Till er som kört GGN

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hur är riktigt sträckan som man kör? Hur är underlaget? Hur blir underlaget när det är blött?

Berätta era erfarenheter från tävlingen!

Funderar på göra en liten cup :P
 
Sand,jord och kalksten=Gropigt,lerigt och halt! :tummenupp

Gå inte ut för hårt i början,3 timmar ÄR länge! :D

5 varv känns,lovar! :yoparty
 
I början är det som 1.2 mil dålig grusväg. Sedan blir det mer o mer stalp och kalkstenen kryper fram. Med andra ord väldigt enkel enduro. Skall du slåss mef grabbarna i toppen är det jobbigt. Siktar du bara på att komma runt är det enkelt. Det är blött om det regnar.
 
jb skrev:
2157283 I början är det som 1.2 mil dålig grusväg. Sedan blir det mer o mer stalp och kalkstenen kryper fram. Med andra ord väldigt enkel enduro. Skall du slåss mef grabbarna i toppen är det jobbigt. Siktar du bara på att komma runt är det enkelt. Det är blött om det regnar.
Kung! Jag siktar mest bara på komma runt, fast på regndäck då... :näsblod
 
Lerigt så ända in i helvete. Mina kläder vägde 18 kilo två dagar efter GGN.
Mycket jobbigare än vad jag kunde föreställa mig. I min enfald så trodde jag att det skulle vara lätt och kul.

När jag var inne på tredje varvet så funderade jag på hur jävla dum i huvudet man kan bli?! :) Hur kan nån betala flera tusen för att plåga sig på detta vis?

Vurpade säkert 20-30 gånger, snorhala kalkstenshällar. Sista vurporna så orkade jag knappt lyfta upp hojen igen.

I efterhand? Visst är det kul, och visst kommer jag köra GGN igen!
 
Olof Eriksson skrev:
2157291 Kung! Jag siktar mest bara på komma runt, fast på regndäck då... :näsblod

Jag skulle rekommendera endurodäck med 21/18 (eller 19).
Harva runt med 17" regndäck kommer inte va speciellt kul...
 
jb skrev:
2157283 I början är det som 1.2 mil dålig grusväg. Sedan blir det mer o mer stalp och kalkstenen kryper fram. Med andra ord väldigt enkel enduro. Skall du slåss mef grabbarna i toppen är det jobbigt. Siktar du bara på att komma runt är det enkelt. Det är blött om det regnar.


:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Instämmer...
D e absolut ingen konst att ta sig runt några varv, om man har lite mc- vana.
Och d har ju du, så d e lungt.
Åk Novemberkåsan om du ska ha det tufft, för dom två tävlingarna går ej att jämföra såsom dom gör på TV-sporten.
Gotland e ju uppskriven för att det är så många startande (världens största enduro tävling), men snittåldern e ganska hög och det är många som varken tävlar eller tränar något annat på året....
Kör hårt, du grejar d :yoparty
 
Olof Eriksson skrev:
2156969 Hur är riktigt sträckan som man kör? Hur är underlaget? Hur blir underlaget när det är blött?

Berätta era erfarenheter från tävlingen!

Funderar på göra en liten cup :P

Som tidigare sagts så är det absolut inga problem att ta sig runt men skall det åkas fort så blir det väldans jobbigt. Underlaget med kalksten är halt när det är torrt och ännu halare när det är blött fast det positiva är att kalkstenen gör underlaget hårt så det är absolut inga problem att ta sig runt. De dyhål man ser på TV där folk kör fast är ett enda stort skämt alltihop, man skall vara duktigt mycket klåpare för att köra fast. Du som icke helt talanglös förare med stor vana av motorcykeltypen kommer garanterat att klara det rent åktekniskt placeringen hänger bara på konditionen.

Endurodäck på 18/21 fälg är absolut att föredra ur greppsynpunkt men visst 17" regndäck och köra bara för jippot är kul då där ändå är för många gubbmotionärer som man tvingas åka slalom runt för att det skall vara värt att satsa på placering. Själv körde jag KTM 990 adventure i fjol, stort tungt och gatmässigt men fan vad kul att köra ifrån folk på.
 
Ta av 320-skivan bara annars kommer du inte långt! :7peta
Blev "ganska" djupa spår i slutet.
Träna att springa med hojen,ca 100m språngmarsch till startlinjen!
Många glasögon med roll-off och tear-off är bra. :tummenupp
 
Olof Eriksson skrev:
2157291 Kung! Jag siktar mest bara på komma runt, fast på regndäck då... :näsblod


Tyckte du att det var halt på gräset i Anderstorp tror jag att det är meningslöst att åka Gotland med 17" regndäck. Men vill du försöka så kan du ju alltid göra det. Sevärt kommer det förmodligen att bli. :hihi
 
Fundera inte ens på 17 tummare.... Riktiga cross däck är ett måste. Riktigt kul tävling men halt på kalkstenen, riktigt halt....... Fjädringen går heller inte ha motardinställd... Blir ganska gropigt på slutet av dagen.... Men som sagt det e en kul tävling å jag ska åka i höst med...
 
