Timingmärke vevaxel honda cb900 boldor 81

Mcjagg

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2016
Hoj
Honda cb900 boldor
Hej
Jag får inte motorn att gå riktigt den smäller och bak tänder
Jag bytt kamkedja och har följt clymer rep handbok men jag tror att kammarna inte står rätt jag undrar om någon vet vilken markering jag ska sätta vev axel på jag satte den T 1-4 märket enligt rep bok men det är nåt som inte stämmer
Ska tillägga att hela motorn är renoverad
Hoppas någon kan svara på vilken markering som är rätt för bilden jag hittade har de satt den på markeringen till vänster om T
Länk till bild nedan
Med vänliga hälsningar Frank

http://imgbox.com/O3LBgtFe

I guess it is "T" for timing? Check that your marks are not 360 degrees wrong, you know, it takes 2 turns on crankshaft to turn 1 turn on camshaft.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Hej
Jo kolvarna är i topp 1och 4 cylinder min fråga är ska märket var på T markeringen eller som bilden visar för jag har haft den på T markeringen om det är rätt då är det nåt annat fel.

Mvh

När 1 & 4 kolv är exakt i topp ska ventilerna överlappa! Avgasventil har precis stängts och insugsventil börjar öppna! Vanligt på CB900 är igensotade tändstift och gnistan hoppar på isolatorn! Bytta!!.

Hej
Japp allt är bytt den är hel renoverad motorn jag vet hur nockarna ska stå det jag undrar om vevaxel markeringen ska va på T eller på det som är till vänster om som bilden visar i tidigare inlägg
Med vänliga hälsningar

Hej
Tack alla som hjälper till
Jag pratade med en polare om problemet på hojen och han sa att jag kanske har fått kammarna 180 grader fel jag undrar om det kan stämma som han säger han menar att tänd följden blir fel

Med vänliga hälsningar Frank

Det bästa vore väl att ta fram gradskivan och indikatorklockan för att bli 100% (vet inte ens själv hur man gör riktigt, men har skaffat prylarna)

Men har tänkt göra det som ren koll på min, men jag har ju spacer under cylindern så det är en annan historia...

Tre saker att tänka på.

1. T är toppläget för antingen kolv 1 och 4 eller 2 och 3. T läget skall matchas mot tappen som sitter precis under bulten som synes i din bild. Det viktiga är att du tittar på tändförställningsplattan att du har 1 och 4 i läge inte 2 och 3. Det står stämplat på plattan. Vill du vara helt säker stoppar du ned en skruvmejsel och försiktigt snurrar vevaxeln då känner du att du passerar övre dödpunkten just när markeringen passeras av T markeringen. Du skall använda dig av 1 cylinder. Det är cylinders som ligger längst till vänster i färdriktningen.

2: Nu är det tid att montera avgas kamaxeln (närmast avgasrören) se till att loberna på 1ans cylinder pekar mot tändstiftet. OBS notera att kamaxeln ej får roteras nämnvärt när överfallen sitter monterade. Det är då risk att krocka med ventilerna. dessa kommer då böjas. Montera kamkedjan på kuggdrevet som nu är i lossat läge. Notera att drevet har stämplade punkter på själva drevet. Dessa punkter skall ligga i linje med topplockets övre yta när man fluktar från sidan. Passar det inte, lossa kedjan och flytta en kugg till dess att det ser rätt ut. Montera därefter drevet mot kamaxeln, notera att här får man vrida lite försiktigt så man hittar montagehålen på kammen. Fäst gärna skruvarna med blå Locktite så de ej lossar.

3. Montera därefter bakre kamaxel se till att dess nockar på ettans cylinder också pekar mot tändstiftet (framåt i färdriktningen). Säkerställ att de bägge stämplade punkterna på drevet överensstämmer med topplocket likt avgaskammen.
Se bifogade instruktioner från verkstadshandbok.

2.jpg

3.jpg

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    280.1 KB · Visningar: 17
Back