Tillräckligt nitad?

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Jag har just bytt drivpaket på min Varadero, använde XLmotos billiga kedjeverktyg för jobbet. Eftersom jag är kedjeoskuld så vill jag bara dubbelkolla med de mer erfarna här på forumet; ser denna lagom nitad ut eller ska jag dra på lite hårdare?
 

Bifogat

  • IMG_20240302_141900.jpg
    IMG_20240302_141900.jpg
    1.6 MB · Visningar: 106
  • IMG_20240302_141854_1.jpg
    IMG_20240302_141854_1.jpg
    1.8 MB · Visningar: 105

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Ta ett skjutmått och mät är bättre, normalt brukar man nita kedjan kring 0.4-0.5mm
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Nitningen behöver inte alls vara stor, det är nästan inga krafter alls i den riktningen.
Det jag blir mer tveksam till är vilket avstånd du har på din nitade länk.
En kedja är inte starkare eller håller längre än dess svagaste länk och jag tycker det ser ut som att du inte tryckt ihop den rätt när du nitade.
Jag tror du riskerar att få in smuts bakom tätningen.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Tack för tipsen!
Ta ett skjutmått och mät är bättre, normalt brukar man nita kedjan kring 0.4-0.5mm
Nitarna är just nu ca 5 mm i diameter, vilket mått ska vara 0,4-0,5 mm?
Nitningen behöver inte alls vara stor, det är nästan inga krafter alls i den riktningen.
Det jag blir mer tveksam till är vilket avstånd du har på din nitade länk.
En kedja är inte starkare eller håller längre än dess svagaste länk och jag tycker det ser ut som att du inte tryckt ihop den rätt när du nitade.
Jag tror du riskerar att få in smuts bakom tätningen.
Jag har mätt bredden på länken och den är ungefär samma som de övriga, men jag håller med. Tycker inte att x-ringen har pressats ihop nämnvärt. Kan man fixa det i efterhand på något vis?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för tipsen!

Nitarna är just nu ca 5 mm i diameter, vilket mått ska vara 0,4-0,5 mm?

Jag har mätt bredden på länken och den är ungefär samma som de övriga, men jag håller med. Tycker inte att x-ringen har pressats ihop nämnvärt. Kan man fixa det i efterhand på något vis?
Nitarna är just nu ca 5 mm i diameter, vilket mått ska vara 0,4-0,5 mm?
Nitens nitade diameter = Nitens originaldiameter före nitning + 0,4-0,5 mm
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tack för tipsen!

Nitarna är just nu ca 5 mm i diameter, vilket mått ska vara 0,4-0,5 mm?

Jag har mätt bredden på länken och den är ungefär samma som de övriga, men jag håller med. Tycker inte att x-ringen har pressats ihop nämnvärt. Kan man fixa det i efterhand på något vis?
Niten har en kant som länken stoppar mot - efter att du lagt på x-ringarna så trycks brickan på till stopp. Bäst är att använda ett nitverktyg som har funktionen att trycka på brickan o när den stoppar mot kanten på nitarna, först då kan man nita ihop kedjan. (4.20 in i filmen
)
Har du inte gjort så är risken att brickan inte sitter rätt.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Niten har en kant som länken stoppar mot - efter att du lagt på x-ringarna så trycks brickan på till stopp. Bäst är att använda ett nitverktyg som har funktionen att trycka på brickan o när den stoppar mot kanten på nitarna, först då kan man nita ihop kedjan. (4.20 in i filmen
)
Har du inte gjort så är risken att brickan inte sitter rätt.
Jäklar, ska se om jag kan pressa in brickan lite till trots att jag redan har nitat kedjan. Annars blir det att göra om och göra rätt med en ny länk. Repetition är ju all kunskaps moder.
Tack för alla tips!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Niten har en kant som länken stoppar mot - efter att du lagt på x-ringarna så trycks brickan på till stopp. Bäst är att använda ett nitverktyg som har funktionen att trycka på brickan o när den stoppar mot kanten på nitarna, först då kan man nita ihop kedjan. (4.20 in i filmen
)
Har du inte gjort så är risken att brickan inte sitter rätt.
Trycker man på plattan till det tar stopp brukar det nypa.
Vilka kedjelås har en kant så att man automatiskt hamnar på rätt mått?
Han som gjort filmen verkar inte riktigt klurat ut hur verktyget är tänkt att användas tror jag...
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Trycker man på plattan till det tar stopp brukar det nypa.
Vilka kedjelås har en kant så att man automatiskt hamnar på rätt mått?
Han som gjort filmen verkar inte riktigt klurat ut hur verktyget är tänkt att användas tror jag...
Finns ju tolkar som följer med de flesta kedjor
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Trycker man på plattan till det tar stopp brukar det nypa.
Vilka kedjelås har en kant så att man automatiskt hamnar på rätt mått?
Han som gjort filmen verkar inte riktigt klurat ut hur verktyget är tänkt att användas tror jag...
Du har rätt i det, har nog bara nitat ett lås som sett ut så och det var många år sedan. Nu är det verktyget som trycker plattan lagom långt in på niten
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag brukar låna ut verktyg och skickar då med ett mejl om dom inte nitat förr.
......................................................................
Att nita en kedja( vårt sätt bara som är ett förslag)

