Tillfällig dags försäkring?

Slangen_2 skrev:
Är det någon som vet om det finns en lag eller exakt vad som gäller. Vill ju inte chansa, i fall man skulle köra på någon annan på banan (mig själv skiter jag).

Ja, det är ju trafikskadelagen som styr det där, men det är långt ifrån klart vad som menas. Trafikförsäkring gäller inte för:

"2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,"

Frågan är då vad som är övningskörning och framförallt vad som är "liknande ändamål". Det känns nästan som F.B. kan välja från fall till fall om de vill vara schyssta och betala eller inte typ. :3freak

Last edited:
Lotta skrev:
Jag tjatade på IF för några veckor sedan om det gick att fixa något bara för en enstaka gång och en dag. Men det var helt omöjligt. Fick mail från deras produktansvarig om att de inte kunde göra några som helst undantag. Så från deras håll funkar det inte. Då bytte jag till Folksam och sänkte min premie med 1300:- i månaden dessutom.
Härligt! :tummenupp
Jag kör också med Folksam pga bankörningarna.

PacMan skrev:
Ja, det är ju trafikskadelagen som styr det där, men det är långt ifrån klart vad som menas.
Och just för att den är så rörig så är de väl på väg att göra om den har jag för mig.

Man kan ju undra hur svårt det vore för respektive bolag att klart och tydligt redogöra i sina villkor vad som gäller.
Då skulle de och vi spara en massa tid (men IF och TH skulle förhoppningsvis tappa kunder).

Länsförsäkringar går på det "gamla systemet" med strypta hojar på vissa årsmodeller. Min Blade -93:a kostar 3300:- hel/hel, :tummenupp

PacMan skrev:
När jag frågade Folksam i våras om deras trafikförsäkring gällde på bana, så fick jag ett kristallklart nej till svar. Dock verkar dom ge lite olika bud, för folk här på forumet har sagt annorlunda. Jag kör med T-H, men har även en olycksfallsförsäkring hos dom som tydligen gäller om jag skulle skada mig vid bankörning. Hur det är om jag skulle köra på nån annan på bana vet jag inte.

Din olycksfallsföräskring gäller troligtvis, men TH:s trafikförsäkring gäller aldrig på bana, och inget annat i mc-försäkringen om du har tex. helföräskring.

Slangen_2 skrev:
Jag blir inte klok på detta med IF försäkring. När jag skulle anmäla mig till bankörning så sa jag att jag hade IF som bolag och då sa arrangören att jag fick åka med alla andra. Då sa jag att min trafik försäkring inte gäller. Han sa då att den enligt lag måste gälla. Efter lite diskussion så tog han och ringde IF och berättade om upplägget på körningen (att det är föråkare och erfarna instruktörer) och de sa till honom att den gällde så länge det inte va träning inför tävling eller tidtagning.

Jag fattar ingenting nu. Har själv försökt att kontakta IF, men kan inte få ett klart svar.

Är det någon som vet om det finns en lag eller exakt vad som gäller. Vill ju inte chansa, i fall man skulle köra på någon annan på banan (mig själv skiter jag).

Det kommer nog bli betydligt klarare snart. De ska ändra försäkringsavtalslagen 1 januari 2006. Då blir det nog mycke lättare för oss och tuffare för bolagen.

Mr. Me skrev:
Din olycksfallsföräskring gäller troligtvis, men TH:s trafikförsäkring gäller aldrig på bana, och inget annat i mc-försäkringen om du har tex. helföräskring.

TH's försäkring gäller för bankörning om SMC står som arrangör.

RS "Alex" skrev:
verkar ju jävligt rörigt å alla säger olika :confused:

Ja, och SMCs körningar var sist jag kollade på en bana långt långt borta och/eller skitdyrt att vara med på. Kass!

Strider skrev:
Vad är dyrt för dig?

OK, ser inte ut som det kostar några större summor att vara med, så där hade jag fel. Dock ser de flesta kurser ut att vara förlagda till Uppsala län, som ju inte är runt hörnet precis.

Strider skrev:
Vad får det lov att kosta för att du skulle vilja haka på då?

Nu kollade jag upp hur långt det var till Ring Knutstorp, och 23 mil var ju inte så farligt faktiskt. Då hamnar saken i ett annat läge, och jag skulle eventuellt kunna slanta upp 1200 spänn om jag vet att arrangemanget och så är bra.

Det låter ju som du har varit där, så har du lust att dra lite kort om hur det brukar vara upplagt?

Har min zx-10R försäkrad hos Folksam. Försäkringen gäller ej vid bankörning dock undantag om det är SMC som står för kursen. Har ändå hört att Folksam ersätter skador som uppkommit vid bankörning.Fattar inte riktigt vad som gäller, inte de heller verkar de som!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti