Till er som trimmat en Yamaha XT 660-motor

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Till er som har trimmat en XT 660-motor.

Vad har ni gjort, och hur blev resultatet?

Funderar nämligen att skaffa mig en Aprilia Pegaso 650 strada till och trimma lite gott så. Motorn i den är en XT 660 motor med insprutning. Aprilia uppger 50 hk och 61,31 Nm.
Jag körde tjejens lite halvhårt igår och den går ju inte dåligt, men den kan gott få gå lite bättre.

Har sökt lite på nätet och funnit att det finns lite olika slip-on och luftfilter och även powercommander att tillgå.

Last edited:
ec2bme skrev:
2179819 Till er som har trimmat en XT 660-motor.

Vad har ni gjort, och hur blev resultatet?

Funderar nämligen att skaffa mig en Aprilia Pegaso 650 strada till och trimma lite gott så. Motorn i den är en XT 660 motor med insprutning. Aprilia uppger 50 hk och 61,31 Nm.
Jag körde tjejens lite halvhårt igår och den går ju inte dåligt, men den kan gott få gå lite bättre.

Har sökt lite på nätet och funnit att det finns lite olika slip-on och luftfilter och även powercommander att tillgå.

NJA pegasomotorn är väl ändå en rotax såvida de inte bytt nydligen.........

Där finns mycket kul att göra både i motorn och med det runt omkring.

1. Skippa sliponet och kör på helsystem då krökarna har en hemsk design, jag har fått tillverkat ett one off system, dyrt men bra. Öppna upp luftburken.
2. Sparka av sprutet och ersätt med ett justerbartdå tändkurvan är lika spännande som helgmålsbön.Skicka toppen på portning och häng i roligare kammar och en högkomkolv.
3. Mer borr och mer slag upp till en 780cc gärna i kombination med större ventiler
Nu är din motor konkurenskraftig i supermono. Köp prylarna efte rvad plånboken orkar med i ungefär den ordning jag beskrivit ovan.

Trimtipsen gäller Rotax-spisen, antar jag. :va (Vill bara vara säker att jag fattat rätt.)
/u

ulf_lundin skrev:
2180065 Trimtipsen gäller Rotax-spisen, antar jag. :va (Vill bara vara säker att jag fattat rätt.)
/u

Ja men det är väl fortfarande rotax spis även i stradan....

Sedan 2005 är det Yamaha XT 660:ns motor i Pegason. Fram tills dess var det mycket riktigt en rotax-motor som den delade med BMW Fonduro.

Trimmet gäller således Yamaha XT 660-motorn och inget annat.

Last edited:
ec2bme skrev:
2181061 Sedan 2005 är det Yamaha XT 660:ns motor i Pegason. Fram tills dess var det mycket riktigt en rotax-motor som den delade med BMW Fonduro.

Trimmet gäller således Yamaha XT 660-motorn och inget annat.

MuZ åkare som kör(de) SuperMono, började med:

-Öppnare avgasrör
-Plana topp för ökat komp, och justerade klämspalt till 1,2mm
-Porta ( Redan nu började dom gå riktigt fort.)
-Vassare kam, ännu högre komp (annan kolv)
-Större "förgasare" (medföljande blockhaverier.)
-Volymökning ( Havererade ännu oftare.)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...