Tillverka cylinderfoder

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det smids planer i garaget på att bygga en herrejösses-stor KTM motor. Skall man få plats med mycket borr utan att cylinderväggarna spricker så verkar någon form av stålfoder vara vägen att gå. Jag tillhör ju normalt de som kör omkring med sådandär löjlig nicasilbeläggning så har begränsad erfarenhet av fodertillverkning.

Vem kan man köpa råämnen av? Vilken kvalisort skall man ha på järnet? Vad skall man satsa på att ha i kolvspel med 108mm borr? Om man vill ha någon som gör jobbet who is da hen?:tummenupp
 
Två andra firmor som gör foderämnen till racing är Darton Sleeve samt Advanced Sleeve.
 
Last edited:
Dr_C svarvade ju sitt egna foder till supermonon, hör med honom :tummenupp
 
Kolla med http://www.spoonvalleyracing.se/

Det är väldigt lätt att få dålig råvara till foder om man har otur...kolla med honom vart han beställde sina sist.
Min race hoj körs med stålfoder som han har ordnat fram.

Vad är det för ktm motor du ska borra upp?
 
Leta efter DIN 1693 GGG70 som är ett centrifugal gjutet "Ductile" stål. Jag köper mina ämnen av Stålprodukter i Halmstad. Du får ett ämne som är rensvarvat till dina mått för att garantera att du inte har porer och orenheter.

/J
 
Asså, stål med hög skärbarhet är att föredra framför massa krussidull-legeringar. Köp Inconel annars, kostar väl en 20-30 000 för en sån liten bit och du kommer få slänga skiten sen ändå. :huvet

Du får ursäkta mig men jag tycker att dina "råd" är aningen konstiga, annars är mina kunskaper totalt åt skogen.

Skärbarhet har inget med valet av foder att göra, det är formstabilitet som söks, inte om det är "svårt" att svarva eller arborra.

/J
 
Lagerbrons är bäst, men det är rätt dyrt. Mässing kommer på andraplats men det är mjukt. Stål är trea. Vi gjorde cylindrarna av stål och kolven av mässing i våra stirlingmotorer. Men lagerbrons är som sagt bäst men det är kanske onödigt att testa "nya" material. Vanligt konstruktionsstål är vad du söker, SS2172 eller SS1914.

Den sistnämnda är Automatstål, skärbarhet 5 på den femgradiga skalan vilket innebär att du kan få jävligt jämn yta. SS2172 är ett billigare alternativ son nog funkar efter slipning.

Northwest Sleeve gör foderna till min framtida DR 790.

Cylindrar i "vanligt konstruktionstål" är inte vad som funkar.
Det man gör välfungerande foderämnen av är vanligtvis gjutjärn (gråjärn) eller segjärn. Dvs nodulärt gjutjärn (kallas ductile iron på engelska).

Det är lagermetallegenskaperna som gör stålfoder ovanliga annat än till exempel vissa dragbelastade nitromotorcylindrar.

Det är dumt att klä gissningar i självsäkra formuleringar i Teknikforumet.
Även om frågeställaren i det här fallet är erfaren nog att sålla bort uppenbara tokerier.

/J
 
Last edited:
Du får ursäkta mig men jag tycker att dina "råd" är aningen konstiga, annars är mina kunskaper totalt åt skogen.

Skärbarhet har inget med valet av foder att göra, det är formstabilitet som söks, inte om det är "svårt" att svarva eller arborra.

/J
Helt enig.

/J
 
Har gjort foder i stål, men inte till stora motorer. Men om ni envisas med gjutjärn så har jag inget att säga till om.

Sällan min smörja ens får motorn att inte skära, sorry Boris.
 
Last edited:
Jag och många dragrace/sport/rally motorbyggare anlitar Sundvalls motorrenovering i Sundsvall. De svarvar genast ett passande foder och dunkar i det samt borrar. Kolvspelet vs cylinder,,de lär följa med en beskrivning med kolven du köper. Sundvalls har såklart lååång erfarenheten på spel vs smidd kolv mot just de stålfoder de kör med och mot olika trimgrader/bränslen och vilken typ av körning den ska användas till.

Ring o hör pris på klabbet de brukar inte vara dyra.

Hör även med Stigs motormekaniska i Axvall för han är ju ökänd för att vara bra men jag har inte så mycket erfarenhet av honom bara något enstaka jobb.
 
Har gjort foder i stål, men inte till stora motorer. Men om ni envisas med gjutjärn så har jag inget att säga till om.

Sällan min smörja ens får motorn att inte skära, sorry Boris.

Om du inte har gjort foder till stora borr, varför svara i tråden?

Regler i teknikforumet:
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.

Assumption is the mother of all fuckups.

/J
 
Om du inte har gjort foder till stora borr, varför svara i tråden?

Regler i teknikforumet:
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.

Assumption is the mother of all fuckups.

/J
För att jag är dum i huvudet såklart. Men det var ju snällt av dig att uppdatera mig och alla andra som läser tråden om reglerna. :krama
 
Nu sätter vi oss alla i en ring, röker lite gräs och sjunger we shall overcome :D
 
Last edited:
Då kommer nästa fråga....
Standard cylinder är 108mm yttre diameter och 102 mm borr, helt i aluminium med Nicasil på. En del har provat att borra den cylindern till 105 mm men det har en tendens att spricka och ge katastrofala ras då väggarna blir för tunna.

Hur tunna foder vågar man åka med förutsatt att man nu skaffar sig foder i Ductile hittepåjärn?
Då jag planerar lika mycket borr som befintlig yttre diameter så kommer jag att behöva fräsa bort en del i blocket. Tjockare foder ger stabilare cylinder men vekare block:va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top