Tipps på intercooler

Adrian_dahlquis

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
2004, Kawasaki Z750
Hej. sitter här och funderar på lämplig intercooler till en encylindrig motor på 600cc.
Ska kompressorkonvertera en tvåcylindrig V-motor mha den ena cylindern nämligen.
Där i mellan hade jag tänkt montera en intercooler, så nu till min fråga. Vad finns det för lämpliga alternativ att sätta?

Viktiga parametrar är, pris, prestanda, storlek, osv.
Finns det någon mindre bil med lämplig intercooler som man skulle kunna ta och använda, t.ex begagnad?
Motorn kommer inte att sitta på en hoj, utan en mindre formel bil.

Är tacksam för alla svar och tankar om hur jag ska göra och vad jag bör tänka på. Så bara skriv ner era tankar här nedan.

Adrian_dahlquis skrev:
2658063 Hej. sitter här och funderar på lämplig intercooler till en encylindrig motor på 600cc.
Ska kompressorkonvertera en tvåcylindrig V-motor mha den ena cylindern nämligen.
Där i mellan hade jag tänkt montera en intercooler, så nu till min fråga. Vad finns det för lämpliga alternativ att sätta?

Viktiga parametrar är, pris, prestanda, storlek, osv.
Finns det någon mindre bil med lämplig intercooler som man skulle kunna ta och använda, t.ex begagnad?
Motorn kommer inte att sitta på en hoj, utan en mindre formel bil.

Är tacksam för alla svar och tankar om hur jag ska göra och vad jag bör tänka på. Så bara skriv ner era tankar här nedan.

cool ide, vilken typ av formelbil är det det handlar om? kan ge tips om att inte använda den som sitter i audi 1.8T. vet att man får ett enormt tryckfall när man kör med en mindre motir tp 600cc

markus

halls skrev:
2658373 cool ide, vilken typ av formelbil är det det handlar om? kan ge tips om att inte använda den som sitter i audi 1.8T. vet att man får ett enormt tryckfall när man kör med en mindre motir tp 600cc

markus

det är ett skolprojekt på LTH. Vi ska bygga en bil och tävla i england till sommaren.
http://www.luracing.m.lth.se/main.php?page=main_sv "väldigt dåligt med info ännu"

lite mer info om vad det handlar om kan ses på denna externa sida "http://www.fsae.com/"

Adrian_dahlquis skrev:
2659321 det är ett skolprojekt på LTH. Vi ska bygga en bil och tävla i england till sommaren.
http://www.luracing.m.lth.se/main.php?page=main_sv "väldigt dåligt med info ännu"

lite mer info om vad det handlar om kan ses på denna externa sida "http://www.fsae.com/"

Låter som ett intressant bygge. Funderar dock på om ni inte skulle spara vikt på att hänga på en separat kompressor och överladda en enstånka istället. Är själv involverad i CTH F.S 2006 där vi kompressormatade en Yamaha Fazer. Kompressorn väger ca 4.5 kg och det borde skilja mer än så mellan en v-twin och en stånka.

Skall ni åka bensin eller E85? Vad skall ni ha för ECU? 10" eller 13" fälgar? Vad har ni för målvikt på bilen?

Bifogat

• team06_3.jpg
    team06_3.jpg
    120.6 KB · Visningar: 67
Last edited:
ska du ladda så pass mycket så du behöver en ic??

en kompressor bygger ju inte så mycket värme...jämnfört med en turbo...

dock så bygger ju luft värme när den komprimeras...så ska man inte ladda så pass mycket så kan man skippa ic...alt...ja ja..mitt vanliga tjafs...köra på E-85 som kyler finfint!!!

dock så lär man ju öka soppan 20-25% med samma mängd luft som på vanlig soppa...

"bara" byta munstycken..alt. BTR:a funkar på både fuggis och sprut...

vore bra att få veta lite mer om motorn...komp?? fuggis??

Jag såg ett reportage som kan ha varit från den här tävlingen på Motorworld på Canal+sport1 igår tror jag det var. Dom visar Motorworld idag klockan 16.50, kolla om det är med där.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back