tillsatssmörjning i bensin

1100 bike

classe
Gick med
8 Mar 2010
Ort
rimforsa
Hoj
93 gsxr 1100w
hej, undrar om någon kan svara på om man kan smörja typ ventiler med någon tillsats i bensin om man kör en gammal hoj, jag o min tjej kör en suzuki 1100 EF o en kawazaki z1000j från början av 80 talet, vill ju gärna småtrimma lite med sportfilter o 4-1 system. konsekvensen är om ja förstått rätt att man med blyfri bensin o större munstycke kan bränna motor både i cylinder o ventiler? e ja ute o cyklar eller kan nån utveckla frågan, tacksam för svar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl främst ventilsäten och ventilstyrningar som saknar blyet.

Jag brukar skvätta i blyersättning när jag har tankat, inte varje gång, men så ofta jag kommer ihåg det (blyersättningen står hemma, så tankar jag när jag är ute och åker skvätter jag i när jag kommer hem)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Låtsasbly är ett salt som sällan blir ordentligt dispergerat i bensinen. Kanske gör det nytta under säsongen, när man kör (nästan) dagligen, men låt inte bränslesystemet stå med sådant iblandat. Jag körde tidigare med pumpsoppa med blyersättning i mina gammelhojjar, men man hittar ganska snart gegga i flottörhuset. Kolla upp om det verkligen behövs. Beror på materialvalet i ventilsätena. Däremot kan gammelhojjar må bra av lite tvåtaktsolja i bensinen för att flottör och liknande skall gå som avsett trots oxid och förslitning. Edit: inte mer än högst 2%. Oljan magrar till blandningen lite, men 2% är inga problem.
 

1100 bike

classe
Gick med
8 Mar 2010
Ort
rimforsa
Hoj
93 gsxr 1100w
känns som lite 2taktsolja kan va okej om man e osäker i alla fall, känns skönt o få lite svar. kul o lära sig lite, handlar ju ibland om dyrköpta läxor, tack.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jag kan inte lova något bensäkert om just dina cyklar, men som regel så är det inga problem så länge det är alu-topp för då brukar oftast sätena vara av något hårdare material.
Det är värre med gjutjärnstoppar som har sätena frästa direkt i toppen.
 

1100 bike

classe
Gick med
8 Mar 2010
Ort
rimforsa
Hoj
93 gsxr 1100w
okej, så de e sätena som får mest stryk. när man kör en hoj utan vattenkylning så e de väl bra att man kan smörja lite extra.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
okej, så de e sätena som får mest stryk. när man kör en hoj utan vattenkylning så e de väl bra att man kan smörja lite extra.

Nja. Luftkylning fungerar bra det också. Motorn ät ju konstruerad för det. Men en oljekylare är alltid trevligt. Själva smörjan kan du antagligen inte få tag på sämre än den bästa som fanns när hojjen var ny.
 

1100 bike

classe
Gick med
8 Mar 2010
Ort
rimforsa
Hoj
93 gsxr 1100w
haha okej. kanske de va sämre o mindre utvecklat förr men de verkar vara mera invecklat nu, eller så har ja mycke o lära, men tack för svar.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top