Tillfällig oljekylar-bypass - ideér?

Escort

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2011
Ort
bor
Hoj
Kdx200
Har en motor av märket zongshen 155 som utan oljekylare helt blir utan oljecirkulation. Jag har tänkt att meka lite med motorn i helgen och skulle därför behöva tips på hur jag enkelt kan bygga en bypass som fungerar tillfälligt.

Har gått i funderingar om att hitta något gängat rör i lagom storlek att skruva i där banjobultarna ska sitta för att sedan bara smälla på en bit slang. Det verkar ju dock inte som sådana rör är särskilt lätta att få tag i, inte heller banjobultar växer på träd i butikerna.

Saknar också tillgång till pelarborr, annars hade det ju fungerat att borra ur en bult i lagom storlek.

Någon som sitter på ideér/lösningar? Vill gärna kunna dona med det i helgen, därför är ebutiker inte aktuellt.
Jag har dock tillgång till de vanliga butikerna som jula/biltema/classe.

Så fram med era tänkarhattar och spåna loss! Lösningen behöver som sagt inte vara särskilt seriös då jag endast lär starta upp motorn för att göra lite förgasarinställningar o.s.v.

:va
 
Specifikationerna på de banjobultar som finns att beställa är M10×22X1.25 :-)

Ok, såg nu att det var lite brådis, annars har jag bränsleledning i koppar på metervara på jobbet och förmodligen nipplar i rätt dimension så att jag kan tillverka ett rör åt dig, men det blir först på måndag isf.
Inga andra idéer tyvärr.
 
Ok, såg nu att det var lite brådis, annars har jag bränsleledning i koppar på metervara på jobbet och förmodligen nipplar i rätt dimension så att jag kan tillverka ett rör åt dig, men det blir först på måndag isf.
Inga andra idéer tyvärr.

Det hade varit guld värt om du kunde göra det! :kär
Jag har beställt kylare på ebay men räknar med att den inte lär komma förrens om ett par veckor och som det ser ut nu lär jag inte hitta någon lösning i helgen iallafall.

Kan självklart betala en peng för det!
 
Längd mellan anslutningarna?
Lägg upp en bild på oljekylaren så jag ser vilka vinklar som gäller.

OBS: OM vi har rätt nipplar.
 
Last edited:
Längd mellan anslutningarna?
Lägg upp en bild på oljekylaren så jag ser vilka vinklar som gäller.

OBS: OM vi har rätt nipplar.

Längd mellan anslutningarna är ca: 5 cm, men kan mäta dem närmre om din idé kräver det.

Kylaren är en enkel radiator med slangar som fästs med banjobultar, inga speciella vinklar eller liknande.
Det enda som jag behöver är egentligen gängade rör/nipplar som jag kan skruva i anslutningarna där jag sedan kan stripa fast en slangbit eller dyl på.

Här är en bild på en riktig bypass, dessa har jag inte hittat att köpa i sverige dock:
http://www.ooracing.com/store/images/uploads/dual-banjo-1245126.jpg

Här är en kylare liknande den jag beställt:
http://usih.merchantrunglobal.com/I...mageID=23434&DisplaySize=400&ListingID=237490

MVH Escort
 
Ok då vet jag, har jag grejor så gör jag ett längre rör då koppar är lätt att böja för hand.
Återkommer.

Pm:a gärna ditt nummer så jag kan nå dig om jag behöver fråga nåt.
 
Ok då vet jag, har jag grejor så gör jag ett längre rör då koppar är lätt att böja för hand.
Återkommer.

Pm:a gärna ditt nummer så jag kan nå dig om jag behöver fråga nåt.


Ok! Hur tänker du konstruera det på ett ungefär? :Bugar

Skickar iväg mitt nummer i pm när jag kommer hem!
 
Ok! Hur tänker du konstruera det på ett ungefär?

Well eftersom anslutningarna sitter parallellt på kylaren så är det enklast om du får ett rör på c:a 15 cm så du kan böja till två 90-gradare för hand.
Eller en halvcirkel.

edit: ska till jobbet redan idag, så du får besked innan kvällen.
 
Well eftersom anslutningarna sitter parallellt på kylaren så är det enklast om du får ett rör på c:a 15 cm så du kan böja till två 90-gradare för hand.
Eller en halvcirkel.

edit: ska till jobbet redan idag, så du får besked innan kvällen.

Jag vet inte om jag varit otydlig eller om jag missförstår dig, bypassen ska alltså sitta i motorn och inte på kylaren. Kort sagt så ska jag koppla ihop in/ut anslutningarna på motorn så jag får oljecirkulation utan kylare.
Antar att du redan har koll på hur jag menar, men slängde ihop en bild för säkerhets skull!

http://imgur.com/6AZFyTO&QbSbObQ

Tack än en gång för att du tar dig tid! :)
 
Aha, men eftersom det ser ut som jag tänkte så lär det ju funka, har ingen annan lösning eftersom jag inte har gängade nipplar som du kan sätta slang på.
Vi får prova helt enkelt, om jag får till det så postar jag det idag.
Förutsatt att du ger mig uppgifter via pm.

Håll tummarna.

Vid närmare eftertanke så lär det inte bli helt tätt, men men...
 
Aha, men eftersom det ser ut som jag tänkte så lär det ju funka, har ingen annan lösning eftersom jag inte har gängade nipplar som du kan sätta slang på.
Vi får prova helt enkelt, om jag får till det så postar jag det idag.
Förutsatt att du ger mig uppgifter via pm.

Håll tummarna.

Vid närmare eftertanke så lär det inte bli helt tätt, men men...

Toppenbra!

Huruvida det håller helt tätt är inte så viktigt, ska ju som sagt inte köra såhär, utan det är provisoriskt när jag felsöker motorn stående.

Skickar min adress via pm.
 
Så, nu ligger det på lådan, vi hade nipplar men tyvärr inte grövre rör än bromsrör.
Du för prova på måndag.

bild.JPG
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top