Time sert-verktyg

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Har idag inföskaffat ett Time Sert kit till tändstift gängorna,,innan jag börjar så..är det nån med erfarenhet som har några snedtramp jag ska undvika..
 
Du ska undvika att få ner spån i cyllen, fetta in verktyget innan du börjar.
Sen kör du inte i ett svep, utan gör halva, upp och gör rent, sen ny infettning.
Till sist är ju tryckluft att föredra, men dammsugare funkar hyfsat.
 
Last edited:
Inget halvmek. Bort med toppen och gör det ordentligt.
Hur mer ordentligt kan det bli än med en hylsa gjort för tändstift???och vem sa att jag inte tog bort locket,,,,nu har jag det kvar och det kommer att funka enligt dom som jag pratat med(bil verkstäder)

suga ur spån har jag en liten sug ala tandläkare till på jobbet...
 
Hur mer ordentligt kan det bli än med en hylsa gjort för tändstift???och vem sa att jag inte tog bort locket,,,,nu har jag det kvar och det kommer att funka enligt dom som jag pratat med(bil verkstäder)

suga ur spån har jag en liten sug ala tandläkare till på jobbet...


Det är lättare än vad man tror att slå in heli-coil (o.sv) gängor snett.

Pelarborr kännsöverkurs men är inte alls fel att använda om man har någon rak yta att utgå från!
 
Helicoil slår man inte i....dom använder jag nog dagligen och dom ska man inte använda i tändstift då dom är en spiral,,att borra kan ju va ett trix nu ska jag inte borra alls utan jag använder en brotc som ser ut som en gängtapp just därför att den ska gå rakt annars har jag tillgång till jobbets formverkstad med mannskap och maskiner så att borra rakt hade inte vart nåt probs,det jag i första hand är ute efter är just hylsan och verktyget att montera det med,,locket i eller ur kräver ändå samma utrustning.
 
Är det en tapp som har en mindre gänga först och sen en större gänga (typ1) eller är det en tapp med en gänga och där du först ska borra upp hålet (typ2)??

Är det typ1 så kommer hålet att vara "pluggat" av den första gängan och om du gör som sportbike säger och har mycket fett och först kör tex halva, backar och gör rent, nytt fett och fortsätter är risken liten att du får spån i motorn. Jag skulle dock gjort halva och sen gjort rent efter varje halvvarv och backat ut tappen till sista gängan och gjort rent med tryckluft. Som sagt, förutsatt att det är en tapp med två gängor.

Ska du borra och sen gänga (typ2) är risken att få spån i motorn mycket mycket större än vid typ 1 och det enda rätta är att ta av toppen och har du tillgång till en pelarborr använd den för att centrera.

Men det är din motor och du som får avgöra! ;)

Edit: ditt nya svar ger svar på mina frågor :) Snåla inte på fettet!

/Fredde
 
Hur mer ordentligt kan det bli än med en hylsa gjort för tändstift???och vem sa att jag inte tog bort locket,,,,nu har jag det kvar och det kommer att funka enligt dom som jag pratat med(bil verkstäder)

suga ur spån har jag en liten sug ala tandläkare till på jobbet...

Du frågade och jag tipsade. Jag sa varken att du hade lyft eller inte. Att det var en hylsa som var gjort för tändstiftsgängor framgick inte. Tänkte mest att det kan vara svårt att få gängan att sluta på ett vettigt sätt längst ner när du inte ser något. Vassa kanter i förbränningsrummet blir för varmt.
Du verkar veta exakt hur du ska göra ändå så det kommer nog bli bra. Och om det dessutom är en gänga som är gjort för ändamålet så blir det ju skitbra?
 
Jo jag är stensäker på min sak både vad gäller spån i motorn och hållbarheten på hylsan,,toppen i eller ur spelar ingen roll(har både probekamera och mini sug)men..men ibland är man så säker på sin sak att man missar dom enklaste lilla trix som gör allting så lätt eller svårt.Varför toppen blir kvar är att dom bilfirmor som hade detta redskap till att fixa stift och dyligt sa att dom lät toppen sitta och att det inte va nåt probs,,nu hade dom ju såklart inte m10*1,0 utan alla stift till bilar tycks ju va m14 däremot så är det tydligen samma som till glödstiften..ville inte va dryg eller så
 
Ingen är dryg. Klart det går men jag hade inte gjort det. Jag hade inte haft några hokos pokus-verktyg heller förståss.
 
Njae den tappen som TS-har om jag fattat det rätt ser ut såhär:
M14x1.25sparkplug.JPG

Inget man använder borren till.

"o jag är stensäker på min sak både vad gäller spån i motorn och hållbarheten på hylsan"
Okej, men om du är så stensäker på din sak då borde du kunna kosta på dej lite ödmjukhet mot de som tar sig tid att svara på något du redan vet.

Lycka till!

/Fredde
 
kosta på dej lite ödmjukhet mot de som tar sig tid att svara på något du redan vet.

Helt klart...mitt fel..inte meningen o tack för ärliga svar,,som jag sa att ibland är man så säker att man missar dom små sakerna som gör livet lite lättare,,har redan stött på probs,,gängorna på stiftet går inte hela vägen upp utan man måste göra en försänkning,ingen big deal men en sak att tänka på
 
kosta på dej lite ödmjukhet mot de som tar sig tid att svara på något du redan vet.

Helt klart...mitt fel..inte meningen o tack för ärliga svar,,som jag sa att ibland är man så säker att man missar dom små sakerna som gör livet lite lättare,,har redan stött på probs,,gängorna på stiftet går inte hela vägen upp utan man måste göra en försänkning,ingen big deal men en sak att tänka på

Förstår inte riktigt hur du menar men du ser till att stiftet får rätt höjd och ett ordentligt anligg mot sin bricka va? Viktigt annars får inte stiftet sitt tänkta värmetal.
 
Förstår inte riktigt hur du menar men du ser till att stiftet får rätt höjd och ett ordentligt anligg mot sin bricka va? Viktigt annars får inte stiftet sitt tänkta värmetal.

mina stift har som en liten försänkningpå 7-8mm men efter en titt med proben så vart det inget problem

dom högra är mina
 

Bifogat

  • 0000_NGK_IMR9C-9HES_-_Iridium_Platinum_Spark_Plug_--.jpg
    0000_NGK_IMR9C-9HES_-_Iridium_Platinum_Spark_Plug_--.jpg
    7.6 KB · Visningar: 96
  • SveshtiIridium.jpg
    SveshtiIridium.jpg
    240 KB · Visningar: 142
Det blev ett lock lyft iallafall pga av att det va så meckigt att mäta in rätt djup för hylsan tackvare att stiftet inte är gängat ända upp,nu finns det stift med ungefär samma tal som är gängat hela vägen.
 
Det va inga som helst problem att få det rakt tack vare att det va inte gängat hela vägen upp,,jag skulle aldrig tveka att göra det med locket på,,bara att borra ur,gänga om,sätta dit ny gäng,välja ett stift med gäng hela vägen för måttet mellan elektrod och tätbricka är samma,,summa summarum ser jag det som en klar förbättring och kommer att göra så på alla dom 3 återstående stiften.
Ni som har en probe kamera kan ju titta på gängorna så får ni se en mardröm man måste va väldigt rädd om dom när man byter stift vilket säger sig självt,, att gänga en stålbit i aluminium.
 
Bra att det gick bra. Jag skulle aldrig göra det med locket på.
T-stift skruvas med fördel i när motorn är kall och med momentnyckel eller en bra känsla för vad som är rätt moment.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top