timmar VS mil??

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Man ser ju ofta i annonser när man kolla på motard, i synnerhet 525 och dylikt att det inte står mil utan timmar i stället.

vad kan man ha för omvandlingstabell på ett ungefär?
när är en motor helt slut (ktm 525 tex) och måste ha renoveras?
vad är många timmar?

tackar

alex

En motard går oftast hårdare än en sporthoj. Medan en sporthoj går många tusen mil utan att ens ställa ventiler så helrenoveras de flästa motarderna runt 100 timmars drift med bla byte av alla lager, kolv, vipparmar mm.
Om jag ska dra en gämförelse ifrån min egna erfarenhet mellan timmar och mil så går det ungefär 4 mil på 1 timmas körning blandat med enduro/motard/cross/gata för MIN del. Köpte även en begagnad instrumentering tillhörande en FS 650 där medelfarten legat runt 40km/h, samma som för mig alltså.
100 timmar, alltså runt 400 mil är vad en motardmotor går ungefär innan större ingrepp i motorn. Sålänge servicen är nogrant gemförd och alla delar är bytta å är det grönt att köpa. När jag kikar på hojar så är det mest intressanta för mig förutom att servicen är nogrant genomförd tiden till nästkommande större ingrepp. Köper heldre en hoj som gått 100 timmar med stora servicen gjord än en hoj med 70 timmar där 100h servicen är nära.

Gällande när motorn är helt slut är också relativt. Min husaberg har gått nu en bit över 200 timmar. Vid 200 timmar skall man ha bytt vissa andra saker också som inte byts vid till ex 100h servicen såsom ventiler. Kan säga så mycket som att vid 200h på en husa så är i princip det ända original du har kvar i motorn växellådan.

Last edited:
Hur håller cylinderfodret i en Husaberg tex 650´n ?
Byta det också vid XXX-antal timmar ?

Nu har jag glömt men när rekomenderar dom kolvbyte enligt boken på nyare bergare ?

Jösse skrev:
2549234 Hur håller cylinderfodret i en Husaberg tex 650´n ?
Byta det också vid XXX-antal timmar ?

Nu har jag glömt men när rekomenderar dom kolvbyte enligt boken på nyare bergare ?
Kolvbytet är enligt de manualerna jag har 100? timmar på FC och 200h på FE. Alltså väldigt sällan. Detta gäller 00. Lär inte vara tätare intervaller på nyare modeller. Mitt foder är aldrig bytt och det är fortfarande fint, visst inte nyskick men inte långt ifrån.

EDIT: kikat manualen nu och det står "inspect" vid 100h. Antar att de flästa byter kolv när de ändå har isär motorn.

Last edited:
Tävlings motarderna mäter man inte mil på samma sätt då servicen är specad i timmar.. gatmotarderna använder man både och.. Men som sagt på en t ex 525 så lutar det åt helrenovering vid ca 100h medans det på en t ex 660 börjar bli dax att ställa ventilerna och byta olja..

Helrenovering 100 timmar är att ta i, för motionskörning. KTM rekomenderar själv 200 timmar. Men det skadat inte att kolla lite i motorn, man vet hur hårt man kör själv så serva efter eget huvud. :tummenupp

Mr R skrev:
2549296 Helrenovering 100 timmar är att ta i, för motionskörning. KTM rekomenderar själv 200 timmar. Men det skadat inte att kolla lite i motorn, man vet hur hårt man kör själv så serva efter eget huvud. :tummenupp
Det motorn går hårt av vad jag har förstått är varv och på gata till ex där man "inte kör hårt" så ligger motorn på högre varv än vad den gör på en bana. Frågan är om det är så smart att dra ut på servicen då när motorn egentligen går hårdare av "lugn" körning. Sen kanske du menar att man fiskör på banan, det är ju en annan sak men att inte hålla serviceintervallerna och att något sen rasar, det är det inte värt helt enkelt.

philsson skrev:
2549988 Det motorn går hårt av vad jag har förstått är varv och på gata till ex där man "inte kör hårt" så ligger motorn på högre varv än vad den gör på en bana.
Kör du flatout på gata eller puttrar du på tomgången runt banan:confused:

Busaberg skrev:
2550029 Kör du flatout på gata eller puttrar du på tomgången runt banan:confused:
På gata blir det mycket bakhjulskörning vilket leder till högre varv i af för min del. Högre hastigheter som kräver högre varv och detta under längre stunder än på bana där det är mer varierande varv och acceleration. rätt?

philsson skrev:
2550101 På gata blir det mycket bakhjulskörning vilket leder till högre varv i af för min del. Högre hastigheter som kräver högre varv och detta under längre stunder än på bana där det är mer varierande varv och acceleration. rätt?

Bakhjulsåkat i sig är väl en stor slitage faktor?

Cervantes skrev:
2550129 Bakhjulsåkat i sig är väl en stor slitage faktor?
När man håller balansläget så varken bromsar man eller axxelererar kraftigt, slitaget på däck och drivpaket är ju obefintligt men ofta håller man höga varv och så vitt jag vet är det varvtalet som tar död på motorn.

chukabowa skrev:
2550483 hehe.. i vart fall på husaberg.
Nu vet jag inte hur det är med smörjningen till vippor och kamaxeln mm men för att gynna kolv och cylinder så kör jag oljeblandad bensin när jag ger mig ut för att slanga. Ett problem mindre. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back