Tingvalls syn på tvåhjulingar...

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Letade annan info om mopedhjälmar och när det blev lag på det då jag stötte på den här texten:

-Många föräldrar vill inte att deras barn ska åka moped. Jag tycker att samhället bör stötta dessa föräldrar och säga att de agerar klokt om de lyckas övertyga sina ungdomar att inte skaffa moped. Jag skulle själv försöka förhindra att mina barn gjorde det. Risken att dö i trafiken är tio till femton gånger så stor för en mopedist som för någon som åker bil, påpekar Claes Tingvall.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=430757

Säger en hel del om hans syn på vårt sätt att färdas. Att se till att fler vill åka hoj ligger liksom inte i hans intresse.

Edit:
Artikeln är från 2004, men det är ändock Tingvalls åsikt.

Last edited:
Enligt hans synsätt borde det vara säkrast att alla 15åringar körde bil?

Claes Tingvall är en stark förespråkare för en hel rad med tråkigheter i trafiken, för att nämna några -> 2 + 1 istället för 2 + 2 och generellt sänkt hastighet.
Vägarna håller betydligt längre med lägre hastighet och han väljer att dra säkerhets-kortet för att driva igenom sänkningarna..
Många tidigare 110-vägar (och varit det senaste 30 åren) är i dag 90-vägar då Tingvall drev igenom att inga vägar med mötande trafik får ha 110 km/t som max-hastighet..

Han har suttit på sin position i många många år, jag gissar att han ligger bra till hos många ledande politiker..:gråta

Jag har aldrig förstått varför man helt enkelt inte förbjuder all motortrafik som färdas snabbare än 15 km/h. Skulle man göra det skulle ju dödligheten försvinna nästan helt.

Claes Tingvall är en stark förespråkare för en hel rad med tråkigheter i trafiken, för att nämna några -> 2 + 1 istället för 2 + 2 och generellt sänkt hastighet.
Vägarna håller betydligt längre med lägre hastighet och han väljer att dra säkerhets-kortet för att driva igenom sänkningarna..
Många tidigare 110-vägar (och varit det senaste 30 åren) är i dag 90-vägar då Tingvall drev igenom att inga vägar med mötande trafik får ha 110 km/t som max-hastighet..

Han har suttit på sin position i många många år, jag gissar att han ligger bra till hos många ledande politiker..:gråta

Ligger bra till? :rolleyes:
Snarare en fråga vem eller vilka han endera har hållhake/hållhakar på eller har personliga band till.:tungan

Jag har aldrig förstått varför man helt enkelt inte förbjuder all motortrafik som färdas snabbare än 15 km/h. Skulle man göra det skulle ju dödligheten försvinna nästan helt.

Varför stanna där? Förbjud all privat trafik med motorfordon! Samt all trafik med personbilar eller motsv. för alla utom myndighetsrepresentanter t.ex polis, räddningstjänt o.s.v.

Alltså apostlahästar, trampcykel, buss eller tåg för kreti och pleti, så kan man fylla tomrummet med lastbilar/tradare framförda av slutkörda slaver från fd. östblocket....

Samme man inföder poängsystem på säkerhet i tätort. Lösningen hette väggupp. I mörka småland (bodde där ett tag) går huvudlederna bokstavligt genom centrum i mindre samhällen, med mycket tung trafik. Rekordförslaget för att inte bli svartlistad av Tingvall himself var 12 fartgupp på 2 km där det passerar mer än 100 långtradare och tunga lastbilar per dygn. mannen är utan tvivel inte riktigt klok. Om ni träffar honom kan ni ju fråga varför han blev hemskickad från Australien i förtid.

Den där artikeln är från 2004 om nu ingen noterat det. Vore intressant att höra Tingvalls kommentarer idag 10 år senare.

Dingvall har inte blivit bättre...
Han är kunnig, men har otur när han tänker.
Han dras helt enkelt fel slutsatser.

Om det är nån här i Sverige som är i behov av medicin, så är det han...... Tyvärr blir han ofta oemotsagd eftersom det ofta innebär politiskt självmord att tycka tvärtom.. Det är inte PK liksom.

Kanske tur att han inte sitter på UD. Eftersom 105 svenskar dog bara i Thailand 2012 skulle han förbjuda semesterresor utrikes. Har hört en siffra på över 700 döda totalt på semesterresor under 2012 men jag har ingen säker källa...

Samt att 30% av hemvändande kommer med E-coli eller antibiotikaresistenta bakterier i tarmarna.

I sammanhanget är ju vi föredömen. Många av oss lägger ner så mycket pengar (Som bidrar till statskassan, skatt, moms mm.) på vår passion att vi inte har råd att semestra utomlands.

Kanske tur att han inte sitter på UD. Eftersom 105 svenskar dog bara i Thailand 2012 skulle han förbjuda semesterresor utrikes. Har hört en siffra på över 700 döda totalt på semesterresor under 2012 men jag har ingen säker källa...

Detta vore ju onekligen ett intressant alternativ till nollvisionen i trafiken...

Samt att 30% av hemvändande kommer med E-coli eller antibiotikaresistenta bakterier i tarmarna.

Och vad än värre är, vissa kommer hem med resväskor fulla med antibiotika utskriven i eller inhandlad helt utan recept i något latinoland / mellanösternland. För alla vet ju att svenska läkare är jättedumma då de inte vill skriva ut antibiotika mot det förkylningsvirus jag drabbas av varje vinter...

Men det kanske inte är helt PK att göra affär av någon av dessa...?

Last edited:
Visst, det är 10-15 ggr större risk att dö på moppe än i bil, men det är 27 ggr större risk att dö i bil än som fotgängare. Det är 4 ggr större risk att dö om man är ute och går än om man sitter hemma. Det är oändligt mycket större risk att dö om man lever, jämfört med om man är död.

Konklusion, bäst att vara död, då är man säker

:glömdet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma