Till er som kör som svin på 30 sträckorna

Okej att det är 30 för att det är ett villa område. Då tar man det piano o håller 30 ( o därmed irriterar skiten ur bilsterna bakom )

Men 30 i ett öde område för det är vibrationer.
Så fan heller. Kan de inte bygga byggnader så att de håller för trafik så ska de inte ha några byggnader där.
Dessutom är det inte hojjar eller ens bilar som orsakar vibrationerna. Det är Lastbilar. Känns sjukt att övriga trafikanter ska drabbas pga ett fordonsslag.

Det finns ett antal sådana 30sträckor i Sthlm iaf.

Hur ska man göra då? Ska man ha oilka hastighet för olika fordon? Hur bra tror du det funkar? Är det så svårt att hålla 30km/h i 100m utan att känna att "storebrorsamhället" har trampat dig på fötterna?
 
Hur ska man göra då? Ska man ha oilka hastighet för olika fordon? Hur bra tror du det funkar? Är det så svårt att hålla 30km/h i 100m utan att känna att "storebrorsamhället" har trampat dig på fötterna?

Enkelt. Då det gäller lastbilar så finns det redan regler o skylltar att använda sig av. Tex klassa vägen som bk3 väg, eller lastbils trafik förbjuden etc etc. o då leda in lastbilarna på vägar där det inte finns nått problem med vibrationer.
 
Bra att fler reagerar på dessa vansinneskörningar. Frigolithjonen förstör för oss hojjåkare mer än de flesta tror. Det surrar ett rykte om att Bulten kommer att ''fräsas'' nästa år. Hoppas det inte stämmer. Förjävligt att vanliga oskyldiga hojåkare och andra trafikanter ska behöva ta frigolithjonens skit!

Bra att det gjordes en polisanmälan. De systematiska buskörningarna hör inte hemma på Vägverkets/Transportstyrelsens bord för då blir det snart rondeller och gupp överallt. Det hör hemma hos polis och åklagare.

Stockholm behöver fler banor och en rejäl motorstadion istället för gupp! :mattias

Och du tror att de fhjon som kör som svin på 30-sträckor tillhör den skara som skulle åka bana ístället för att åka gata? :va

Det kommer aldrig finnas sån tillgänglighet på en bana att folk kan köra "tillräckligt", och då blir det iaf svinåka på gata. Framförallt i sthlm där många hellre åker bulten än betalar ens ett par hundra för att köra bana :död!
 
Och du tror att de fhjon som kör som svin på 30-sträckor tillhör den skara som skulle åka bana ístället för att åka gata? :va

Det kommer aldrig finnas sån tillgänglighet på en bana att folk kan köra "tillräckligt", och då blir det iaf svinåka på gata. Framförallt i sthlm där många hellre åker bulten än betalar ens ett par hundra för att köra bana :död!

Det är väll bara o smälla upp lite 30 skyltar o fakehus på banan så kan folk låsas att dom bränner h-vette i bostadsområden :rolleyes:
 
Vad är det för bana ni snackar om, det finns ingen bana i Stockholm. Eller har dom byggt en så vill jag gärna veta vart den ligger :va

/ En som kör lugnt i bebyggelse
 
Det kommer aldrig finnas sån tillgänglighet på en bana att folk kan köra "tillräckligt", och då blir det iaf svinåka på gata.

Skulle det finnas en bana i stockholm så skulle folk inte köra där ändå. Argumentet "Vi har ingen bana" är bara BS. I Sundsvall har vi en bana men det är nästan ingen som åker där. Det är helt enkelt så att folk är inte så intresserade av det som dom säjer. Åka bakhjul på gatan lockar mer.
 
Enkelt. Då det gäller lastbilar så finns det redan regler o skylltar att använda sig av. Tex klassa vägen som bk3 väg, eller lastbils trafik förbjuden etc etc. o då leda in lastbilarna på vägar där det inte finns nått problem med vibrationer.

Frågan är väl fortfarande varför du ser det som ett sådant övergrepp på din integritet när du måste följa hastighetsbegränsningen?
 
Frågan är väl fortfarande varför du ser det som ett sådant övergrepp på din integritet när du måste följa hastighetsbegränsningen?

för att citera en i denna tråd (ändrat lite bara)
Skillnad på 30/50 mitt i ett bostadsområde och 30/50 mitt i ingenstans där det blivit 30/50 av någon principsak..

Dvs 30 eller för den delen 50 av skäl ett vettigt skäl tex bostadsområde är helt ok o där håller man hastigheten.

Men "markvibrationer" ... Det är inget skäl. Det är en dålig ursäkt för nån princip sak.

EDIT: Det skulle lika gärna kunna vara "lös springande katter" som "markvibrationer" eller nått annat dummt
 
Last edited:
Men "markvibrationer" ... Det är inget skäl. Det är en dålig ursäkt för nån princip sak.

Felbyggda hus - borde faktiskt rivas. opålat på gammal sjöbotten är en klassiker. typisk brommabebebyggelse. säkert samma i enskede.
 
det är 30 där pga fuskbyggen, vägen är 50m bred och har feta gångbanor bredvid sig, god sikt och lite folk. (korsningen sockenvägen/ga tyresövägen i riktning mot skarpnäck) svåraste 30 sträckan att hålla i stockholm
 
Gör som jag släng ut rullgrus, fram med popcornen.:banana
Hade jag haft barn i ett villaområde där kidsen spelar fotboll på gården, bollen lätt åker ut på 30-vägen och där visar det sig att det är hojförare som gasar på.

Japp, jag hade också börjat grusa vägen då, inte för att skada någon men för att skydda mina barn. Sen satt upp en skylt med "Rullgrus på vägen"
Vem fan vill att en hoj ska dundra förbi där ens son eller dotter ska lära sig att cykla på en 30 väg typ?
 
Last edited:
ok..så 30 o 50 måste man hålla, men 60 och över behöver inte respekteras?

Vad jag menar är att 30kmh skylten finns av en annledning! Kör då 30.
50 kmh är ett riktmärke och där bör man inte hålla 90-120kmh detta helt beroende på situation! (som tidigare nämts)
60 är väll då lite mindre risk än 50 för barn/cyklister och dyrligt.
Men allt handla om sunt förnuft inngen bör köra 70 förbi ett dagis bara för att det är 50 eller?
Om du sedan kör 200 på Essingen/Nynäsvägen en kväll det skiter då jag personligen i!
Jag vill dock inte ha ett barns liv på mitt sanvete!
VILL DU?
 
Ser inte problematiken att hålla 30 eller 50 med hojen. Visst, nya sporthojar har utväxling så in i helvete på 1:an och 2:an men det förändrar ju inte faktum att det är personen i sadeln som avgör hastigheten. Finns väl inget vettigt argument för att köra fort på en 30-väg.

Samma diskussion var upp för en par månader sedan då nåt ärkepucko här på SH hade kört för fort på en 30-väg och åkt dit (tappat körkort som följd eller feta böter vill jag minnas) sen kom han och grät här om att samhället hade gjort honom orättvisa och frågade "Vad kan jag göra?" vädjande.

Är väl bara att lätta på gasen? :va
 
Ser inte problematiken att hålla 30 eller 50 med hojen. Visst, nya sporthojar har utväxling så in i helvete på 1:an och 2:an men det förändrar ju inte faktum att det är personen i sadeln som avgör hastigheten. Finns väl inget vettigt argument för att köra fort på en 30-väg.

Samma diskussion var upp för en par månader sedan då nåt ärkepucko här på SH hade kört för fort på en 30-väg och åkt dit (tappat körkort som följd eller feta böter vill jag minnas) sen kom han och grät här om att samhället hade gjort honom orättvisa och frågade "Vad kan jag göra?" vädjande.

Är väl bara att lätta på gasen? :va

AMEN!:yoparty
 
Vad jag menar är att 30kmh skylten finns av en annledning! Kör då 30.
50 kmh är ett riktmärke och där bör man inte hålla 90-120kmh detta helt beroende på situation! (som tidigare nämts)
60 är väll då lite mindre risk än 50 för barn/cyklister och dyrligt.
Men allt handla om sunt förnuft inngen bör köra 70 förbi ett dagis bara för att det är 50 eller?

Jimmy så är det ju inte längre.
Jag håller med dig i ditt resonemang när det faktiskt var 30 av ett skäl.
idag är varje jävla väg 30skyltad och det skapar tyvärr en situation att folk skiter i det.
Börjar man bryta mot reglerna skapar det en vana att man gör det och då spelar ju inte 30 skylten någon roll längre för man har vant sig vid att bryta mot den och vem säger att den ena 30 skylten var mer värd än den andra ?.
mänsklig psykologi! inte svårt, men kräver att man fattar att det är det det handlar om.

Det är så vi människor fungerar, acceptera det och se till att vi fixar till våra vägar efter hur människan fungerar istället för hur vi skulle vilja får dem att fungera.

och du, vad säger att det inte sitter en unge i bilen du klipper i 200 på essingeleden ?
tänk till före slipper någon annan tänka till efter.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top