Till Libanon

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Hej mina rötter är från libanon . Har varit där nere en gång kan lova dig att du kommer aldrig glömma den resan . massa brudar samt sprit där nere . http://www.google.se/imgres?imgurl=...mage_result&resnum=4&ct=image&ved=0CBYQ9QEwAw
Ja jag har varit där ett par gånger, och åkt bil runt landet(inte norra delen) och det är perfekt att semestra i. när det inte är krig alltså.

Grymt bra val av semetermål :) Jag va där 91 (efter kriget) och 93,har halva min släkt bor där nere..Det va ju kännt redan innan kriget att det va ett glamoröst land (för dom som inte vet) Medelhavets pärla :) Det är ett riktigt fint land,stort som skåne.. Men fina berg och gamla fina städer..Glöm inte Baalbek!
japp, jag var i Baalbek och hälsade på en kompis föräldrar. och det är verkligen värt att se.
Jag skulle åkt Prag-Wien-Zagreb och sen antingen via Kroatiska kusten eller ännu hellre in i Bosnien vid tex Slavonski Brod och ner över Sarajevo via Tuzla och vidare mot Podgorica. Då kommer du få åka mycket roliga bergsvägar. :tummenupp
jag har funderat på kustvägen där, men det kanske är roligare att köra i bergen. hur är vägarna där?
Min lokala pizzabagare är libanes o han talar alltid om hur underbart det är i Beirut, billig sprit o lättfångade :tuttar, Prag har jag själv besökt med samma kommentar!
Han har rätt :banana
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
jag har funderat på kustvägen där, men det kanske är roligare att köra i bergen. hur är vägarna där?

Jag har inte varit nere på runt 4 år men sist så var det riktigt bra asfalt på kustvägen och ganska bra skick på de flesta bergsvägarna i Bosnien. Fin utsikt utlovas både längs kusten och i bergen. Kustvägen är lite mer turistvänlig medan mer genuina, sunkigare och billigare upplevelser fås inåt landet. Begsvägarna är krokiga och ganska vältrafikerade och kustvägen är lite bredare och rakare och ännu mer vältrafikerad.
Vill du ha båda så kör du ut mot kusten från Sarajevo över Mostar. Lite tråkig väg men häftiga förändringar i både klimat och natur från frodiga berg runt Sarajevo till kargt hett och torrt plattland runt Mostar, berg igen och fin medelhavskust bara några mil senare.
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Annars kan du stanna till här i Södertälje vid torget. flanera enn liten stund, sedan ställer du dig och låter solen värma din kropp, sluter ögonen och lyssnar till sorlet och alla konstiga språk, å vips är du i Marrakech, Beirut eller var du vill, bara låta fantasin flöda.

Skitbra semesteresa, det är billigt, går snabbt att resa, och är det inget bra att ha, är det bara några minuter hem (för mig)
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jag har inte varit nere på runt 4 år men sist så var det riktigt bra asfalt på kustvägen och ganska bra skick på de flesta bergsvägarna i Bosnien. Fin utsikt utlovas både längs kusten och i bergen. Kustvägen är lite mer turistvänlig medan mer genuina, sunkigare och billigare upplevelser fås inåt landet. Begsvägarna är krokiga och ganska vältrafikerade och kustvägen är lite bredare och rakare och ännu mer vältrafikerad.
Vill du ha båda så kör du ut mot kusten från Sarajevo över Mostar. Lite tråkig väg men häftiga förändringar i både klimat och natur från frodiga berg runt Sarajevo till kargt hett och torrt plattland runt Mostar, berg igen och fin medelhavskust bara några mil senare.

är det som Sverige att europavägar bör undvikas, eller som Norge, helt ok att åka dem?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
är det som Sverige att europavägar bör undvikas, eller som Norge, helt ok att åka dem?

Mer som Norge med undantag för Slovenien, där är det bara motorväg.
Kan ju tänkas att det byggts en del sen Jag var nere iofs
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Mer som Norge med undantag för Slovenien, där är det bara motorväg.
Kan ju tänkas att det byggts en del sen Jag var nere iofs

Låter bra. Åkte du nått i Serbien, iså fall, hur var det där?

Annars kan du stanna till här i Södertälje vid torget. flanera enn liten stund, sedan ställer du dig och låter solen värma din kropp, sluter ögonen och lyssnar till sorlet och alla konstiga språk, å vips är du i Marrakech, Beirut eller var du vill, bara låta fantasin flöda.

Skitbra semesteresa, det är billigt, går snabbt att resa, och är det inget bra att ha, är det bara några minuter hem (för mig)

funkar också ibland. men lite för lite av äventyr och hojåka.
 
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Dax för mer planering och mer frågor. Vad tror ni blir vettigt första övernattning(nja andra, första blir färjan till Travemynde) bör jag räkna med Prag, eller funkar det att åka till Wien inom rimlig tid? hur är det med trafik? funkar det att hålla lite högre medelfart?

