Timräknare/Hastighetsmätare KTM -03

Tobbebob

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2005
Hoj
-
Hej

Timräknaren har lagt av. Displayen lyser och det går att ändra mellan dom olika alternativen(tid, hastighet mm), men värdena ändras ej.
Vet ej om det har varit så sedan "hastighetsmätarkabeln" kördes sönder, måste den vara ok för att timräknaren ska fungera?

Tack på förhand

/Tobbe

För att göra det så enkelt som möjligt så borde timräknaren va kopplad till hastighetsgivaren alltså så fort hojen kommer i rörelse så börjar den räkna eller ? Vet inte hur det är kopplat på din hoj.

Nackdel är att den räknar inte om man startar motorn och står still för uppvärmning.

Gjorde den det innan ?

KTM har egna timräknare som endast mäter motorgång även kallade Sendec.
Dessa är kopplade (virade) runt tändkabeln (känner magnetfältet runt tändkabeln vid gnistbildning) så direkt när man startar så aktiveras räknaren o när motorn stannar så stannar också räknaren.

SenDec e en tillverkare av diverse mätutrustning, däribland time och varvräknare.
De finns att köpa i en uppsjö varianter varav någon säljs via KTM handlare som en KTM produkt med KTM logga, gissar att de är billigare å köpa utan den :)

Jösse skrev:
KTM har egna timräknare som endast mäter motorgång även kallade Sendec.

Aha jag har en Sendec på min Honda kostar ca 500 spänn.
TROR jag har sett hos KTM handlare att deras kosta 800 eller nått sånt förklarar det med KTM-loggan.

Bara för det så måste ja kolla vad dom ska ha får den ute i KTM butikerna.

Byt hastighetsmätarkabeln så funkar det nog igen.Min mätare lade också av när kabeln gick av.Kostar ca 300:-

Tjena!

Nu har jag exakt samma problem som TS beskriver då kablaget till bromsoket från mätaren gick av för en tid sedan. Kabeln är bytt men mätaren aktiveras inte utav hjulsnurr och den räknar inte timmar heller. Mätaren startar en liten stund när man startar motorn tills att den visar hjuldimensionerna å sen slocknar den, jag kan sen aktivera mätaren genom att trycka på nån utav knapparna på styret men som sagt så visar den varken hastighet eller räknar timmar. Hojen det gäller är en 2003as ktm exc 450. Nån som har nå förslag på vad det kan vara för fel?

MVH Ville.

Köp en timräknare på 24mx, har för mig den kostar 199kr. Linda runt tändkabeln och montera den visaren under sadeln etc..

Köp en timräknare på 24mx, har för mig den kostar 199kr. Linda runt tändkabeln och montera den visaren under sadeln etc..

Nja, jag vill ju ändå ha en fungerande färddator. Känns så siggis att bara slänga på en eftermarknads räknare å glömma bort problemet!

MVH Ville (Tjaffs)

EDIT: Problemet är löst! Magneten som sitter i bromsskivan var borta. Så nu är de bara att smälla ihop alla kablar å kontakter igen å vara glad över att det inte var ett elfel iaf :D och givetvis beställa en ny magnet !!

Last edited:
Nja, jag vill ju ändå ha en fungerande färddator. Känns så siggis att bara slänga på en eftermarknads räknare å glömma bort problemet!

MVH Ville (Tjaffs)

EDIT: Problemet är löst! Magneten som sitter i bromsskivan var borta. Så nu är de bara att smälla ihop alla kablar å kontakter igen å vara glad över att det inte var ett elfel iaf :D och givetvis beställa en ny magnet !!

Bekräftar detta även från mitt användarkonto, Det var precis som i ovanstående att magneten från skivan var borta!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing