Tillverka bakhjulsaxel - vilket material?

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
jag måste tillverka en ny längre bakaxel till min hoj pga svingbyte och jag behöver råd angående val av material till detta.

axeln kommer bli 20mm tjock och genomborrad 10mm, altså 20x5mm och ca 250mm lång. vilken sorts axel blir lämpligast till detta?

på jobbet har vi comp-axlar som jag kan använda men är den tillräckligt stark?
(kommer eloxeras vid behov)

vill försöka undvika silverstål, rostfritt och andra svårbearbetade materal.

vilket material blir bäst att använda?
 
jag måste tillverka en ny längre bakaxel till min hoj pga svingbyte och jag behöver råd angående val av material till detta.

axeln kommer bli 20mm tjock och genomborrad 10mm, altså 20x5mm och ca 250mm lång. vilken sorts axel blir lämpligast till detta?

på jobbet har vi comp-axlar som jag kan använda men är den tillräckligt stark?
(kommer eloxeras vid behov)

vill försöka undvika silverstål, rostfritt och andra svårbearbetade materal.

vilket material blir bäst att använda?


Kompaxel, är rätt mjukt material, det är väl det lite mattgråa oftast inoljade du menar? Eller el är det silverblankt? så det vette tusan?:va Eller det kanske finns härdat sådan, Har kapat i stålmaterial i 10 års tid med kapmaskiner, kanske rörtyp din 2395ss(2355)? Samma material som i grövre dimensioner sitter som stört/rallyburar. måste väl vara lättare med ett rör ialla fall, med lite tjockare gods, än att borra massivt material, jag tycker att min framaxel och bakaxel liknar vanligt kallvalsat rör av dyp stålsorten "din"- material.

Pm:a annars om du vet vad du behöver så kan jag säkert ordna en snutt gratis från en restbit om du står för frakten.
 
Last edited:
Kompaxel, är rätt mjukt material, det är väl det lite mattgråa oftast inoljade du menar? Eller el är det silverblankt? så det vette tusan?:va Eller det kanske finns härdat sådan, Har kapat i stålmaterial i 10 års tid med kapmaskiner, kanske rörtyp din 2395ss(2355)? Samma material som i grövre dimensioner sitter som stört/rallyburar. måste väl vara lättare med ett rör ialla fall, med lite tjockare gods, än att borra massivt material, jag tycker att min framaxel och bakaxel liknar vanligt kallvalsat rör av dyp stålsorten "din"- material.

Pm:a annars om du vet vad du behöver så kan jag säkert ordna en snutt gratis från en restbit om du står för frakten.


tackar för svaret! problemet med rör är att precisionen är dålig, den måste svarvas utvändigt för att kunna användas som en axel.
slipade axlar blir troligen enklast att använda då hålborrningen bara blir en lättning.

jag har hittils fått många olika råd men inte från någon som gjort detta tidigare så jag känner mig fortf osäker på vad som blir bäst.

får tacka för erbjudandet om restbit, kan helt klart bli aktuellt när jag vet vilket material jag behöver.
 
Köp en stång 8.8 (gulmärkt) och svarva gängorna. Silverstål (snarlik 8.8 i egenskaper) är ju bara en stång med snäva måttoleranser, dock härdbart - som du inte ska göra, dvs inte härda. Undvik rostfritt och titan och absolut inte av alu.
 
Last edited:
Köp en stång 8.8 (gulmärkt) och svarva gängorna. Silverstål (snarlik 8.8 i egenskaper) är ju bara en stång med snäva måttoleranser, dock härdbart - som du inte ska göra, dvs inte härda. Undvik rostfritt och titan och absolut inte av alu.

då borde alltså en comp-axel fungera? om det är blötjärn eller stålaxel vet jag inte men den ska inte vara svårbearbetad. 8.8 är ju inte direkt det värsta.

man bör alltså inte härda axeln menar du?

blir 8.8 ungefär samma som ss 2140?
 
Last edited:
kommer jag ihåg ska jag fråga svarvarn på jobbet vad vi har för materiall när vi gör axlar :)
 
Köp en stång 8.8 (gulmärkt) och svarva gängorna. Silverstål (snarlik 8.8 i egenskaper) är ju bara en stång med snäva måttoleranser, dock härdbart - som du inte ska göra, dvs inte härda. Undvik rostfritt och titan och absolut inte av alu.


Varför inte titan ?
(förutom att det spricker)
 
Jag har en hemmasvarvad framaxel på motarden, det är ett icke-rostfritt stål, vet dock inte exakt vad.... Funkar fint förutom massan som är i högsta laget, har inte orkat hålborra för lättning än. Tänkte nästan göra om den i sk. "flygplansalu". Borde fungera bra.
 
kommer jag ihåg ska jag fråga svarvarn på jobbet vad vi har för materiall när vi gör axlar :)


på mitt jobb används uteslutande silverstål till axlar, fast dom behöver ju inte ha vikten i åtanke. undrar hur det är att bearbeta? om det går bra att hålborra?

Jag har en hemmasvarvad framaxel på motarden, det är ett icke-rostfritt stål, vet dock inte exakt vad.... Funkar fint förutom massan som är i högsta laget, har inte orkat hålborra för lättning än. Tänkte nästan göra om den i sk. "flygplansalu". Borde fungera bra.

jag tror inte aluminium är lämpligt som hjulaxel oavsett kvalitet! den tål belastning i längsled bra men i sidled blir det sämre.
 
Last edited:
Undvik rostfritt och titan och absolut inte av alu.

Blev bara lite nyfiken varför man skall undvika rostfritt.
Har själv gjort endel hjulaxlar i SS2324 som är en duplex kvalitet, en kvalitet som används mycket till just axlar.

Det enda negativa jag kan komma på är att rostfritt är tungt & det kan vara knepigt att bearbeta om man inte har rätt grejor.
 
Blev bara lite nyfiken varför man skall undvika rostfritt.

När jag jobbade på Cadbury Slots i början av -80 var sprickbildning det största problemet man hade på syrafast rostfritt än vad det var för något - bult, stång som rör. Rostfritt är iaf bättre än titan och mångade gånger bättre än alu. Stång härdad till 8.8 är förmodligen bäst, stål typ ss2140 (dvs typ silverstål) funkar också. En 10.9 eller 12.9 blir nog lite för hård för att lita på. Då är det bättre att axeln blir lite krokig än att den går av.
 
Köp en stång 8.8 (gulmärkt) och svarva gängorna. Silverstål (snarlik 8.8 i egenskaper) är ju bara en stång med snäva måttoleranser, dock härdbart - som du inte ska göra, dvs inte härda. Undvik rostfritt och titan och absolut inte av alu.

Silverstål är inte alls snarlikt 8.8.

Silverstål är ett stål som innehåller svavel för att det skall bli lätt att svarva i och som har bearbetats till bättre toleranser (det gör så att ytan ser silvrig ut), 8.8 är en hållfasthetsklass för skruvar/bultar inte ett speciellt stål.

Silverstål och även automatstål SS1914 (som innehåller bly istället för svavel) har lättsvarvat som riktigt bra egenskap, I övrigt sprött,dålig utmattnings styrka, låg hållfasthet,dåligt att svetsa i, osv.

För att göra en axel så finns det en mängd stål som är just framtagna för att bli bra axlar. Hög styrka, sega, styva, lätta att slipa till hög ytfinnish, kan härdas för att få en tålig yta, ........ .Ett exempel på ett vanligt stål för axlar är SS2172

Vi har prövat både silverstål från clas i sjön och SS1914 i axlar, båda materialen utmattas lätt, där emot blir det alldeles utmärkt i SS2172.

Sen finns det ännu bättre material (om man vill ha ihåliga axlar) som är ythärdade och slipade till olika toleranser. Vi har labbat en hel del med dessa typer med mycket gott resultat.

Blev bara lite nyfiken varför man skall undvika rostfritt.
Har själv gjort endel hjulaxlar i SS2324 som är en duplex kvalitet, en kvalitet som används mycket till just axlar.

Det enda negativa jag kan komma på är att rostfritt är tungt & det kan vara knepigt att bearbeta om man inte har rätt grejor.

Vanligt rostfritt stål och även syrafast är inte så starkt och ganska mjukt. Det gör det olämpligt som axlar. Blir lätt repor och böjer sig lätt. Dessutom leder det värme ganska dåligt så får man metallkontakt så skär det lätt.
 
Last edited:


Vi har prövat både silverstål från clas i sjön och SS1914 i axlar, båda materialen utmattas lätt, där emot blir det alldeles utmärkt i SS2172.

axelstål ss2172 på Clas ohlson! 88kr för 50 cm :tummenupp

går det att hålborra till 20x5 mm utan att det blir för vekt?
 
axelstål ss2172 på Clas ohlson! 88kr för 50 cm :tummenupp

går det att hålborra till 20x5 mm utan att det blir för vekt?


Du ska alltså borra ur ø10 mm ?

Jag antar att det är själva hjulaxeln och inte svingaxeln (om du nu har en axel för att lagra svingen).

Jag antar även att axeln står still (sitter fast i svingen) och inte överför något moment.

Sen beror det helt på hur konstuktionen ser ut.

Om hjullagren sitter nära svingen så blir det i stort sätt bara sjuvning och då går det säker bra.

Om du måste sätta dit distanser så att hjullagren hamnar en bit in på axeln så blir det både sjuvning och böjning. Smala distanser inget problem breda distanser så kanske man måste räkna lite för att vara säker.
 
Du ska alltså borra ur ø10 mm ?

Jag antar att det är själva hjulaxeln och inte svingaxeln (om du nu har en axel för att lagra svingen).

Jag antar även att axeln står still (sitter fast i svingen) och inte överför något moment.

Sen beror det helt på hur konstuktionen ser ut.

Om hjullagren sitter nära svingen så blir det i stort sätt bara sjuvning och då går det säker bra.

Om du måste sätta dit distanser så att hjullagren hamnar en bit in på axeln så blir det både sjuvning och böjning. Smala distanser inget problem breda distanser så kanske man måste räkna lite för att vara säker.

Fick en bit stål på jobbet i dag, ss2260. går det att använda?

japp! tanken är att borra ur axeln 10mm om det går.

det är en stillastående hjulaxel, som på vilken sporthoj som helst men det blir muttrar på bägge sidor, den ena med låsskruv.

jag kommer behöva distanser på bägge sidorna, totalt ca 10-12mm, lagren i bakhjulet blir på orginalplacering.
 
Fick en bit stål på jobbet i dag, ss2260. går det att använda?

japp! tanken är att borra ur axeln 10mm om det går.

det är en stillastående hjulaxel, som på vilken sporthoj som helst men det blir muttrar på bägge sidor, den ena med låsskruv.

jag kommer behöva distanser på bägge sidorna, totalt ca 10-12mm, lagren i bakhjulet blir på orginalplacering.

Om du har mycket effekt, sätt ett extra lager så nära svingen du kan på drivsidan. Jag har krökt ett antal axlar till bakhjulet, även fast jag åker "blysläde", och det är INTE roligt att försöka få bort axeln ur bakhjulet. Vad gäller kvaliteter på stål så kan du titta i följande dokument: http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76CD/0/4F98C6B9F897A19DC12572360040BF5D/$file/Stalvalsguide_rednov06.pdf
 
Fick en bit stål på jobbet i dag, ss2260. går det att använda?

japp! tanken är att borra ur axeln 10mm om det går.

det är en stillastående hjulaxel, som på vilken sporthoj som helst men det blir muttrar på bägge sidor, den ena med låsskruv.

jag kommer behöva distanser på bägge sidorna, totalt ca 10-12mm, lagren i bakhjulet blir på orginalplacering.


Jag har mina materialböcker på jobbet men SS2260 verkarvara ett höglegerat "HPS" stål som är "rosttrögt". jag har inte hittat några (Sigma)b eller (Sigma)su värden. HPS = HögPresterandeStål

Det funkar säkert bra.

Blowharley påpekar just problemet jag talade om. hjullagren nära svingarmarna, "bara" sjuvning inga problem. Hjullagren en bit in från svingarmarna, både sjuvning och böjning. Största belastningen på drevsidan.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top