tillförlitlighet på v-twins?

slit

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Rejmyre
Hoj
Kawasaki KR-1s
Hej är lite sugen på att köpa en vtr SP1a eller en RSV hur är det med tillförlitligheten hos dessa v-twins?
Går det att jämföra med nya standard raka 4or?

tacksam för svar.
 
Sp1:an är ju ingen övertrimmad maskin i orginalskick direkt..
Så sköter man service o har koll på den så rullar den säkert många mil.
Varför kom annars Honda först med 5 års nygaranti på sina hojar??
 
Rotax twinnen (RSV) ska ju vara lika skottsäker som honda rad-fyror. SP-1'an är ju en honda.

Jag tror inte det är någon direkt skillnad. Hur mycket man ser på forum är knappast något man kan se som statistik.

För övrigt rekomenderar jag starkt en twin. "Jag" tycker det är mycket roligare att än rad-fyror. Men alla har sin smak :tummenupp
 
Jag undra ochså!

En äldre "lite" Italienska, Ducce 851SP3. Att kemremmarna måste bytas ofta har jag förstått. Men i övrigt borde de väl rulla på som vilken vanlig hoj som helst. Eller?

Ducatin. Levererar mycket Sydländsk charm men måste kanske ha lite extra service utav någon specialutbildad supermekaniker.

Honda SP1/2. Har tittat på Ducatis tävlingframgångar och levererat, gedigen Hondakvalitet och kan servas på vilken Hondaverkstad som helst.

Aprillian Mille. Ja hur är det med dessa?

Ska åka lite på Duccen i år, kommer jag att få lite bekymmer tro? Insprutning, elsystem eller mekaniska dilemman. Eller kommer jag att parkera till hösten med ett stort leende efter att kört hojarnas Ferrari, SP-hoj ifrån Italien

Toyman på Superbike, always no bullshit. Pure racing i posör-tempo :D
 

Bifogat

  • IMG_2369 sh.jpg
    IMG_2369 sh.jpg
    200 KB · Visningar: 73
Rotax twinnen (RSV) ska ju vara lika skottsäker som honda rad-fyror.

Hört talas om en del motorhaverier på den motorkonstruktionen..
Så förklara..

Men mycke kan ju bero på slarvig skötsel o hantering..
 
Last edited:
Hört talas om en del motorhaverier på den motorkonstruktionen..
Så förklara..

Men mycke kan ju bero på slarvig skötsel o hantering..

Rotaxmotorn i gammelMillen är känd för att gå många tusen mil utan att ventilspelet ens ändrar sig. Jag har hört om ett motorhaveri på den motorn, det var en oljeplugg som ramlat ur så hojen gick torr - knappast motorkonstruktionens fel.
 
Hört talas om en del motorhaverier på den motorkonstruktionen..
Så förklara..

Men mycke kan ju bero på slarvig skötsel o hantering..
"Hört talas om" är normalt inte mycket att gå på...
"Känner till" eller "vet" brukar ge mer verklig insikt.:tummenupp

Oavsett vilket märkesforum du söker i, så kommer du att finna haverier.
Det händer granterat alla märken och modeller någon gång...en del oftare än andra dock.

Har kört 2500 mil med Aprilias Rotax-knota. Service var 1000:e, tanka o köra.
Inga problem alls och jag har definitivt inte varit snäll mot den.
Men egentligen säger det inte mer än att min hoj funkar kanon.
Det finns dock en del trådar på Aprilia-forum med hojar som gått uppåt 10000 mil.

Så nog finns det visst fog för att hävda att det är en bra motor...men inte garanterat felfri...och det är ingen annan heller.
 
Rotaxmotorn i gammelMillen är känd för att gå många tusen mil utan att ventilspelet ens ändrar sig.

Fick justera ventilerna på min Falco vid 1800 mil, inte så värst många tusen...
Tom tidigare än vad serviceschemat säger väl??:va

"Hört talas om" är normalt inte mycket att gå på...
"Känner till" eller "vet" brukar ge mer verklig insikt.

Oki, ändrar mig.. Jag VET några fall där motorras inträffat..

Men som sagt, slarv o misskötsel lr taskig kvalla vet jag dock ej..
 
Last edited:
"Hört talas om" är normalt inte mycket att gå på...
"Känner till" eller "vet" brukar ge mer verklig insikt.:tummenupp

Oavsett vilket märkesforum du söker i, så kommer du att finna haverier.
Det händer granterat alla märken och modeller någon gång...en del oftare än andra dock.

Har kört 2500 mil med Aprilias Rotax-knota. Service var 1000:e, tanka o köra.
Inga problem alls och jag har definitivt inte varit snäll mot den.
Men egentligen säger det inte mer än att min hoj funkar kanon.
Det finns dock en del trådar på Aprilia-forum med hojar som gått uppåt 10000 mil.

Så nog finns det visst fog för att hävda att det är en bra motor...men inte garanterat felfri...och det är ingen annan heller.

Jag har upplevt ett haveri, har fått berättat för mig om ett annat. Kanske inte tillräckligt för ett statistikt urval. Men för att räknas som skottsäker för ett märke som säljer 40 RSV per år i Sverige så borde det nästan inte hända alls kanske?

Rotaxmotorn i gammelMillen är känd för att gå många tusen mil utan att ventilspelet ens ändrar sig. Jag har hört om ett motorhaveri på den motorn, det var en oljeplugg som ramlat ur så hojen gick torr - knappast motorkonstruktionens fel.

..och en stackare tappade slangen från oljetanken till blocket och fortsatte köra (trots att oljetryckslampan varnade) så den gick torr. Men det räcknar jag inte heller till haveri med motorkonstruktionsfel.
 
Last edited:
Jag har upplevt ett haveri, har fått berättat för mig om ett annat. Kanske inte tillräckligt för ett statistikt urval. Men för att räknas som skottsäker för ett märke som säljer 40 RSV per år i Sverige så borde det nästan inte hända alls kanske?



..och en stackare tappade slangen från oljetanken till blocket och fortsatte köra (trots att oljetryckslampan varnade) så den gick torr. Men det räcknar jag inte heller till haveri med motorkonstruktionsfel.
Ok, whatever...då säger vi att dom är otillförlitliga då.
Köp nåt annat...en japansk 4a kanske.??:arsele

Jag får hoppas på fortsatt bonnflax...:yoparty
 
Jag körde min Ducati 748sp (Trimmad 748) i över 4000mil utan några som helst problem.

Jag skulle snarare vara orolig över att köpa en äldre högtrimmad rad4 som levt ett aktivt liv över 10.000 varv för jämnan, dragits på bakhjul mest hela dagen och haft många ägare (Läs: Tidig R1, ZX9, GSX-R1100 OSV).

Twinnen lever på mellanregister och är väldigt ofta fint efterhållna av sina fanatiska ägare (För man måste uppenbarligen vara fanatiker och lite konstig för att ha twin :lol)
 
Jaja, om ni säger så.. Jag ändarar mig v-twins suger och skär var 5'e minut... Det gör aldrig 4'or.. Man har ju aldrig hört om folk som byter motorer på rettor osv :D
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top