Aldrig ha bråttom. Handlar om att ta lite i taget, mäta, ta lite i taget, mäta….
Pressa aldrig något för långt in(blecket) eller för mycket(niten)

Blecket: mät med skjutmått bredden på en länk bredvid, och pressa in blecket, prova dig fram och kontrollmät emellanåt.

Nita: mät med skjutmått tjockleken på nitlåset(brukar vara ca 5mm), stuka sen niten 0,4mm(min 0,4, max 0,5), prova dig fram och kontrollmät emellanåt.
......................................................................................................

Till Varadero och VTR1000F(gen. 1) brukar jag nita färdigt kedjan(gratis, tycker en lyckad nit är vacker)åt dom som vet och frågar om jag kan göra det. På dom två går det att montera en sluten kedja. Vet inga andra hojjar som det går att göra det på......nån som har koll?
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Jag brukar låna ut verktyg och skickar då med ett mejl om dom inte nitat förr.
......................................................................
Att nita en kedja( vårt sätt bara som är ett förslag)

Aldrig ha bråttom. Handlar om att ta lite i taget, mäta, ta lite i taget, mäta….
Pressa aldrig något för långt in(blecket) eller för mycket(niten)

Blecket: mät med skjutmått bredden på en länk bredvid, och pressa in blecket, prova dig fram och kontrollmät emellanåt.

Nita: mät med skjutmått tjockleken på nitlåset(brukar vara ca 5mm), stuka sen niten 0,4mm(min 0,4, max 0,5), prova dig fram och kontrollmät emellanåt.
......................................................................................................

Till Varadero och VTR1000F(gen. 1) brukar jag nita färdigt kedjan(gratis, tycker en lyckad nit är vacker)åt dom som vet och frågar om jag kan göra det. På dom två går det att montera en sluten kedja. Vet inga andra hojjar som det går att göra det på......nån som har koll?
Utmärkta tips, stort tack! Jag ska göra ett nytt försök med kedjan i helgen.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Finns ju tolkar som följer med de flesta kedjor
Med tolkar så.....tänker du på distanserna som tex följde med i förra generationen av EK kedjorna?
Dom har dom tagit bort nu. Bra om man visste hur dom funkade men....antar att folk pressade i botten så hårt att sen när dom skulle tas ut där så satt dom så hårt att man rev sönder o-ringen.

I Kellermanns verktyg tex medföljer en brygga som gör att man inte kan pressa in länken för djupt.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Alltså... går det att nita för hårt? Plattan landar väl på rullen och sedan rör de sig tillsammans... eller?
Lite olika tjocklek på nitens material(rörnit) så man kan spräcka den om man tar i för kung o fosterland, därav en bra regel att bara stuka den 0,4-0,5mm. Inget annat händer, själva blecket(plattan) rör sig inte inåt så att kedjan blir trög......
 
Last edited:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Med tolkar så.....tänker du på distanserna som tex följde med i förra generationen av EK kedjorna?
Dom har dom tagit bort nu. Bra om man visste hur dom funkade men....antar att folk pressade i botten så hårt att sen när dom skulle tas ut där så satt dom så hårt att man rev sönder o-ringen.

I Kellermanns verktyg tex medföljer en brygga som gör att man inte kan pressa in länken för djupt.
Ja precis, jasså följer de inte med längre?
Nä, inget kan göras idiotsäkert.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jäklar, ska se om jag kan pressa in brickan lite till trots att jag redan har nitat kedjan. Annars blir det att göra om och göra rätt med en ny länk. Repetition är ju all kunskaps moder.
Tack för alla tips!
Nitade en kedja nyligen med samma verktyg som du har.
Fick inte heller in plattan så långt jag ville med de medföljande tillbehören. Första försöket såg ut ungefär som din nitning. Tog då en mutter med lagom storlek och la "runt" niten. Och använde sedan verktyget för att kunna trycka på plattan ytterligare. Sen gör man samma lika över den andra sidan/niten Muttern blir som en spacer. Fungerade utmärkt!
Det perfekta vore att ta en metallbricka med rätt tjocklek för att du ska få en lagom utstickande del av niten kontra platta. Men gör man som VS nämner och tar det lugnt och kollar hellre en gång för mycket, och kollar rörligheten på länken, istället för att dra på max direkt så blir det bra även med en "bred" M6a.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top