Tilverka custom framdrev. Var?

oktrg500

Twostroke only
Gick med
8 Dec 2009
Hoj
Aprilia RS125, Suzuki RG500
Hei!

Jeg trenger å få laget et 520 18 framdrev til min Aprilia RS125. Det lages ikke større originaldrev enn 17. Jeg ønsker å prøve 18 kuggar for å se hvordan det fungerer på bane. Problemet er, hvor henvender man seg for å få laget et custom drev?

Jeg har søkt på custom sprocket og lignende på nettet og har sendt henvendelse til mange firma som lager spesialdrev. Men ingen har svart.

Har noen her tips om hvor jeg kan henvende meg for å få laget et custom framdrev?

På forhånd takk.

Självklart går det att gör ett drev från scratch, men enklast är nog att ta ett vanligt rs125 drev o svarva ner kuggarna o ett 18t drev från en maskin med rätt kedjedimension o svarva upp ett hål, sen svetsa ihop dem till ett rs125 18t drev!

Det klarar du ihop med någon som har en supportsvarv o en migsvets

Jeg sendte en mail til nikasilproffsen, men fikk dette svaret: "Har inte maskiner för att göra splines mot växellådsaxeln så tyvärr inga framdrev."

Jeg skal sende en mail til Grevens MC og høre hva de kan ordne. Jeg fortrekker et ferdig produsert drev framfor å svarva noe selv. Har litt ondt om tid.

Takk!

www.ebos.se tillverkar offset drev så prova att prata med dom om dom kan hjälpa dig.

EBOS HIGH PERFORMANCE
LUNDAVÄGEN 60
212 25 MALMÖ
E-MAIL: info@ebos.se
TEL: +46 (0)40 431092
FAX: +46 (0)40 298182

Last edited:
Varför inte kompensera med att justera bakdrevet då om du inte hittar 18?

www.ebos.se tillverkar offset drev så prova att prata med dom om dom kan hjälpa dig.
Ahh! Bra tips. Jeg har nettopp sendt mail til Ebos.
Varför inte kompensera med att justera bakdrevet då om du inte hittar 18?
Det finns inte mindre bakdrev enn 36. Jeg er redd det ikke er nok for å henge med på rakan på Anderstorp.

Jeg fikk svar fra Grevens og han har ikke noen kontakter som kan lage et custom framdrev.

Ahh! Bra tips. Jeg har nettopp sendt mail til Ebos.

Det finns inte mindre bakdrev enn 36. Jeg er redd det ikke er nok for å henge med på rakan på Anderstorp.

Jeg fikk svar fra Grevens og han har ikke noen kontakter som kan lage et custom framdrev.

30 kuggs bakdrev till en Rs125 är inga problem, kanske 29 eller 28 kugg också går. Tror inte det behövs så litet, tror effekten saknas för att varva ur 17/29

Du ska snacka med en verktygsfirma som har en trådgnist, härdugn och svarv. Inga konstigheter att göra ett drev i "verktygsstål" med rätt maskiner, jag har gjort flera delar och trådat,härdat,slipat och svarvat genom åren trots att jag inte är äldre än 36. :D

Kostnaden blir dock kanske aningen högre än du är van vid, men det går.

/J

Update: Ebos kan gjöra nytt framdrev. Kostnad 1756SEK plus material. Så jeg bestiller isteden mindre bakdrev fra Nikasilproffsen. Med extremlättning og spesialfärg :yoparty

Takk for all hjelp!

Update: Ebos kan gjöra nytt framdrev. Kostnad 1756SEK plus material. Så jeg bestiller isteden mindre bakdrev fra Nikasilproffsen. Med extremlättning og spesialfärg :yoparty

Takk for all hjelp!

För 2000kr får man verkligen hoppas att drevet håller bra.Inte ens med norska oljepengar är det billigt.....

Finns ingen mening med mer än 17-37 drevning på Anderstorp i 125std-klassen.
Det är inte den som har högsta topphastigheten i slutet på rakan som vinner.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing