Tillverka 25kw trottelstopp Honda CBR 600 f (PC31) 1997

Boby

The Dragonfly
Gick med
12 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 F -97
Hej
Jag har en Honda CBR 600 f (PC31) 1997 som är reggad på 25kw men som är ostrypt.
Jag undrar om man kan tillverka ett trottelstopp som får ner effekten till 25kw.
Jag vill ej köpa strypsats från MC kompaniet då jag hört att hojen inte mår bra av det.
:confused:
Ungefär hur mycket skulle detta kosta hos en firma: tillverkning, installation och bänkning?

Tacksam för svar
 
du köper brickor som är anpassade för 25kw, kostar mellan 1595-2095:- ungefär.
brickorna lägger du mellan luftburk och förgasare sedan är det bara regbesikta:) lycka till:tummenupp
 
du köper brickor som är anpassade för 25kw, kostar mellan 1595-2095:- ungefär.
brickorna lägger du mellan luftburk och förgasare sedan är det bara regbesikta:) lycka till:tummenupp

mellan motor och förgasare..

Varför motorn inte mår bra är för att den inte vill vara instängd. Har själv en cbr600f strypt till 25kw. den orkar inte upp till rödmarkeringen efter strypningen och tomgången sänks med typ 300 efter att brickorna åkt in.

Edit: hojen tar ingen skada av att vara strypt
 
mellan motor och förgasare..
Varför motorn inte mår bra är för att den inte vill vara instängd. Har själv en cbr600f strypt till 25kw. den orkar inte upp till rödmarkeringen efter strypningen och tomgången sänks med typ 300 efter att brickorna åkt in.

Edit: hojen tar ingen skada av att vara strypt

sorry my bad:)
 
jag har hört att motorn kan bli överhettad av att ha brickorna i. kan det stämma?
 
borde ju inte spela någon roll om strypningen är en bricka i insuget eller ett stopp som hindrar trotteln att gå hela vägen, i båda fallen minskar ju arean på hålet som luften passerar igenom?
Vad jag förstått får man med ett intyg när man köper strypbrickorna men om man gör egen strypning måste man köra cykeln i bromsbänk för att få ett intyg om effekten, kan bli dyrt?
 
men nu är ju hojen i fråga redan registrerad som 25 kw... så vad tjötar alla om? det är bara att såga ut en bit plåt som hindrar gasenwiren att öppnas helt. sen om den blir strypt till 20 eller 30 kw i praktiken spelar knappast någon roll. Polisen brukar inte vanligtvis ha med en portabel bromsbänk i bakfickan att fälla upp och testa så det inte är 25,1 kw "då den kändes lite extra stark mellan 6025 och 6050 rpm"..

lite krångligt att förklara såhär på rak arm hur denna gaswirestrypning ser ut och ska placeras men hör med din lokala mcbutik så kan dom garanterat visa hur en sådan ser ut och fungerar. jag tycker iallafall att du kan ha roligare för 2-3 tusen som en fabrikstillverkad strypning faktiskt kostar, eftersom att den största avgiften man betalar för är att få strypningen typgodkänd, dvs ett intyg som gör att den kan registreringsbesiktas utan en massa krångel. Din är ju trots allt redan registrerad på 25 kw.
 
Min TZR125 var väldigt enkelt strypt, tre muttrar på wiren innanför trotteln som helt enkelt hindrade nålen från att lyftas längre än att muttrarna slog i. Som ovanstående talare skriver, vad spelar det för roll om det blir 20 eller 30 kW liksom. Du kommer aldrig råka ut för en bänkning. Annars tror jag att en bänkning(Om du vill testa effekten själv) går på 500 ungefär, där jag har sett.
 
strypning

För att spinna vidare på inlägg ovan.
På en FZ6 sitter strypningen som ett extra stopp för gasviren. Se inlägget:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4348105&postcount=16

Den ena av de två flärparna skulle således inte vara med om den vore ostrypt. Något liknande kan kanske tillverkas till din modell.
 
Last edited:
Här var det mycket snack och lite kunskap.....

Att åka omkring med en strypning som inte är just av det utförande som du hade vid registreringsbesiktningen är totalt meningslöst.

Blir du stannad av polisen och de misstänker att du har för mycket effekt åker du antingen på ombesiktning eller får moppen beslagtagen för teknisk kontroll. Inför ombesiktning måste du ha rätt strypning i och blir cykeln beslagtagen bänkas den inte utan man kontrollerar att korrekt strypning är monterad. Att åka med en annan strypning än den som cykeln en gång registreringsbesiktigats med är därmed straffmässigt samma som att åka utan strypning....
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top