Tillverkning av distanser!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Håller på att sko min xr 600 med motardhjul från sin storebror xr 650.

Naturligtvis passade fälgarna inte rakt av så det fick bli att mäta och rita upp nya distanser.

I den här tråden fick jag en hel del bra tips http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218477&page=2

Nu hade jag tänkt börja men:

* Vilket material är lämpligast att använda, och var köper man det?

* Behöver ett 17mm metallborr för att borra ur för axeln. Borret ska passa i en schuck (stavning???) för max 15mm. Var köper man ett sånt?

Har tillgång till en gammal svarv men ingen som helst erfarenhet eller kunskap, så vi får se hur det går. :D

Så här är det tänkt att distanserna skall göras:

Bifogat

• distanser honda xr.jpg
    distanser honda xr.jpg
    40.6 KB · Visningar: 160
borra gör du med svarven också :tummenupp, har svarven bara 15mm schuck kan du ju svarva ner ett 17mm borr till 14.5mm eller så i den änden

Borrproblemet löser du enklast genom att svarva borret till 15mm :)

Har dock ingen aning om hur du ska skydda eggen när du ska svarva den men det löser du nog

EDIT: Attans, för långsam..

Var köper man ett 17mm borr som klarar rostfritt eller vad man nu bör använda.

Fanns inte på biltema där jag brukar handla:näsblod

swedol har

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=268 132 spänn

edit: rostfritt är nog lite väl tungjobbat att använda, är ingen materialexpert så svarade inte på den frågan innan, men på crossen sitter det ju alu distanser orginal och det verkar hålla.

skulle iaf använt nåt som är mjukare än rostfritt

Last edited:
Du kan använda vilket material som helst.
Hållet kan du svarva med ett invändigt svarvstål till dina 17mm. Lite ruffig yta i hålet är ganska bra så fastnar inte hjulaxeln lika lätt som i ett hål med fin yta.

Fattar jag rätt i att dina lager är 20mm invändigt och delen som är 20mm på distansen ska alltså ligga i lagret?
Jag har själv gjort så vid nåt tillfälle och jag rekomderar att du har använder h7 tolleranser på den delen. För då kommer distansen suga fast lite lagom bra i lagret vilket underlättar hjulbyten.
Rent funktionellt när hjulet är monterat spelar det mindre roll eftersom allt ändå kläms fast när man drar åt hjulmuttern.

Du kan använda vilket material som helst.
Hållet kan du svarva med ett invändigt svarvstål till dina 17mm. Lite ruffig yta i hålet är ganska bra så fastnar inte hjulaxeln lika lätt som i ett hål med fin yta.

Fattar jag rätt i att dina lager är 20mm invändigt och delen som är 20mm på distansen ska alltså ligga i lagret?
Jag har själv gjort så vid nåt tillfälle och jag rekomderar att du har använder h7 tolleranser på den delen. För då kommer distansen suga fast lite lagom bra i lagret vilket underlättar hjulbyten.
Rent funktionellt när hjulet är monterat spelar det mindre roll eftersom allt ändå kläms fast när man drar åt hjulmuttern.

Klubba: Klockrent med swedol- blir en sväng dit!

Two stroke man: Vilket material som helst alltså. Funkar till och med alu? trodde det var på tok för mjukt.

Du har fattat rätt angående lagren. 20mm invändigt och där ska "klacken" ligga emot. Vad innebär h7 tolleranser?

Klubba: Klockrent med swedol- blir en sväng dit!

Two stroke man: Vilket material som helst alltså. Funkar till och med alu? trodde det var på tok för mjukt.

Du har fattat rätt angående lagren. 20mm invändigt och där ska "klacken" ligga emot. Vad innebär h7 tolleranser?

Alu funkar fint. rostfritt är heller inget man ska vara rädd för kräver bara väldigt mycke lägre varvtal än alu där nästan vilket maxvarv som helst funkar, för moderna hårdmetallbeläggningar.

Ca 50-80 skärmeter för rostfritt om man inte har moderna plattor eller skärvänliga rostfriamatrial. 10-15 skärmeter för snabbstål.
Vanliga borr är i snabbstål

h7 är den vanligaste förkommande toleransen för hål i tillverkningsindustrin. Det borde bli ca mellan 0.00- +0.018 för hål och 0.00- -0.018 för axlar i intervallet 15-20mm.
Men det kräver ju en mikrometer som stämmer annars funkar det inte. Digitalskjutmått duger INTE.

Två missions avklarade på en förmiddag!

* 17mm borr inköpt. Det finurliga var ju att anslutningen var 13mm så den passar i min chuck. Perfekt!

* För en hunka till kaffepengar fick jag två stumpar alu och 2 stumpar vanligt hederligt svartstål. Vågade inte köpa rostfritt jag fick för mig att borret inte klarade av detta. Funkar alu så kör jag på de.

Lätt förvirring angående h7 som det verkar. Har ingen micrometer men ett bra skjutmått. Räcker det med den noggrannheten?

Bifogat

• material.jpg
    material.jpg
    144.8 KB · Visningar: 93
Lätt förvirring angående h7 som det verkar. Har ingen micrometer men ett bra skjutmått. Räcker det med den noggrannheten?

Du kan inte mäta hundradelar med ett skjutmått även om digitala skjutmått visar hundradelar på sin skala.

Men den höga nogranheten är inte nödvändig. För distans-funktionens skull så kan du lika gärna göra distanserna 19,7mm, men när när du ska ha av hjulet och det kanske ska skramla runt i bilen eller liknande så uppskattar man att distansen sitter fast i lagret.

Två missions avklarade på en förmiddag!

* 17mm borr inköpt. Det finurliga var ju att anslutningen var 13mm så den passar i min chuck. Perfekt!

* För en hunka till kaffepengar fick jag två stumpar alu och 2 stumpar vanligt hederligt svartstål. Vågade inte köpa rostfritt jag fick för mig att borret inte klarade av detta. Funkar alu så kör jag på de.

Nja, mikrometer är att föredra vid dylika toleranser. Visst går det med ett digitalt skjutmått av bra kvalité, men det kräver att du har bra känsla med anliggningstryck samt att skjutmåttet är vinkelrätt mot centrumaxeln på den biten du mäter, och det är osäkert om varje mätning är identisk med den förra.

Har du lagret löst så tycker jag att du ska svarva tills axeln är 20.5 mm utvändigt och sedan ta ytterst små skär och försöka trycka på lagret på axeln mellan varje skär du tar.
När du precis får på lagret med handkraft så duger det bra.

Angående toleranser anger liten bokstav tolerans för axel och stor bokstav tolerans för hål.

Alltså;

Hål 20 H7 = +0,021 / -0
Axel 20 h7 = +0 / -0,021

Mvh J

Har du lagret löst så tycker jag att du ska svarva tills axeln är 20.5 mm utvändigt och sedan ta ytterst små skär och försöka trycka på lagret på axeln mellan varje skär du tar.
När du precis får på lagret med handkraft så duger det bra.

Så blir det!:)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back