"Tina" batteri?

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
I höstas plockade jag ut batteriet ur lillhojen, laddade det fullt och slängde in det i frysen enligt rekomendation från fackfolk. Nu när vårsolen äntligen har hittat till Göteborg är det dags att fixa till den för försäljning så batteriet fick komma ut ur frysen. Ser helt okej ut vilket inte förvånar mig, har för mig att batterisyra har en fryspunkt på -63 grader.

Men, behöver jag vänta på att batteriet får samma temperatur som omgivningen innan jag börjar belasta det? Dvs behöver jag "tina" batteriet innan jag sätter det i hojen och gör upplivningsförsök?

Tristan skrev:
I höstas plockade jag ut batteriet ur lillhojen, laddade det fullt och slängde in det i frysen enligt rekomendation från fackfolk. Nu när vårsolen äntligen har hittat till Göteborg är det dags att fixa till den för försäljning så batteriet fick komma ut ur frysen. Ser helt okej ut vilket inte förvånar mig, har för mig att batterisyra har en fryspunkt på -63 grader.

Men, behöver jag vänta på att batteriet får samma temperatur som omgivningen innan jag börjar belasta det? Dvs behöver jag "tina" batteriet innan jag sätter det i hojen och gör upplivningsförsök?

Öhh, jag kan ha helt fel, men hade för mig att batterier inte gillade extrem kyla...

Tristan skrev:

Och varför i H-Vete ska det förvaras i frysen ?????

jag hade gått med på att de hade sakt att det skulle förvaras svalt... men i frysen.....

visst batterisyra fryser först när det är riktigt kallt... men det förutsätter att det är riktigt bra laddat, samt att det inte "laddar ur"

för är det bara /lite/ dåligt laddat kan ett batteri frysa sönder redan vid typ minus 5

// TAB

ps. detta är ingen kritik, bara en fråga ifrån en som har pluggat bil-mek och alldrig har hört något liknande.

CBR1000RR skrev:
visst batterisyra fryser först när det är riktigt kallt... men det förutsätter att det är riktigt bra laddat, samt att det inte "laddar ur"

för är det bara /lite/ dåligt laddat kan ett batteri frysa sönder redan vid typ minus 5

Batteriet laddades fullt med "smart" laddare och pulsladdades någon vecka innan jag slängde in det i frysen. När det väl är i frysen laddas det inte ut just pga kylan som avstannar processen.

Givet att dåligt laddade batterier inte pallar kyla, men det var inte det saken handlade om. Mitt batteri mår prima.

Någon som kan svara på min fråga eller ska det här bli en tråd om huruvida man ska slänga batterierna i frysen eller ej?

Tristan skrev:
Batteriet laddades fullt med "smart" laddare och pulsladdades någon vecka innan jag slängde in det i frysen. När det väl är i frysen laddas det inte ut just pga kylan som avstannar processen.

Givet att dåligt laddade batterier inte pallar kyla, men det var inte det saken handlade om. Mitt batteri mår prima.

Någon som kan svara på min fråga eller ska det här bli en tråd om huruvida man ska slänga batterierna i frysen eller ej?

Nope... du behöver inte tina det... en bil som har stått ute i minus 20-30 kan även den starta...
det enda är att batteriet inte kommer att kunna leverera 100% ström..

// TAB

CBR1000RR skrev:
Nope... du behöver inte tina det... en bil som har stått ute i minus 20-30 kan även den starta...
det enda är att batteriet inte kommer att kunna leverera 100% ström..

// TAB

Aaah... Klart logiskt, hehe. :tummenupp

Kopplade in batteriet till laddaren och efter någon minut indikerade laddaren att batteriet är fulladdat. Batteriet laddades alltså fullt i november och har sedan dess legat i frysen.
Nu ska vi se om lillhojen vill starta. =)

Varför ha batteriet i frysen om du har en "smart" laddare?? Då kan du ju ha det i garaget/förådet på laddning hela vintern :tummenupp

Hell_Man skrev:
Varför ha batteriet i frysen om du har en "smart" laddare?? Då kan du ju ha det i garaget/förådet på laddning hela vintern :tummenupp

För att jag bor i en liten lägenhet utan el i vare sig garage eller förråd.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti