till xr 650 ägare..

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
hur många av er som har en xr650 00/01 känner till det här??

Clutch bushing problem
Replace with part number 22116-MBN-671. This is a new component to replace the standard unit on 2000/01 XR650R’s.

om den här "grunkan" inte är bytt så ska tydligen hojen kunna låsa sig på 1:an

det är altså nån "grunka" i koppligen som man ska få utbytt på fabriks garantin, men när man ringer runt på annonser så har vissa bytt o andra vet inte änns om det, även fast de är första ägarna.

så hur har ni gjort??
 
Byttes på garanti efter ras på min gamla...

Någon typ av glidlager(?) som kan skära och då göra det omöjligt att koppla ur... :skrämd

Anledningen att så många ägare inte känner till problemet är att Honda inte gjorde någon "recall" för detta, utan delen bytes endast om den packar ihop..... hmm....
 
Gixxer-Anders skrev:
Byttes på garanti efter ras på min gamla...

Någon typ av glidlager(?) som kan skära och då göra det omöjligt att koppla ur... :skrämd

Anledningen att så många ägare inte känner till problemet är att Honda inte gjorde någon "recall" för detta, utan delen bytes endast om den packar ihop..... hmm....

ok, vet du vart glidlagret sitter??? är det bara innanför kopplings kåpan borde det vara en baggis att byta detta skälv
 
WaZZe skrev:
ok, vet du vart glidlagret sitter??? är det bara innanför kopplings kåpan borde det vara en baggis att byta detta skälv

Det är lagringen för ytterkorgen som är dålig! För lite oljekanaler. Även en urfräsning innuti lagringen gjord på den nya.
Luta cykeln mot en stadig vägg så inte oljan kan rinna ur. Alt töm ur oljan. Ta bort transkåpan (om jag inte minns fel lär man tömma kylvattnet då v-pump sitter i transkåpan). Då kan du även kolla oljesilen i underkant på motorn samt får bättre koll på spånet som blir när man försiktigt fräser bort låsningen på muttern för korgen med en dremel eller liknande. Lossa tryckplatta och plocka ur skivor/lameller. Lägg trasor under/runt muttern så inga spån kommer in i motorn när låsningen tas bort. Var noga med att få bort hela körnslaget så inte gängorna blir förstörda när muttern lossas. Dra loss mutter, muttermaskin rekommenderas. Sen är det bara att lyfta ur innerkorgen och ytterkorgen. lagringen som ska bytas sitter i ytterkorgen. Kolla så lagerytorna i korgen och på växellådsaxeln inte är för slitna. Är den det gå till handlaren så får dom fixa en ny på garantin.
Bild på dom olika lagringarna.
 

Bifogat

  • clutchbushing.jpg
    clutchbushing.jpg
    93.2 KB · Visningar: 654
mycke bra info ebbe :tummenupp
har ju inte köpt nån xr 650 ännu, men det är kanske på gång...

har du nå fler bilder från bytet???

den där muttern lät lite dryg att få bort och hur får man dit en ny låsning på muttern?? muttersmacka saknar man ju
 
Är det inte enklast att bara ringa en auktoriserad ÅF och säga att de skall byta den + ev korgen? Min jäklades för nåt år sedan och då byttes det gratis. Inte dumt heller att få ny olja o dyl gratis på samma gång
 
WaZZe skrev:
mycke bra info ebbe :tummenupp
har ju inte köpt nån xr 650 ännu, men det är kanske på gång...

har du nå fler bilder från bytet???

den där muttern lät lite dryg att få bort och hur får man dit en ny låsning på muttern?? muttersmacka saknar man ju

Jag köpte ny mutter och dängde till den med ett don så var det låst o klart. Tyvärr inga bilder från bytet.
Per!
Min handlare var inte så tillmötesgående i frågan, så jag bytte själv innan det hände. Man ville ju inte att det skulle hända nått i trafiken bara pga av att honda var dumsnåla!
 
WaZZe skrev:
hur många av er som har en xr650 00/01 känner till det här??

Clutch bushing problem
Replace with part number 22116-MBN-671. This is a new component to replace the standard unit on 2000/01 XR650R’s.

om den här "grunkan" inte är bytt så ska tydligen hojen kunna låsa sig på 1:an

det är altså nån "grunka" i koppligen som man ska få utbytt på fabriks garantin, men när man ringer runt på annonser så har vissa bytt o andra vet inte änns om det, även fast de är första ägarna.

så hur har ni gjort??

Hur är det med 02:an! Har dom "fixat" kopplingen på den? :confused:
 
Hade en 00:a som koplingen la av på, blev snabbt utbytt fast servisboken var tom.....har en 01:a nu som ej vet om det är gjort på.....från vilken årsmodell är det löst?
 
Costanza skrev:
Hade en 00:a som koplingen la av på, blev snabbt utbytt fast servisboken var tom.....har en 01:a nu som ej vet om det är gjort på.....från vilken årsmodell är det löst?

Åk till en Hondadealer, dom har ett servicemeddelande som anger vilka chassienummer som det behöver bytas på. Har för mig att det gällde fram till mitten av 2001.
 
WaZZe skrev:
mycke bra info ebbe :tummenupp
har ju inte köpt nån xr 650 ännu, men det är kanske på gång...

har du nå fler bilder från bytet???

den där muttern lät lite dryg att få bort och hur får man dit en ny låsning på muttern?? muttersmacka saknar man ju

Muttermaskin kan du få låna av mig!!! :tummenupp

Men om du inte har en kompressor så få vi väl blåsa i slangen... :D :D
 
Har kollat upp från vilket serienr som det är åtgärdat från fabrik..
Efter motornr: RIOIE 5116229 så skall det vara fixat..

Min egen var ej fixad,
-lagas bara vid "haveri" fick jag som svar..och att dom pajar bara vid inkörning <300mil...
 
Costanza skrev:
Har kollat upp från vilket serienr som det är åtgärdat från fabrik..
Efter motornr: RIOIE 5116229 så skall det vara fixat..

Min egen var ej fixad,
-lagas bara vid "haveri" fick jag som svar..och att dom pajar bara vid inkörning <300mil...

hmm så då borde det vara lungt, min har gått 750mil.
Fast man borde kanske byta ändå, för att vara på den säkra sidan
 
är 22116-MBN-671 beställningsnumret för lagringen

jo det är det såg det nu :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top