Till er som ska övningsköra i trafikskola

Vi körde oftast 2 stycken ut till övningsplatsen, blev 150:- billigare per lektion. Det var utmärkt, ha en lärare som sitter och övervakar när man kör själv och bromsar eller så är helt meningslöst, han/hon blir så uttråkad så uppmärksamheten försvinner fullständigt.

På den så kallade landsvägskörningen var vi 3 stycken elever, 2 körde och en åkte på lärarhojen. Det var utmärkt. En fick uppmärksamhet av läraren, en åkte efter och lärde sig bra spårval osv osv och en satt med läraren och det lärde man sig massor på.

Anledningen till förbudet är ju tydligen att folk missbrukade det här ngt fruktansvärt och körde med 5-10 elever på en lärare och det är ju naturligtvis åt helvete.

Synd tycker jag, det är bra att vara ett litet gäng. Landsvägskörningen var riktigt skoj tyckte jag, 3 timmar ut och brumma med lite fika på Rosenhill nånstans i mitten.

Mitt första besök på Rosenhill för övrigt, mitt första besök på Slingerbulten också, fast då visste jag inte att det var Slingerbulten. :D

KORKAD lag tycker jag det är :4skrika
 
Jag körde typ 80% på teknikbanan. Va inte många minuter i trafiken, bara några få gånger o öva position.
 
Känns som the Twilight Zone när Mavve förespråkar ett förslag med trafiksäkerhetsargument...spoooky.
 
Dyrare lär det garanterat bli. Anitas trafikskola i västertorp blir tvugna att höja från 900:- till 1700:- per lektion. Tvivlar ju starkt på att dom är dom enda som tvingas höja :gnissla
Stod fö i senaste Bike.
 
spharv skrev:
Här kör körskolan bara med en elev åt gången, har aldrig varit något annat...
tycker det låter sjukt, btw att köra med flera...

Sen att vissa körskolelärare läser tidningen när de kör med en elev i bilen är ju en annan sak... =)
Om du pratar om billektioner, så ja, då är det rätt sjukt med mer än en elev per gång. Men när det gäller MC så är det ju skillnad förutsatt att eleverna har en MC var.
 
0x2142 skrev:
tyckte att jag kände igen hojen.. grattis till köpet
/P

Tack, tack :) kliar som satan i gashanden.....SKa ta tåget bort till karlstad nu i februari och köra hem henne :banana

Mvh Capi
 
Hmm, jag vet att jag är inaktuell men vad kostade en lektion i sommras. Kostade 360/h när jag tog mitt styrkort, 600 för en dubbellektion, lite rabatt alltså.
 
Goodstuff skrev:
Känns som the Twilight Zone när Mavve förespråkar ett förslag med trafiksäkerhetsargument...spoooky.
Ja man hajar till och misstänker det värsta :va Men som vanligt va detta bara tomgångstugg utan substans.
 
Håller helt med Mavve, klart att det bara ska vara en elev åt gången, jag tycker att det är helt sjukt att det fick vara flera innan! När man övningskör privat får det ju bara vara en så varför skulle det vara annorlunda med trafikskolor? De har väl inte bättre koll? Man får nog större kvalité på körningen om lärarn ägnar sig åt en i taget oxå!
 
GSXR1100R skrev:
Ja man hajar till och misstänker det värsta :va Men som vanligt va detta bara tomgångstugg utan substans.
Men när du "körde upp" hos länsman under kriget, då var det väl inte så noga med körkunskapen, väl?
 
Japp det stämmer, pratade med skolan igår...
Vi är 8 st som ska köra i samma grupp.
Betyder det då att en lärare o en elev bara kan åka samtidigt till flygfältet?

Det tycker jag låter fel, isåfall sänk priset.
Jag har ingen lust att betala för tid när jag bara sitter o väntar utanför skolan på att ngn lärare ska komma tillbaka o hämta upp mig...
 
Rammstein skrev:
Dyrare lär det garanterat bli. Anitas trafikskola i västertorp blir tvugna att höja från 900:- till 1700:- per lektion. Tvivlar ju starkt på att dom är dom enda som tvingas höja :gnissla
Stod fö i senaste Bike.

Då är Anita inte kapabel att driva en körskola och branchen mår bäst av att få bort henne!

Själv körde jag ALDRIG lektioner med fler elever, bortsett från "till halkbanan". Så jag har svårt att se hur våra skolor ska kunna höja avgiften pga det...
 
*snipp*Det var utmärkt, ha en lärare som sitter och övervakar när man kör själv och bromsar eller så är helt meningslöst, han/hon blir så uttråkad så uppmärksamheten försvinner fullständigt. *snipp*

Mycket intressant synpunkt. Jag kollade på en körlektion på banan då min flickvän övningskörde och blev förbannad när en av de två lärarna hade tre elever, den andra två. Men nu när jag tänker tillbaks så kommer jag ihåg när jag övningskörde -jag blev så fokuserad på övningarna att jag helt glömde bort läraren emellanåt, så han hade kunnat ha koll på fler än mig utan att för dens skull försumma inlärningskvalitén för mig. Dock satt min flickväns lärare ett tag och skrev sms (eller spelade spel?) under pågående lektion. Det tycker jag inte är försvarbart.

I trafik, däremot kan jag hålla med om att det försämrar kvaliteten på undervisningen med mer än en elev. För det priset som körskolorna tar ut, så tycker jag att man har rätt att kräva full fokus.

Jag tycker redan att priset är omotiverat högt för körlektioner, så en prishöjning vore ju rent absurt! Det har alltid varit populärt att mjölka nöjesprodukter för att finansiera annat. Det verkar som om alla sätter priset efter hur mycket de kan ta ut, snarare än vad tjänsten egentligen är värd.

Man måste verkligen vara hängiven för att gita ta all byråkrati och alla kostnader för att "få" sitt körkort. Jag är glad att jag redan har mitt. Jag kanske skulle vara mer rädd om det, nu när jag tänker på det...

But where`s the fun in that?
 
Chrille skrev:
Då är Anita inte kapabel att driva en körskola och branchen mår bäst av att få bort henne!

Själv körde jag ALDRIG lektioner med fler elever, bortsett från "till halkbanan". Så jag har svårt att se hur våra skolor ska kunna höja avgiften pga det...
"Anita" driver heller inte någon körskola, det är bara namnet på företaget, antagligen startades skolan av någon som hette Anita för länge sedan.

Matte som driver Anitas Trafikskola är bland de bästa pedagoger jag någonsin träffat på och jag har svårt att se hur branschen skulle må bäst av att bli av med en av de bästa trafikutbildarna i Stockholm.
 
På min skola(Wasa i Skövde) så körde bara min lärare med en i taget. Och det kostade 700 / dubbellektion(2x45 min). Detta va nu 1,5 år sedan. Och min lärare hade den överlägset bästa statistiken på elever som klara provet(tror han hade 1 missad de senaste 3 sommrarna) så det är inte fel på något sätt att köra ensam iaf!

/ Hannes
 
D-one skrev:
Japp det stämmer, pratade med skolan igår...
Vi är 8 st som ska köra i samma grupp.
Betyder det då att en lärare o en elev bara kan åka samtidigt till flygfältet?

Det tycker jag låter fel, isåfall sänk priset.
Jag har ingen lust att betala för tid när jag bara sitter o väntar utanför skolan på att ngn lärare ska komma tillbaka o hämta upp mig...

Det är antagligen precis vad som kommer att hända... Skulle vara kul om någon från någon körskola kunde uttala sig... Vet någon som brukar läsa SH, men inte har reggat sig... JEANETTE!!!!! Kom igen nu och förklara för oss!! :4skrika

/Fröken nyfiken
 
Pilsner skrev:
(Klipp)
Jag tycker redan att priset är omotiverat högt för körlektioner, så en prishöjning vore ju rent absurt! Det har alltid varit populärt att mjölka nöjesprodukter för att finansiera annat. Det verkar som om alla sätter priset efter hur mycket de kan ta ut, snarare än vad tjänsten egentligen är värd.

En vara är ju värd så mycket som folk är villiga att betala, så de tar väl ut vad tjänsten är värd i så fall :)
Men priset varierar, så man bör titta runt lite för att hitta en bra körskola. Sen är det också så att kvaliteten på undervisningen kan variera mycket, som så ofta annars så är billigast sällan bäst.

Om du kommer undan med hälften så många lektioner på dyre tures körskola så spelar det ju inte så stor roll att lektionerna kostar dubbelt så mycket som hos billige berras körskola och konservburkar AB.
 
sgtpepper skrev:
"Anita" driver heller inte någon körskola, det är bara namnet på företaget, antagligen startades skolan av någon som hette Anita för länge sedan.

Matte som driver Anitas Trafikskola är bland de bästa pedagoger jag någonsin träffat på och jag har svårt att se hur branschen skulle må bäst av att bli av med en av de bästa trafikutbildarna i Stockholm.

Det kvittar ju faktiskt om det är världens bästa lärare, man ska kunna driva företaget också. Måste man ha dubbelt så mycket betalt som konkurrenterna så har man problem, bra lärare eller inte...

Det var inte menat som ett personangrepp mot någon, bara ett konstaterande att något är fel...
 
Mavve skrev:
Det finns ju inget belägg till varför det ska kosta mindre om man kör fler än en åt gången.

Var det möjligtvis för att du körde under mindre uppsikt - måste kännts bra.

Inget belägg till? Det var väl ovanligt korkat. Självklart kan skolan ta lägre avgift om de kör med fler elever än en samtidigt. I praktiken kanske de inte differentierar priset från lektion till lektion, men i längden måste de givetvis ta mer betalt om de i genomsnitt har en elev per lärare och timme än tre elever per lärare och timme.

Jag tycker att det känns som slöseri med lärartid.
 
Det är ju helt sjukt med en regel som säger att det får vara max en elev per lärare. Detta måste väl trafikskoleläraren kunna bedömma, det är ju trots allt läraren som är ansvarig. Eller litar inte VV på trafiklärarnas omdömme, eller har det missbrukats på något sätt?

Det är naturligtvis olämpligt att övningsköra med flera nybörjarelever (utan trafikvana) samtidigt. Men om det är i slutskedet på utbildningen med mycket kunniga elever kan det t.o.m. vara en fördel att åka ut på en dubbellektion.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top