själv som vill förklara lite lätta grundregler hur allting fungerar. och tala om för mig vad som förbättras med ovanstående mods.

ha i tanke att jag bar aåkt bana 80 mil än så länge. men vill ha en bra grund hoj att lära mig åka på och tänker lägga pengar och tid först å främst på att lära mig chassie.

tacksma för svar och åssikter.
 
Last edited:
Spontant anser jag att fjäder bak är för mjuk där tycker jag du bör ha max 30 mm totalt. Spänner du mer lär du få ännu mindre häng. Byt fjäder.
Fram bör du spänna upp en del och mät igen, verkar rätt okey förhållande. Där vill jag ligga totalt 40-45 mm. Det är min personliga åsikt.
 
Spontant anser jag att fjäder bak är för mjuk där tycker jag du bör ha max 30 mm totalt. Spänner du mer lär du få ännu mindre häng. Byt fjäder.
Fram bör du spänna upp en del och mät igen, verkar rätt okey förhållande. Där vill jag ligga totalt 40-45 mm. Det är min personliga åsikt.

nu är jag inte me riktigt.
bak är ju 32mm, där köper jag att man kan ha hårdare fjädre och antagligen då kan släppa förspännnigen lite för å få längre fjädringsväg men samma differans.


men fram är de ju nu 36 millimeter nu. drar jag åt förspänningen mer där så blir väl de mindre? får väl snarare släppa på förspänningen för å få 40-45 mm?
har jag rätt om ajg säger som så att desto mer jag drar åt förspänningen dvs skruvar medsols, desto hårdare blir gaffeln fram å dämparn sjunker ihop mindre vid belastning? likaså bak? är osäker på vad förspänningen stod på nu men har för mig de va ca 6 ränder synliga. får kolla i morgon

är de någon ide att köpa en öhlins kolv satts? stötdämparexperten erbjuder ju honing av lopp, bort med hydralstopp. andra fjädrar kolvsats samt shimsning och bort med ändstoppen för 6500 kr. de jag vinner på de är mer känslighet på komp å retur antar jag samt mindre friktion i gaffelbenet?
 
Jag har boken MotoGP performance riding techniques, och i slutet av den finns ett litet utdrag ur California Superbike School Suspension Education Program. Här är måtten som de anger:

### Race: ###

BAK
Obelastat: 0-10 mm
Belastat: 20-25 mm

FRAM
Obelastat: 15-25 mm
Belastat: 25-35 mm

### Gatkörning: ###

BAK
Obelastat: 15-25 mm
Belastat: 30-45 mm

FRAM
Obelastat: 30-40 mm
Belastat: 35-50 mm

Nu vet jag inte hur intressanta dessa olika intervall är, de är väl bara till för att se så man inte hamnar helt åt fanders. Men det intressanta kan vara att enl. detta program så är inte din bakfjäder för hård, den är för mjuk. Du hamnar inom obelastat intervall bak: 7mm (0-10) men utanför belastat: 32mm (20-25).

Jag har ställt in både min gamla R6 -01 och min Honda CBR -05 enl dessa häng och det har funkat bra, tror jag har haft 6 resp 7 mm obelastat häng bak. Jag väger dock bara ca 72kg.

De där Öhlinsmåtten du har hittat, är de för race lr gatåka?
 
Jag har boken MotoGP performance riding techniques, och i slutet av den finns ett litet utdrag ur California Superbike School Suspension Education Program. Här är måtten som de anger:

### Race: ###

BAK
Obelastat: 0-10 mm
Belastat: 20-25 mm

FRAM
Obelastat: 15-25 mm
Belastat: 25-35 mm

### Gatkörning: ###

BAK
Obelastat: 15-25 mm
Belastat: 30-45 mm

FRAM
Obelastat: 30-40 mm
Belastat: 35-50 mm

Nu vet jag inte hur intressanta dessa olika intervall är, de är väl bara till för att se så man inte hamnar helt åt fanders. Men det intressanta kan vara att enl. detta program så är inte din bakfjäder för hård, den är för mjuk. Du hamnar inom obelastat intervall bak: 7mm (0-10) men utanför belastat: 32mm (20-25).

Jag har ställt in både min gamla R6 -01 och min Honda CBR -05 enl dessa häng och det har funkat bra, tror jag har haft 6 resp 7 mm obelastat häng bak. Jag väger dock bara ca 72kg.

De där Öhlinsmåtten du har hittat, är de för race lr gatåka?


öhlins måtten jag hittade var på öhlins användarmnaual till R/T gaffel och bakdämpare. var gennerella inställningar.

med andra ord borde jag gå upp i bakdämpare. eller iaf fjäder.
fram verkar ju ganska hyffsat.

vad sitter de för fjädrar orginal och vad bör man byta till?
är de nån i de att byta kolvsatts fårn öhlins. Måste ändå ta isär dämparn för de är väl dags å byta olja i den etc ändå.
 
