Tillbakablickar GP 500 och MOTOGP - KUUL!

Rainey hamnade i rullstol -93, i VM-ledning över Schwantz. Om allt ska vara rätt. :)

Okej, frågan är om han kraschade innan eller efter Suzuka? Om två timmar får vi veta (nej, jag vägrar googla).

Rainey hamnade i rullstol -93, i VM-ledning över Schwantz. Om allt ska vara rätt. :)
Har du förstås rätt i. My bad.

Schwantz titel var i alla fall mer en produkt av Raineys och Doohans frånvaro än något annat. Med dessa båda på banan utan sina respektive olyckor hade Schwantz pensionerat sig utan en enda 500-titel. Han måste vara rätt unik Schwantz, med sina vinster, poles och snabbaste varv – men bara en stolpe-in-titel.

Schwantz titel var i alla fall mer en produkt av Raineys och Doohans frånvaro än något annat. Med dessa båda på banan utan sina respektive olyckor hade Schwantz pensionerat sig utan en enda 500-titel. Han måste vara rätt unik Schwantz, med sina vinster, poles och snabbaste varv – men bara en stolpe-in-titel.

Som Criville ungefär, när Doohan lade av. Men Swantz känns som att han var bra mycket mer "i toppen" än Criville nånsin kommer att bli, känns fel att nämna dem i samma mening ens.

Som Criville ungefär, när Doohan lade av. Men Swantz känns som att han var bra mycket mer "i toppen" än Criville nånsin kommer att bli, känns fel att nämna dem i samma mening ens.
Det tycker jag är en mycket orättvis värdering av Criville. Han kunde köra ifrån Doohan fair and square och han gjorde det på en NSR 500 utan traction- eller wheeliecontrol. Det är minst lika imponerande som något av det Schwantz lyckades med, tycker jag.

Rainey har själv sagt (tror det var i sin bok (läs den!Mycket bra:tummenupp) ) att Schwantz titel var "på riktigt". Enligt R själv så var Schwantz en mycket mognare förare detta året (-93) Vilket satte press på R att hela tiden köra lite/mycket över gränsen. Därav den tragiska olyckan där R blev förlamad. Men här på SH vet man ju bättre än Master himself :fakta :)
Doohan hade väl inte riktigt kommit igång (givetvis på grund av sitt svåra benbrott som var -92 alltså året innan)
Enl. Wikip.
"Doohan debuterade på en 500cc Honda 1989 och tävlade framgångsrikt mot legender som Eddie Lawson, Wayne Rainey, Kevin Schwantz och Wayne Gardner fram till sin krasch på Assen 1992 då han bröt benet så illa att han var nära på att få amputera det. Efter en makalös återhämtning kom han tillbaka till sporten och tog fem raka VM-titlar 1994-1998. Dock först efter att Lawson, Rainey, Schwantz och Gardner slutat köra 500cc lyckades Doohan ta sin första titel."

Fast det sista stämmer inte riktigt för Schwantz körde full säsong -94. En Schwantz som enl. egen utsaga var helt omotiverad efter Raineys krasch året innan. När han inte hade Rainey att fightas mot så var det inte kul längre.

När han inte hade Rainey att fightas mot så var det inte kul längre.
För Doohan som hade återhämtat sig efter Assen och var snabbare än någonsin dög ju inte.

:lol

Nä, så var det faktiskt inte, utan:

”When I quit, I needed a reason to quit. For me, it was the injuries. I wasn’t able to ride like me any more, so why be out there?”

http://www.cycleworld.com/2012/05/21/kevin-schwantz-on-casey-stoner/

http://www.youtube.com/watch?v=g81c4XzDhUY

Last edited:
Det tycker jag är en mycket orättvis värdering av Criville. Han kunde köra ifrån Doohan fair and square och han gjorde det på en NSR 500 utan traction- eller wheeliecontrol. Det är minst lika imponerande som något av det Schwantz lyckades med, tycker jag.

Du menar köra ifrån som i det här klippet? :crash
http://www.youtube.com/watch?v=1c21VFgvkVY
Det där kommer man ihåg (hittade inget klipp med bättre kvalitet)!

Nej skämt åsido, bortsett från det klanteriet är Criville ingen jag minns som nån bländande förare, men jag kanske har fel.

För Doohan som hade återhämtat sig efter Assen och var snabbare än någonsin dög ju inte.

:lol

Nä, så var det faktiskt inte, utan:

”When I quit, I needed a reason to quit. For me, it was the injuries. I wasn’t able to ride like me any more, so why be out there?”

http://www.cycleworld.com/2012/05/21/kevin-schwantz-on-casey-stoner/

http://www.youtube.com/watch?v=g81c4XzDhUY

Doohan skulle nog duga att fightas med men Schwantz och Rainey hade ju räjsat så länge ihop att motiveringen tröt. Vet att jag läste det när han slutade. alltså längesedan.
Schwantzen har nog glömt det själv :D

BDf0HJjCYAAQvg3.jpg:large

...och nu visar de det underbara racet från Laguna Seca 2008. Tag plats!

Racingen var faktiskt mycket bättre på den tiden när det gällde jämnhet och antal bytta positioner. Vissa race 500 race man sett har man trott att vissa aldrig kunnat vinna eftersom mitt i racet börjat de plötsligt tappa massa, för att sedan i slutet kunna komma ikapp osv.

Idag är det oftast de två som åker iväg först som ens har chans att vinna. Nästan omöjligt att hämta in en stor lucka.

På eftermiddan visar de repris från Jerez-racet, ska iväg så det missar jag tyvärr. Men kl 18 kör de "Moto GP-klassiker från Spanien 2005", är det också Jerez tro?

Hann nästan hem till starten! Kul att se, även om man vet resultatet. :)

I eftermiddag kör de (viasat motor) repris på Le Mans från i maj. Moto3 är redan igång och kör.

!8.05 visar de "Moto GP klassiker": Imola från 1996, jag kommer att sitta klistrad! :banana

Idag är det dags för reprisen från Mugello.

TV-tiderna:
14.00 Moto3
15.05 Moto2
16.10 MotoGP

18.00 kör de tillbakablick från 2000, samma bana. Tvåtaktarnas sista år utan fyrtakt-störning, väl?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti