tillverka ett nytt grenrör.

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
luleå
Hoj
R1 2003
Tänkte be en kompis som är händig tillverka ett nytt grenrör till min flickväns xj6:a. är det någon som vet om det är nåt speciellt man måste tänka på eller är det bara att bocka lite rör och svetsa . och sen på med en ny slipon eller??
 
Bara att bocka och svetsa, och hålla koll på spänningar i rören. Kan vara bra att dra fast dom i en skrottopp eller liknande när ni svetsar. Se till att oljeplugg går att komma åt utan att plocka ner rören! Är original rostiga eller varför bygga? Isf gör dom ungefär lika långa och grova som original för att inte ändra karaktären.
 
Bara att bocka och svetsa, och hålla koll på spänningar i rören. Kan vara bra att dra fast dom i en skrottopp eller liknande när ni svetsar. Se till att oljeplugg går att komma åt utan att plocka ner rören! Är original rostiga eller varför bygga? Isf gör dom ungefär lika långa och grova som original för att inte ändra karaktären.

ok låter bra, det blir inga problem med motorgången då eller??
anledningen till att vi ska ha ett nytt system är det inte finns något till den hojen ute på marknaden ännu, och hon vill ha lite mera ljud i den, som den är nu så låter den absolut ingenting, har också köpt en orginal dämpare från en R1 dom är poppnitade i båda ändar så visst borde den gå att korta litegrann.
 
ok låter bra, det blir inga problem med motorgången då eller??
anledningen till att vi ska ha ett nytt system är det inte finns något till den hojen ute på marknaden ännu, och hon vill ha lite mera ljud i den, som den är nu så låter den absolut ingenting, har också köpt en orginal dämpare från en R1 dom är poppnitade i båda ändar så visst borde den gå att korta litegrann.

köp en "riktig" tillbehörsdämpare till vilken hoj som helst istället.
då får du ju ljudet, behöver inte byta grenrör för det???

är de en gammal r1 dämpare så har du jobb med den. mycket grejs i den. vet inte hur nya ser ut inuti.
ganska stora, kanske för stor för den hojen,, fortfarande om de är en gammal dämp... alltså estetiskt, ju större dämpare ju mindre ljud. :tungan
 
köp en "riktig" tillbehörsdämpare till vilken hoj som helst istället.
då får du ju ljudet, behöver inte byta grenrör för det???

är de en gammal r1 dämpare så har du jobb med den. mycket grejs i den. vet inte hur nya ser ut inuti.
ganska stora, kanske för stor för den hojen,, fortfarande om de är en gammal dämp... alltså estetiskt, ju större dämpare ju mindre ljud. :tungan

dämparen ska kortas av ganska rejält, får den för en billig peng så det är kanske värt ett försök, men om det är så mycke jobb så får man kanske tänka om. tyvärr så har xj6:an en stor låda under hojen (dämparen) som är helsvetsad med grenröret och jag orkar inte hålla på å kapa och svetsa dit orginal innan varje besiktning så därför tänkte jag tillverka ett nytt med en slipon på.
 
anledningen till att vi ska ha ett nytt system är det inte finns något till den hojen ute på marknaden ännu

Leo Vince har gjort ett system till den hojen. http://www.motorcyclenews.com/MCN/Products/productsresults/Exhausts/2009/July/jul0309-Leo-Vince-release-system-for-Yamaha-XJ6/

Edit: tydligen har GPR också ett system: http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-XJ6-Exhaust-System-by-GPR_W0QQitemZ140323965461QQcmdZViewItemQQimsxZ20090531?IMSfp=TL090531122001r10339
 
Last edited:
Handlar det om extremt finlir och hyper performance trim så är det ju viktigt att ha koll på avgaspulserna och dylikt (vilka bestämmer längden på röret från varje cylinder), men på en gathoj lär det knappast spela större roll. Sätt igång att bygga bara, och sen dit med den nya dämparen så har ni säkert ett helt ok system:tummenupp
 
ok dom där sytemen hade jag helt missat, kostar en hel del tyvärr nä de blir till att bygga ett fösrt kostar inte så mycket blir de inte bra så får man köpa ett.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top