Utan att ha de absoluta superfakta om just din hoj, så har jag iaf försökt skriva om just exakt det du frågar efter - som av ett sammanträffande! :) (lustigt)
Jag försöker ju alltid tala till bönder på bönders vis och till lärde på latin, så du kan säkert ha någon liten nytta av den artikeln.
Håll således ögonen öppna i affär´n efter nästa nummer av Bomber Magazine.
Där hittas iaf artikeln.

M.v.h
 
Kanske läge att fråga men race setup på 20-25mm bak verkar riktigt hårt kan det vara bra?
 
nu är jag inte me riktigt.
bak är ju 32mm, där köper jag att man kan ha hårdare fjädre och antagligen då kan släppa förspännnigen lite för å få längre fjädringsväg men samma differans.

Du skriver att du har bak 7+32=39 mm. Fram 24+36=60 mm.Eller är det jag som missuppfittar?
Övrigt, skit i att köpa dyra öhlinskit, du kommer inte tjäna ett dugg på det. Ska du köpa nåt så är det nya öhlinsfjädrar för just din vikt.
 
Du skriver att du har bak 7+32=39 mm. Fram 24+36=60 mm.Eller är det jag som missuppfittar?
Övrigt, skit i att köpa dyra öhlinskit, du kommer inte tjäna ett dugg på det. Ska du köpa nåt så är det nya öhlinsfjädrar för just din vikt.

du har nog fattat lite fel tyvär.

bak är fårn obelastat till belastat med mig på 32mm (de är väl de som räknas som totala hänget.

fram är från obelastat till belastat totalt 36 mm..

så faktiskt ligger ju de innom ganska rimmliga gränser om man ser till öhlins inställningar.


jag vinner ignenting på att göra iordning framgaffeln då? när man byter kolvkit. de jag viner på de antar jag är att inställningarna på komp å retur blir exaktare? samt att gaffeln friktion minskar?

men ajg som relativt nybörjare kanske bara slänger pengarna i sjön?

om jag skulle byta fjädrar vad skulle jag i så fall byta till och vet någon vad som sitter för hårdhet orginal?
 
--
har jag rätt om ajg säger som så att desto mer jag drar åt förspänningen dvs skruvar medsols, desto hårdare blir gaffeln fram å dämparn sjunker ihop mindre vid belastning? likaså bak?
.


Nej, det är fel. Fjäderkonstanten är så gott som linjär i dom fjädrarna man har till racing.
 
Nej, det är fel. Fjäderkonstanten är så gott som linjär i dom fjädrarna man har till racing.

Det är lite lurigt det där, lätt att tänka fel tycker jag. Om vi tänker oss en gaffel som sjunker ihop vid inbromsning, så kommer den att sjunka ihop lika långt oavsett fjäderförspänning, och i det avseendet har inte gaffeln blivit hårdare av ökad förspänning. Däremot ger en mindre fjäderspänning fjädern en möjlighet att fjädra över en större sträcka och även i det område då det behövs mindre kraft för att komprimera den. Därför kommer hojen upplevas som mjukare och svajigare med lite förspänning, och stummare och stadigare med en hårdare. Även om alltså fjädringen egentligen är lika hård. Kort och gott, fjäderförspänningen styr alltså bara över fjäderns arbetsområde, men motorcykeln kan upplevas som mjukare eller hårdare.
 
ni menar alltså att om fjäderna är linjär så kan jag ksruva förspänningen hur jag vill, hänget kommer alltid bli lika så länge de är samma fjäder i och fjädern är linjär?

är orginalfjädrarna i en k5a gsxr 1000 linjära?


frågar även detta igen
när man byter kolvkit. de jag viner på de antar jag är att inställningarna på komp å retur blir exaktare? samt att gaffeln friktion minskar?

men jag som relativt nybörjare kanske bara slänger pengarna i sjön?

om jag skulle byta fjädrar vad skulle jag i så fall byta till och vet någon vad som sitter för hårdhet orginal?
 
ni menar alltså att om fjäderna är linjär så kan jag ksruva förspänningen hur jag vill, hänget kommer alltid bli lika så länge de är samma fjäder i och fjädern är linjär?

Nej du justerar hänget m.h.a förspänningen. Det är ju fjädrarna som håller upp motorcykeln. Om du förspänner fjädern lyfter den motorcykeln med en större kraft, och hänget blir därmed mindre. Fjädrar byter man om man inte lyckas hamna inom intervallet för både belastat och obelastat häng.
 
En tanke,
om man har en fjäder med 10mm förspänning och fjädern är tex 9kg/mm så krävs en kraft på över 90 kg för att den ska röra sig alls, om man har 5mm fs. så krävs bara 45kg, dvs initialt så är den "mjukare" och känns därefter.
 
