Tinnitus

Har du fått Tinnitus av roadracing?

• Antal röstningar
    0
har det trots att jag inte kör RR håller mig utanför enkäten dock

Jag tror att det är stor risk för Tinnitus om man kör racing utan proppar. Ljudnivån är hög och konstant i de flesta hjälmarna.
Jag har inet Tinnitus men nedsatt hörsel i vissa frekvensområden.

Har säkert en del nedsatt hörsel efter halvdan misshandel av hörseln, technofester, bomber och utan öronproppar i RR'en. Men ingen tinitus so far.
Haft ringande i öronen efter jag somnade mot en dubbel 18"-bas, det försvann dock efter någon vecka.
Kunde inte köra med proppar tidigare, men testade faktiskt nu på sviestad och det funkade väl ändå.

Något nedsatt hörsel, dock innan RR (Ånga vid 190 bar kan väsnas ibland..) kör med proppar, funkar inte att köra utan.

/B

Inte fått Tinnitus utav RR...utan många år innan jag ens varit i närheten av RR Bana.
Dock lär man sig då (när det e försent) att skydda sin hörsel bättre, när du själv upplever plågan ännu värre då du utsätts för höga eller monotona ljud som du inte själv kan justera nivån på.
Jag kör oftast med proppar (alltid på längre sträckor), folk tycker att det e nördigt, och "det e ju ljudet som e gött" Jag hööör ljudet, trots proppar.

Tycker oxå det e pinsamt dåligt att sånt inte delas ut vid motorevent, allra helst med tanke på att mycket barn brukar vara i omlopp.
Upp till föräldrars ansvar kan tyckas, men lätt att glömma, och uppenbarligen svårt att komma åt många gånger, både vid bana och på krogen *veta*

Näee, ett tips..gör dig själv en tjänst å skydda din hörsel...i gamla dar kommer du troligen ändå få "njuta" av ett pipande långt in i bakhuvudet varje dag... :3freak

/Bodin

Tinnitus är namnet på den muskel som styr trumhinnan. Hur lätt man har att få symptomet Tinnitus är helt beroend av hur snabbt ens tinnitusmuskel fungera och reagerar vid ljudtryck. Det är således individuellt om man drabbas av Tinnitus eller inte.

Har nån lättare form av Tinnitus, modell lågt tjutande i örat konstant. Tror att det kommer från min tid som gatåkare då jag i en massa år inte använde öronproppar. Att ligga i hög fart långa sträckor utan proppar klarar jag inte idag....

Har inte tinnitus eller dålig hörsel och verkar ha väldigt "tåliga öron" jämfört med många andra. Alltså, många känner obehag före jag gör det. Jag har dock börjat med öronproppar när jag lirar väldigt högt eller går på konsert, bara för att man "ska". Men förr gjorde jag samma saker utan öronproppar utan några besvär av det.

På hojen kör jag dock alltid utan öronproppar, upplever inte det som något speciellt högt eller störande buller. Och då lär det inte vara speciellt skadligt heller. Men som sagt, det är väldigt individuellt.

Jag har också Tinnitus, Grad 1, har alltid haft det (medfött) upptäckte det när jag och en polare satt och snackade om hur tyst det är, vaddå tyst menade jag, lite susar det ju alltid, nää det är helt tyst, nää men det där lilla piiiiiipet då?

Då insåg jag att jag hade Tinnitus trots att jag alltid varit väldigt rädd om öronen hela livet.

Precis som någon sa så har det inget med nedsatt hörsel att göra, jag hör väldigt bra alla frekvenser.

Jag känner en tjej, hon hade aldrig haft problem med hörslen, var på krogen på kvällen/natten och tyckte de spelade ovanligt högt, fick tinnitus av det, hon fick Grad 3 direkt. Mådde väldigt dåligt ganska länge och fick kämpa rejält för att ta sig tillbaka till vardagen, men det gick tillslut. För henne är det öronproppar på H&M som gäller.

Mina earfoon-proppar är med på all hojåkning, alla konserter, krogbesök osv.
Annars är det utan som gäller, man ska inte isolera sin hörsel utan uppleva "naturliga" ljud och undvika de höga skadliga.

En bra sida:
http://www.dbdbdb.nu/

banner2.gif

Ha de!
fredde - piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip

jag har en dotter på 10 som piper om det mesta, räknas det ? :rolleyes:

Själv kör jag inte RR, men e ju och tittar så ofta jag kan på alla bandagar, ERF mm. och jag har klarat mig hittills :tummenupp

Jag var stridsfordonsförare i lumpen, man sitter med höger öra mot transmissionen. Ibland var det svårt att hinna med både propp och kåpa. Numera är jag överjävla känslig på höger öra för slag med tex hammare, fipplar med gafflarna på trucken osv. Dock har jag inte nån nedsatt hörsel så dom kunde inte bevisa något på värnpliktsverket eller vf det heter.

Kör alltid med proppar om jag inte bara ska på macken och köpa en dricka eller dyligt då farterna inte överstiger 70.

Efter masstarter i enduro och tävlingar med MÅNGA deltagare (GGN, Stångebro, Rännsslätt mfl) så brukar det kunna kännas i huvet. Lätta susningar, ont i huvet är mer regel än undantag (beror gissningsvis både på stora mängder avgaser (inte kul när man är flera startgrupper på vardera 600 man står på led och man själv ska starta sist och vinden ligger åt fel håll...) vätskeförlust och höga ljud.
Men iom detta gäller enduro så håller jag mig utanför pollen, inte riktigt samma villkor.

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back