Finns ju 17" crossdäck, men hojen blir nog ganska nervös i vopsen med 17" fram, vilket gör dina armar till kokta spagetti ganska snabbt. Som nån sa bör du ställa om fjädringen också, men det viktigaste för enduro är att få den att svälja mindre ojämnheter som rötter och sten. Annars studsar man som en flipperkula där det finns mycket sånt. Jag har kört enduro med fjädringen inställd för motocross och voops, och det är inte kul där det är stenigt. Nu är det över 10år sedan jag kört GGN, kalkstenen är speciell, men det finns oftast en pytteliten vall på yttern som man kan ta stöd mot. Bitvis är det rejäla voops, åk till Umeå, Luleå eller Bodens crossbanor och träna voops. Gärna dagarna efter dom haft tävling. Klutmarks voops blir aldrig särskillt stora eftersom det är en hårdbana.
 
Alltså jag åker en hel del cross och även enduro på cykeln med antingen regndäck eller skurna slicks och jag tycker det funkar bra även om det inte går särskilt fort. Men det är inte heller meningen med att köra GGN, meningen är att ha gjort det och att jag faktiskt tycker det är kul!

Men säger ni att det är halkigare än på anderstorp i blötgräset så är ju frågan om det är så vettigt... Det är ju svårt att se på bilderna hur det kommer kännas!

Sen är det lite svårt att träna whoppies med motardhjulen för att man inte har nog bra grepp för att hålla uppe hjulet med kraften i motorn. Har provat köra lite whoopies snabbare då vi har en sandbana ute i skogen utanför mig och två tre st går bra men sen slår den i och det blir bara skit.
 
Olof Eriksson skrev:
2160282 Alltså jag åker en hel del cross och även enduro på cykeln med antingen regndäck eller skurna slicks och jag tycker det funkar bra även om det inte går särskilt fort. Men det är inte heller meningen med att köra GGN, meningen är att ha gjort det och att jag faktiskt tycker det är kul!

Men säger ni att det är halkigare än på anderstorp i blötgräset så är ju frågan om det är så vettigt... Det är ju svårt att se på bilderna hur det kommer kännas!

Sen är det lite svårt att träna whoppies med motardhjulen för att man inte har nog bra grepp för att hålla uppe hjulet med kraften i motorn. Har provat köra lite whoopies snabbare då vi har en sandbana ute i skogen utanför mig och två tre st går bra men sen slår den i och det blir bara skit.

Tror att du gav dig själv svaret i sista stycket. :fakta

Prova att köra GGN med crosshjul först så kan du ta ställning om det är genomförbart med 17".
 
Olof Eriksson skrev:
2160282 Alltså jag åker en hel del cross och även enduro på cykeln med antingen regndäck eller skurna slicks och jag tycker det funkar bra även om det inte går särskilt fort. Men det är inte heller meningen med att köra GGN, meningen är att ha gjort det och att jag faktiskt tycker det är kul!

Men säger ni att det är halkigare än på anderstorp i blötgräset så är ju frågan om det är så vettigt... Det är ju svårt att se på bilderna hur det kommer kännas!

Sen är det lite svårt att träna whoppies med motardhjulen för att man inte har nog bra grepp för att hålla uppe hjulet med kraften i motorn. Har provat köra lite whoopies snabbare då vi har en sandbana ute i skogen utanför mig och två tre st går bra men sen slår den i och det blir bara skit.

Om du nu promt ska köra med 17" hjul så prova skicka ner gaffelbenen rejält i kronorna så mycket att dom försvinner ner i kronan lite. Då kompenserar du i alla fall lite för hjulstorleken. En hasplåt kan vara bra att glida på så hugger det inte fast så mycket när det slår i. Cross däck i 17" finns det gott om, alla gamla XR mm har 17" bak. Köp några med slits i dubbarna det ger lite bättre grepp på kalkstenen. Låt dom andra halka runt i innerspåret och så kör du om dom på vallen i ytterkurvan.
 
Olof Eriksson skrev:
2156969 Hur är riktigt sträckan som man kör? Hur är underlaget? Hur blir underlaget när det är blött?

Berätta era erfarenheter från tävlingen!

Funderar på göra en liten cup :P

körde GGN 1992... Länge sen, med andra ord... Underlaget var då blött, kladdigt och halt...Men jävligt kul! (tills jag inte kunde röra fingrarna).

Undrar dock om dom får till underlaget numera, för vad jag vet så finns inget pansarregemente i visby längre, som kan "preparera" banan.
 
Olof Eriksson skrev:
2160282

Men säger ni att det är halkigare än på anderstorp i blötgräset så är ju frågan om det är så vettigt... Det är ju svårt att se på bilderna hur det kommer kännas!

Det är absolut inte så halt som alla säger blött gräs är betydligt värre då chansen att återfå greppet när det väl sticker är 0, kalksten må vara halt men så jävligt är det inte. I fjol körde jag 990 adventure pråm med orginal däck och greppet var inte mycket att hurra över men runt tog man sig lätt.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top