Timning av kammar

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Någon som har tips på hur ett par orginalkammar gradas in för bästa effekt,
helst så att motorn håller ut lite på topp ?? (GSX-R1100 -91)

J.J skrev:
Någon som har tips på hur ett par orginalkammar gradas in för bästa effekt, helst så att motorn håller ut lite på topp ?? (GSX-R1100 -91)
Originaltimingen är 104 på insuget och 103 på avgas. Så är det på alla gsxr-motorer från 1986-1992. Suzuki har fått till en jämra bra kompromiss med de kamtiderna.

Vill du flytta upp varvtalet för maxvridet ca 300 varv, flytta insugskammen från 104 till 108 grader, men då blir den lite slöare längst ned i registret istället. Mer än så är inte att rekommendera med originalkammar och originalkomp. Du kanske hittar 2 till 3 hästar längst uppe vid ca 10200 varv. Avgaskammen är det inte värt att flytta på, den är i det närmaste idealiskt placerad vid 103 grader.

104 till 108 gr; innebär väl retardering/tillbakaflyttning för insugskam ? O mindre överlapp ?
/u

Precis, mindre överlapp och senareläggning av insugsförloppet. Vid högre varvtal är det ju svårare för den inrusande luften att byta riktning än vid låga. Då kan man ha kammen öppen lite längre utan att luften åker baklänges ut igen.

Själv är jag väl lite paranoid med kamtiderna vid TDC och skiter egentligen när insuget stänger eftersom jag är intresserad av ett jämt högt vrid istället för toppeffekt.

Har fastnat för en kombination som stänger avgasventilen till 1.00 mm vid 15 grader efter TDC och öppnar insugventilen 1.00 mm vid 18 grader före TDC. Fast det gäller bara kammar med 235 grader eller mer vid 1.00 lyft. Med originalkammar använder jag lobcentermetoden.

andersbrink skrev:
Precis, mindre överlapp och senareläggning av insugsförloppet. Vid högre varvtal är det ju svårare för den inrusande luften att byta riktning än vid låga. Då kan man ha kammen öppen lite längre utan att luften åker baklänges ut igen.

Själv är jag väl lite paranoid med kamtiderna vid TDC och skiter egentligen när insuget stänger eftersom jag är intresserad av ett jämt högt vrid istället för toppeffekt.

Har fastnat för en kombination som stänger avgasventilen till 1.00 mm vid 15 grader efter TDC och öppnar insugventilen 1.00 mm vid 18 grader före TDC. Fast det gäller bara kammar med 235 grader eller mer vid 1.00 lyft. Med originalkammar använder jag lobcentermetoden.

Kan bara instämma,,,
men här är lite utfyllnad

Gamel kawa z1000 osv (2 ventilarna) vart störtsköna med Hedlundare eller Norris (typ 1-3 mm högre lyft och lite mer dur) på 100-104 lo-cent in och 102-104 ut
detta förutsatt att men inte klappar till ventilerna med kolven (minst 0,8mm) annars = ventilsallad !
med en sån inställning (+ rätt sug å rör) gav en mycket rolig motor för typ bankörning med långt register o bra vrid
Däremot när man började med drag och petade i typ BC kammar med 500/530 lyft så blev det mest ryt vid´ca 114-116 in och 118-120 ut (lite seg under 3000) +

(Kan bero på kompressorn oxå :lol )

Bör kanske även tilläggas att 2-ventilare generellt sett har större separation och längre lobtider än 4-ventilare.

Där är AndersBrink nära varför 4 ventiler (i princip) är bättre än 2 ventiler. 2 små ventiler behöver inte lyfta så mycket som 1 stor, för samma flödesarea. Det gör att man kan få lika bra andning m snällare kammar. Max acc o max.hastighet på ventilerna är kraftig begränsat av vad materialen tål. O då kommer man längre m små ventiler än m stora utan att nockar o lyftare pajar.

Jag puffar ju för spec.vrid (Nm/l) som bästa o lättaste måttet på hur bra en motor andas. Kolla gärna det f 2 o 4 ventilare så får ni se. T.ex. på Ducces 2vent resp 4ventilsmotorer.
/u

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...