Tillverka kåpdel själv?

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki
Vinterns projekt är att bygga/tillverka en bakkåpa till en Yamaha XS 750 för att ge den en Triumph Thruxton lik café racer look. :yoparty

Jag har ingen tidigare erfarenhet av kåpmakeri. Men så mycket har jag förstått att det ska gå med ståltråd, kolfiberväv och någon form av plastinpadding sörja. Eller något sådant. :va

Nu vill jag hemskt gärna ha lite tips på produkter och tillvägagångssätt.

Det handlar alltså om att konstruera en kåpa som sedan ska kunna lackas tillsammans med alla andra orginalkåpor för att allt ska se bra ut och vara utbytbart.

Se bilden så förstår ni vad jag har tänkt mig.

Bifogat

• omkittning.jpg
    omkittning.jpg
    83.6 KB · Visningar: 64
Köp cellplast/frigolit. Hittar du inget stort block (större än det du ska göra) kan du limma ihop flera med tex Casco trälim. Sen snidar du till formen du vill ha. Enklast är att göra alla ytor konvexa, och inte rund så att säga, men allt går ju att lösa! Sen målar du den med en färg som inte får den att smälta, men som tål polyester. Helst ska du lägga på ett släppmedel också. Nu är den klar för att plasta en form! Den kan du göra av billig glasfiber, bara den är formstark och blir hyggligt slät på insidan. När den har torkat är det bara att ta loss frigoliten, ev slipa och spackla, annars målar du med släppmedel på insidan och plastar den riktiga kåpdelen.

Är du lite latare så kan du ju plasta direkt på frigoliten också, dock lite mer jobb att få rätt form och snygg finish då.

För en lite mer precis beskrivning, med rätt kemikalier osv, googla på modellbygge och formgjutning.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard