tillsatssmörjning i bensin

1100 bike

classe
Gick med
8 Mar 2010
Ort
rimforsa
Hoj
93 gsxr 1100w
hej, undrar om någon kan svara på om man kan smörja typ ventiler med någon tillsats i bensin om man kör en gammal hoj, jag o min tjej kör en suzuki 1100 EF o en kawazaki z1000j från början av 80 talet, vill ju gärna småtrimma lite med sportfilter o 4-1 system. konsekvensen är om ja förstått rätt att man med blyfri bensin o större munstycke kan bränna motor både i cylinder o ventiler? e ja ute o cyklar eller kan nån utveckla frågan, tacksam för svar.
 
Det är väl främst ventilsäten och ventilstyrningar som saknar blyet.

Jag brukar skvätta i blyersättning när jag har tankat, inte varje gång, men så ofta jag kommer ihåg det (blyersättningen står hemma, så tankar jag när jag är ute och åker skvätter jag i när jag kommer hem)
 
Låtsasbly är ett salt som sällan blir ordentligt dispergerat i bensinen. Kanske gör det nytta under säsongen, när man kör (nästan) dagligen, men låt inte bränslesystemet stå med sådant iblandat. Jag körde tidigare med pumpsoppa med blyersättning i mina gammelhojjar, men man hittar ganska snart gegga i flottörhuset. Kolla upp om det verkligen behövs. Beror på materialvalet i ventilsätena. Däremot kan gammelhojjar må bra av lite tvåtaktsolja i bensinen för att flottör och liknande skall gå som avsett trots oxid och förslitning. Edit: inte mer än högst 2%. Oljan magrar till blandningen lite, men 2% är inga problem.
 
känns som lite 2taktsolja kan va okej om man e osäker i alla fall, känns skönt o få lite svar. kul o lära sig lite, handlar ju ibland om dyrköpta läxor, tack.
 
Jag kan inte lova något bensäkert om just dina cyklar, men som regel så är det inga problem så länge det är alu-topp för då brukar oftast sätena vara av något hårdare material.
Det är värre med gjutjärnstoppar som har sätena frästa direkt i toppen.
 
okej, så de e sätena som får mest stryk. när man kör en hoj utan vattenkylning så e de väl bra att man kan smörja lite extra.
 
okej, så de e sätena som får mest stryk. när man kör en hoj utan vattenkylning så e de väl bra att man kan smörja lite extra.

Nja. Luftkylning fungerar bra det också. Motorn ät ju konstruerad för det. Men en oljekylare är alltid trevligt. Själva smörjan kan du antagligen inte få tag på sämre än den bästa som fanns när hojjen var ny.
 
haha okej. kanske de va sämre o mindre utvecklat förr men de verkar vara mera invecklat nu, eller så har ja mycke o lära, men tack för svar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top