tip of sensor

Tycker också att det låter märkligt, dock inte helt otroligt. Jag KAN själv ha råkat ut för det, vet inte säkert vad som hände.
Är det nån som är säker på att det kan hända?!
 
Är det nån som är säker på vad som händer eller är det bara snillen som spekulerar??
Jag har i alla fall hört att några som tävlar/kör bana har fixerat sensorn för att slippa brytningen vid nerlägg? Gäller lite äldre Suzuki.
 
ozto skrev:
2666915 Hur kan den bryta vid nerlägg? Du har ju inga sidokrafter vid lerlägg hojen lutar ju!
Sitter man rakt upp (eller lutar lika mycket som hojen alltså) så blir det som sagt inga sidokrafter alls. Hänger man däremot ut röven i kurvorna, vilket man ju måste göra när det inte går att luta hojen mer, så kommer man att få lite sidokrafter eftersom hojen så att säga lutar lite utåt i kurvan relativt hela paketet hoj+förare.

Det inte mer än några få graders lutning (testas enkelt genom att köra rakt fram och hänga ut max åt ena hållet och kolla hur mycket hojen lutar åt andra hållet), men beroende på sensorns konstruktion kan det detekteras som mycket mer än så. En dämpad pendel kommer att detektera lutningen korrekt, eftersom den tar hänsyn till att både sidokraften och "normalkraften" ökar med högre hastighet vid en given lutning. En billigare och kompaktare konstruktion är att bara mäta sidokraften genom en kula som hålls på plats av ett par fjädrar. Den kommer dock att överdriva vinkeln mer och mer ju högre hastigheten är vid en given lutningsvinkel. Det skulle kunna vara detta som ställer till det på gixxern.

Slut på mekaniklektionen. :mattias
 
Mort skrev:
2667553 Sitter man rakt upp (eller lutar lika mycket som hojen alltså) så blir det som sagt inga sidokrafter alls. Hänger man däremot ut röven i kurvorna, vilket man ju måste göra när det inte går att luta hojen mer, så kommer man att få lite sidokrafter eftersom hojen så att säga lutar lite utåt i kurvan relativt hela paketet hoj+förare.

Det inte mer än några få graders lutning (testas enkelt genom att köra rakt fram och hänga ut max åt ena hållet och kolla hur mycket hojen lutar åt andra hållet), men beroende på sensorns konstruktion kan det detekteras som mycket mer än så. En dämpad pendel kommer att detektera lutningen korrekt, eftersom den tar hänsyn till att både sidokraften och "normalkraften" ökar med högre hastighet vid en given lutning. En billigare och kompaktare konstruktion är att bara mäta sidokraften genom en kula som hålls på plats av ett par fjädrar. Den kommer dock att överdriva vinkeln mer och mer ju högre hastigheten är vid en given lutningsvinkel. Det skulle kunna vara detta som ställer till det på gixxern.

Slut på mekaniklektionen. :mattias

det är ingen kula på suzukin utan en ring som rör sig på en pinne. jag har varit med om att hojen slagit av ett antal gånger, men det har varit provocerat. tex bakhjul, framhjul och sedan kraftigt nerlägg eller 12:or. skulle inte tro att detta kan hända på bana när man har en massa krafter som verkar.
 
Bruno skrev:
2669377 det är ingen kula på suzukin utan en ring som rör sig på en pinne. jag har varit med om att hojen slagit av ett antal gånger, men det har varit provocerat. tex bakhjul, framhjul och sedan kraftigt nerlägg eller 12:or. skulle inte tro att detta kan hända på bana när man har en massa krafter som verkar.
Ring eller kula gör iofs ingen skillnad för resonemanget, det intressanta är om den känner storleken av sidokraften eller riktningen av den resulterande kraften. Båda delarna fungerar utmärkt för att avgöra om en stillastående hoj står eller ligger, men mäter man bara sidokraften får man ett hastighetsberoende fel om föraren hänger ut på sidan av hojen vid kurvtagning.

Om det faktiskt är ett problem på gixxern säger jag inget om, jag stuntar inte och har aldrig råkat ut för det på bana, jag bara redogör för mekaniken bakom.
 
Kastar man hojen från ena sidan till den andra kommer absolut givaren känna sidokrafter.
Men stängs soppan av för nåt annat än vurpa så är systemet felgjort.
Förstår isf dom som kopplar ur den.
/u
 
ulf_lundin skrev:
2670020 Kastar man hojen från ena sidan till den andra kommer absolut givaren känna sidokrafter.
Men stängs soppan av för nåt annat än vurpa så är systemet felgjort.
Förstår isf dom som kopplar ur den.
/u

Jag vill minnas att det står i reglementet att det är krav på sensor som bryter bensinen vid vurpa på alla hojar med insprut, vid roadracingtävling
Fråga: kontrolleras detta på besiktningen?
 
intressant tråd. om man svänger så hårt att kåporna (avgassystemet har fått sig en stänkare den med) tar i utan att sensorn löser, ska man då ta bort nåt som kan rädda ens liv när man krashar?
hur många sekunder tar det för soppapumpen att tömma en full tank? inte speciellt många...

de 1000mil jag kört på bana med min har jag då inte märkt att den gör så bara för att man lutar mycket i kurvorna.
Efter krash så får man stänga av tändningen och på igen, så startar den så fint så. Empiriska försök har gjorts med detta :rolleyes:

Jag har sett hojar börja brinna vid träning/tävling, hur tror ni det gått om pumpen sprutat på för fullt?

håller man inte på o stuntar, leave it be

//håkan
 
Jag vill minnas att det står i reglementet att det är krav på sensor som bryter bensinen vid vurpa på alla hojar med insprut, vid roadracingtävling
Fråga: kontrolleras detta på besiktningen?

På Suzukin så bryter den nog tyvärr inte bensinpumpen. Provat att hålla den fel och bensin pumpen hoppar igång iallafall.

Nu till min fråga. Går det att koppla bort den med något motstånd??
Jag har inga problem vid kurvtagning osv men den lossnar ibland från sitt fäste och detta är inte roligt!! Och JA jag har övervägt att fästa den bättre men kommer inte på bra ideér. Tack! :tummenupp
 
Kan man inte ersätta sidotiltsensorn med en nödstopp-stropp som på en snöskoter som man fäster på ett bra sätt som bryter pumpen?

Det låter ju inte bra med en hoj som ligger och sprutar soppa, men ÅAS låter det ju inte bera med en sensor som omotiverat stänger av hojen vid nerlägg heller.

Eller så bygger man in tidshysteres på tiltsensorn, så att den måste påstå att hojen ligger ner i minst två sekunder innan den bryter, det borde minska dom felaktiga brytningarna och ändå tillfredställa säkerhetskraven.

Varför den inte är gjord så från fabrik är en gåta.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top