Till er som kör streetfighter

Ölärgott

...men farligt om man dricker för lite
Gick med
27 May 2007
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
ZX-9R -98
Hur har ni gjort för att få era hojar att gå bra? Var på verkstan nyss efter ett motorbyte och körde hem utan kåpor. Gick hur bra som helst i stan, men när jag kom ut på landsvägen och skulle varva ur hojen för å se hur den nya motorn gick var det precis som om den ville dö som när man håller på å få soppatorsk. Den gick ryckigt vid högre varv/hastighet. När jag hade fått på kåporna och luftburkarna till insuget under all plast gick den hur fint som helst. Är inte särskilt haj på motorer, men misstänker att dessa burkar sitter där av nån anledning. Hur har ni kommit runt problemet med burkarna om det nu är dessa som spökar?
 
Just när det gäller Kawasaki och deras Ram-Air så får man ombestycka eller minska ned insugningshålet i ramen.

Den drar helt enkelt in för mycket luft när du plockar bort allt. Jag vet att det låter konstigt när man säger den får för mycket luft utan Ram-Air. Men hojen är designad och optimerad för att gå rent med alla saker på plats och är dom borta får man optimera om den.
 
man kan ju bestycka upp också, så man anpassar soppan till luften och inte luften för soppan.
 
Bortsett från att motorn får fel luftblandning så borde väl luftmotståndet öka en hel del utan framkåpan? Aerodynamiken försvinner ju nästan helt! Men jag håller med om att fighter is the shit! Så grymt snyggt om man har en snygg framlampa.
 
löste mina problem på zx6an med ett par rör, kunde dock inte ha vilka blinkers som helst då vissa gjorde att den gick kasst (satt rakt framför rören)
 

Bifogat

  • rör1liten.JPG
    rör1liten.JPG
    32.1 KB · Visningar: 95
  • rör2liten.JPG
    rör2liten.JPG
    14.5 KB · Visningar: 73
  • rör3liten.JPG
    rör3liten.JPG
    17.9 KB · Visningar: 99
ingen med zx9r som har nån bild på någon slags luftstrypning? eller måste jag montera mindre munstycke till soppan?

det blev klart bättre när jag tog bort rören i ramen men det e fortfarande inte bra. när man vid högre fart ska växla så blöddrar det såpass när man släpper av på gasen att den inte sticker direkt när man har petat i nästa växel och det känns rätt störande.
/mvh erik
 
ingen med zx9r som har nån bild på någon slags luftstrypning? eller måste jag montera mindre munstycke till soppan?

det blev klart bättre när jag tog bort rören i ramen men det e fortfarande inte bra. när man vid högre fart ska växla så blöddrar det såpass när man släpper av på gasen att den inte sticker direkt när man har petat i nästa växel och det känns rätt störande.
/mvh erik

gör nå snyggt o praktiskt..
ett finmaskigt nät tex.. en snygg rörklammer i rostfritt som håller det el likn.. borde ju minska inluften om det är problemet :)
 
vände den lilla slangen till "luffarturbon" neråt istället för framåt som jag hade den förut å nu går hojen som ett skott!
 
vände den lilla slangen till "luffarturbon" neråt istället för framåt som jag hade den förut å nu går hojen som ett skott!


Så hade jag också och det fungerade skapligt har jag för mig.

Tillägas bör att jag åkte utan kåpor av vurptekniska själ.
 
har en zx6r streetfigter går bra förutom när det blåser mycket. ska testa det där med den slangen till luffar turbon.
 
PÅ min hoj ser det ut så här

dsc00105_1.jpg


vad tycker ni jag ska göra? endast sätta ditt ett nät. Kanske kapa till nåt som gör hålet mindre?
Tyvärr kan man inte köra eller starta hojjen just nu på grund av att den står där den står så jag undrar lite här av er som redan kommit fram till lösningen.
 
Grejen kommer att vara att minska ned hålet där luften skall in.
Dvs. en snygg täckbricka som täcker en del av hålet.
Börja med wellpapp och tejp. Sen tejpar du för en 10 % av hålet. Sen testkör du. Funkar inte det bra så öka med 10 % osv.

Sen när du fått fram rätt storlek så gör man en snygg täckbricka. Kanske någon lite utstickande agressiv variant. Tänk Triumph Speed Four.
 
kanon bra ide, var lite inne på det spåret. får väl skära till nåt fint i alu. samma alu som jag gjorde min buggscreen av :)

tack för hjälpen.
 
Grejen kommer att vara att minska ned hålet där luften skall in.
Dvs. en snygg täckbricka som täcker en del av hålet.
Börja med wellpapp och tejp. Sen tejpar du för en 10 % av hålet. Sen testkör du. Funkar inte det bra så öka med 10 % osv.

Sen när du fått fram rätt storlek så gör man en snygg täckbricka. Kanske någon lite utstickande agressiv variant. Tänk Triumph Speed Four.
Kan man inte bara räkna ut arean för öppningen i kåpan, å sen använda samma, för arean på den ser ut att vara avsevärt mindre än den de båda slangarna har?!
 
Kan man inte bara räkna ut arean för öppningen i kåpan, å sen använda samma, för arean på den ser ut att vara avsevärt mindre än den de båda slangarna har?!

Det kan man göra också.
Frågan är bara hur längden på kanalerna påverkar.
Kanalerna är ju utformade på ett speciellt sätt för att uppnå rätt flöde.
Fast på gamla ram-air hojar kanske det inte är så noga.

Min variant var lite mer bondmek.
Resultatet blir ju det samma dvs. hojen går normalt igen.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top