Edit: tänkte åka i slutet av juni
 
Last edited:

Bavarac

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati 1098s -08
Jag har inte varit nere på runt 4 år men sist så var det riktigt bra asfalt på kustvägen och ganska bra skick på de flesta bergsvägarna i Bosnien. Fin utsikt utlovas både längs kusten och i bergen. Kustvägen är lite mer turistvänlig medan mer genuina, sunkigare och billigare upplevelser fås inåt landet. Begsvägarna är krokiga och ganska vältrafikerade och kustvägen är lite bredare och rakare och ännu mer vältrafikerad.
Vill du ha båda så kör du ut mot kusten från Sarajevo över Mostar. Lite tråkig väg men häftiga förändringar i både klimat och natur från frodiga berg runt Sarajevo till kargt hett och torrt plattland runt Mostar, berg igen och fin medelhavskust bara några mil senare.

Jag kommer från Mostar(Bih),kör rätt så mycket över sommaren över hela balkan,men sträckan Sarajevo-Konjic-Mostar-Metkovic-Dubrovnik-Budva är allt annat än tråkig,Sarajevo-Metkovic är allt nyasfalterat och polisen bryr sig inte om fortkörande motorcyklister och så finns det mycket att se
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jag kommer från Mostar(Bih),kör rätt så mycket över sommaren över hela balkan,men sträckan Sarajevo-Konjic-Mostar-Metkovic-Dubrovnik-Budva är allt annat än tråkig,Sarajevo-Metkovic är allt nyasfalterat och polisen bryr sig inte om fortkörande motorcyklister och så finns det mycket att se

låter bra. jag kommer att samla de förslag jag får, för att "ha att välja på". Under nerfarten kommer det att gå relativt fort och rakt, medan hemfärden blir mer av att söka roliga/vackra vägar.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Dax för mer planering och mer frågor. Vad tror ni blir vettigt första övernattning(nja andra, första blir färjan till Travemynde) bör jag räkna med Prag, eller funkar det att åka till Wien inom rimlig tid? hur är det med trafik? funkar det att hålla lite högre medelfart?

Edit: tänkte åka i slutet av juni

Hej,
Jag misstänker att priset lockar med Travemunde men betänk att det ligger lite fel om du ska mot Prag och sedan vidare mot Wien. Jag råder dig att ta båten till Rostock. Gärna nattfärja. Då vaknar du utvilad och kör vidare redan vid 7-tiden på morgonen. Den dagen kommer du till Prag.

Kör du över Travemunde så får du slagga mellan Hamburg och Berlin, och vips har en natt gått, givet att du tar Trave-färjan som lägger till 18.30. Åker du en tidigare båt får du skrota i Sverige i stället.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Hej,
Jag misstänker att priset lockar med Travemunde men betänk att det ligger lite fel om du ska mot Prag och sedan vidare mot Wien. Jag råder dig att ta båten till Rostock. Gärna nattfärja. Då vaknar du utvilad och kör vidare redan vid 7-tiden på morgonen. Den dagen kommer du till Prag.

Kör du över Travemunde så får du slagga mellan Hamburg och Berlin, och vips har en natt gått, givet att du tar Trave-färjan som lägger till 18.30. Åker du en tidigare båt får du skrota i Sverige i stället.

njä. Det beror på att det enligt google, bara skiljer en timme i restid till Prag mellan alternativen. Jag blev förvånad över det, men om det stämmer passar Travemynde bättre
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
njä. Det beror på att det enligt google, bara skiljer en timme i restid till Prag mellan alternativen. Jag blev förvånad över det, men om det stämmer passar Travemynde bättre

Då får du vara i Trelleborg vid 06.30 för att ta båten som går timmen senare. Det är 7 timmars körning från Trave till Prag.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
ehh, nej. Jag glömd helt bort TT-line och nattfärjan. Sorry. Har själv suttit o kollat tidtabeller så det snurrat i skallen.
som mitt försvar får jag väl säga att du sparar en timmes köring från Rostock:krama

tja om man funderar på resa direkt till Wien, så kan den timmen bli avgörande. Så tack för tipset :tummenupp
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
ahh... tänkte inte på det. tja inskränkt kan folk va, men när t.o.m. en konservativ tidning som The Guardian utnämner den till "2010's most glamorous tourist destination." är nog SD tokarna lite fel ute.

http://www.guardian.co.uk/travel/2009/nov/08/carole-cadwalladr-beirut-lebanon

The Guardian är givetvis en vänster-tidning, varför skulle annars Sveriges Radio och Television hänvisar så mycket därifrån. Så ingen konservatism där inte!
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
The Guardian är givetvis en vänster-tidning, varför skulle annars Sveriges Radio och Television hänvisar så mycket därifrån. Så ingen konservatism där inte!

du har säkert rätt om att den ligger aningen till vänster om mittfåran. Men den är fortfarande konservativ i mna ögon.

I och för sig, har det nog mer med att den är brittisk, där är igår alltid bättre än idag.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
hörni, nån måste väl ha koll på vägarna neråt Wien. klarar man det i ett ryck utan att kommma fram alltför sent?
 

CorbinXX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Halden, Norge
Hoj
CBR 1100 XX
hörni, nån måste väl ha koll på vägarna neråt Wien. klarar man det i ett ryck utan att kommma fram alltför sent?

Joda, du klarar turen Rostock/Travemünde til Wien på 10-12 timmar.

Men då ska man booka rum innan man åker iväg så man slipper tenka på det fenomenet. Ring vid lunsj-tid til hotellet och meddela at du är på veg, doch med lite sän ankomst.
www.booking.com
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top