Last edited:
En tanke,
om man har en fjäder med 10mm förspänning och fjädern är tex 9kg/mm så krävs en kraft på över 90 kg för att den ska röra sig alls, om man har 5mm fs. så krävs bara 45kg, dvs initialt så är den "mjukare" och känns därefter.

du har nog läst fel där. du skriver kg måste du mena nm. för de mäts ofta i nm fjädrarna.

gsxr 1000-05 har
9.5 nm/mm fjädrar fram
8.2 nm fjäder bak.

dvs 0.95 kg / mm eller 0.81 kg/ mm...
så har jag fattat de iaf..

en fråga till. är de bättre att ha hojjen hårdare ställd fram inom gränserna och mjukare bak innom gränserna.

måste väl vara bra då hojjen inte backar ihop sig så hårt vid hård broms och den niger bra bra vid full acc ur kurvorna vilket ger ra fäste bak?
 
Last edited:
Nu är chassiet färdigt på hojjen.
en gsxr 1000-05 med mig på 100 kg som förare.
öhlins kolvkitt med shims fram, borttagna ändstopp, öhlinsolja samt rengjort.
bak Öhlins xpl46 dämpare.

dessa värden fick jag...

front
f1: hjulet i luften = 130mm
f2: hojjen på marken = 106mm
f3: belastat = 95 mm
f1-f2 = 24mm öhlin rekomend 15-30
f1-f3 = 35 mm öhlin rekomend 35-50mm


rear
r1: hjulet i luften = 623 mm
r2: hojjen på marken = 606 mm
r3: belastat = 592 mm
r1-r2 = 17 mm öhlin rekomend 10-20
r1-r3 = 31 mm öhlin rekomend 25-40mm

Kortafattat hänget fram 35 mm bak 31 mm dvs ganska hård ställd ändå.
bra häng enligt öhlins. så är la bara ut å provköra å se vad man tror.Komp retur fram å bak är inställt av pontus på PW Racing konsult. Tackar och bockar för all hjälp.

nu längtar man till de e dags å ta licens:)
 
Nu är chassiet färdigt på hojjen.
en gsxr 1000-05 med mig på 100 kg som förare.
öhlins kolvkitt med shims fram, borttagna ändstopp, öhlinsolja samt rengjort.
bak Öhlins xpl46 dämpare.

dessa värden fick jag...

front
f1: hjulet i luften = 130mm
f2: hojjen på marken = 106mm
f3: belastat = 95 mm
f1-f2 = 24mm öhlin rekomend 15-30
f1-f3 = 35 mm öhlin rekomend 35-50mm


rear
r1: hjulet i luften = 623 mm
r2: hojjen på marken = 606 mm
r3: belastat = 592 mm
r1-r2 = 17 mm öhlin rekomend 10-20
r1-r3 = 31 mm öhlin rekomend 25-40mm

Kortafattat hänget fram 35 mm bak 31 mm dvs ganska hård ställd ändå.
bra häng enligt öhlins. så är la bara ut å provköra å se vad man tror.Komp retur fram å bak är inställt av pontus på PW Racing konsult. Tackar och bockar för all hjälp.

nu längtar man till de e dags å ta licens:)

Ganska hårt inställd, men jag hade liknande på 600 hade 28mm bak resp 40mm fram med 15 resp 25 mm frihäng.Från början hade vi 33mm bak men den tuggade däck.

På R ettan 38mm fram resp 35 bak och frihäng på 20 resp 7 mm indikerade att fjädern bak är för mjuk.
Den understyrde en del men men mr P körde 1.40 tider på A-torp vilket visar att org är ganska bra.

Har grejat öhlinare och ska fixa till chassiet hos PW.

Vad för fjäder har du fram resp bak 95 resp 100Nm/mm ?
 
Last edited:
Ganska hårt inställd, men jag hade liknande på 600 hade 28mm bak resp 40mm fram med 15 resp 25 mm frihäng.Från början hade vi 33mm bak men den tuggade däck.

På R ettan 38mm fram resp 35 bak och frihäng på 20 resp 7 mm indikerade att fjädern bak är för mjuk.
Den understyrde en del men men mr P körde 1.40 tider på A-torp vilket visar att org är ganska bra.

Har grejat öhlinare och ska fixa till chassiet hos PW.

Vad för fjäder har du fram resp bak 95 resp 100Nm/mm ?

jag väger 100kg
kör med orginal fjädrar fram 95 och kör med 90 fjäder bak. allt på inrådan av PW. funderar på att släppa förspänning fram 1-2 varv och bak lika dant.. blir lite mjukare. annars verkar allt stämma.

vad är bäst att köra hårt eller mjukt inställt? hårdare bak mjukare fram eller tvärtom?

nu ligger jag ju iaf enligt öhlins spec bra....

du blir inte besviken om du handlar av pontus. kanon kille med koll på läget och aldrig några bekymmer.
 
funderar på att släppa förspänning fram 1-2 varv och bak lika dant.. blir lite mjukare.

....

nu ligger jag ju iaf enligt öhlins spec bra....

Börja inte skruva redan nu. Du ligger ju som du säger bra inom specarna, ta det som ett utgångsläge sedan ändrar du en sak i taget när du kör, om det inte känns bra.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top