Till er som kör race-preppade hojjar

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hur är det med service på dessa? Hur ser det ut med skruvningen innan ett race, eller en träning, eller hur ser schemat ut för skruvandet? Hur stor skillnad blir det på driftskostnaden? Kör ni på annan soppa än "handels"?

Min kusin känner till en kille som dealar ex-cross-VM hojjar och jag funderar på att kanske gå på en sådan till 06... Eller i annat fall köpa en ex-SM hoj som de som sålts/säljs på sidan.

Om ni känner för det/kan så får ni gärna jämföra med husabergen :)

OlleR skrev:
Hur är det med service på dessa? Hur ser det ut med skruvningen innan ett race, eller en träning, eller hur ser schemat ut för skruvandet? Hur stor skillnad blir det på driftskostnaden? Kör ni på annan soppa än "handels"?

Min kusin känner till en kille som dealar ex-cross-VM hojjar och jag funderar på att kanske gå på en sådan till 06... Eller i annat fall köpa en ex-SM hoj som de som sålts/säljs på sidan.

Om ni känner för det/kan så får ni gärna jämföra med husabergen :)

Min far köpte en hoj som körde hela SM-säsongen i Enduro.. Och den har han använt precis som vilken hoj som helst och det har tydligen funkat helt OK. Det var visserligen ett tag sen eftersom den körde i SM -97 och han köpte den -98. men har inte haft några problem med den som skulle kunna bero på att den är preppad eller hårt körd. :tummenupp

är nog ingen större skillnad i service på en racehoj och på tex din husa el en 525a, alla nyare 4-takts maskiner är ju gjorda för att tävlas på.
klart att på VM nivå så lär dom inte köra mer än ett race innan motorn gås igenom.
för oss som kör 5-10 sek långsammare per varv än VDB så gäller väl vanlig service: oljebyte + filter efter tävling och kolla över lite här och där, dra åt och känna på skruvar så att det sitter.
efter nån träning eller två så byter jag olja.
ventilerna har jag inte rört på Vertematin...
sen så är det bara att kränga däck 348 ggr så är säsongen fixad.

Tack för svar! Super att du tar dig tid rejser, det uppskattas! (självklart uppskattas övriga svar också, men det känns extra värdefullt att få svar av nån man sett köra i tävling)

Några tips på hojjar (typ köpa ex-SM hojar, eller bygga egen hoj osv), och vad för budget man bör ha för att köra en full säsong? Vad bör jag som har vikten på min sida prioritera om jag ska bygga själv/välja hoj?

Jag vet ju inte nu hur det kan gå, antingen går drömmen i uppfyllelse eller så floppar man totalt, med största möjliga sannorlikhet det andra ;D Så nån typ av budgetsäsong bör man väl börja på ;) Tänkte försöka få köra en tävling nästa år för att se vad man bör träna på och om det är så kul att det är värt att köra en hel säsong!

Varför börja fråga nu, det e ju lite moppefuckostil "jag ska köpa en R1 när jag blir 21"? Jo för att man får mer tid att förbereda sig... Bättre det än att tvingas köpa något halvdant tre veckor innan säsongen börjar!

om du vill fortsätta köra Husa så är väl valet enkelt, köp en fs650 el 450.
e modellen har väl fjädring som är hård noga att rejsa med antar jag och mycket lättare att sälja än c modellen.
dit med ett trimrör(fast det behövs egentligen inte, men är ju alltid kul :) )
2 extra hjul med regndäck på är viktigare isåfall för att slippa stå och kränga däck när det börjar regna 10min innan ditt heat...

om du bara vill prova på nått race till -05 så duger hojen du har, inga problem.
mina första tävlingar -02 körde jag på en, förutom hjulen, HELT standard 250 2-t med crossbromsar...blev 5a :tummenupp

Recept för lyckad tävlingssäsong:

1. lätt och smidig hoj med bra chassi (skit i motorn - fjädringen är viktigare)
2. extra uppsättning fälgar och en jävla massa däck av bra kvalitet
3. bensin
4. ut och kör bana!! träna för tävling, inte nåt mesåkande i stan eller på landsväg - rejstempo måste mängdtränas
5. talang och handlag är ett bonus - det minskar ner träningstimmarna en aning :)

Kan det vara så att 2005 är det år vi får se TomK på startlinjen?
TomK skrev:

3. bensin
4. ut och kör bana!! träna för tävling, inte nåt mesåkande i stan eller på landsväg - rejstempo måste mängdtränas
5. talang och handlag är ett bonus - det minskar ner träningstimmarna en aning :)

TomK skrev:

3. bensin

3 och 4 är lungt iaf, 5an kan man ju bara hoppas på ;D 1 och 2 ska bestämmas, men om det nu är så att jag får tag på en cross-VM hoj, är den lämplig att bygga om då? Tänkte borde ju sitta ganska fina grejjer på den chassimässigt?

Tack för svar än en gång!

rejser: Imponernade! :tummenupp Skulle vara kul om det gick så bra, då vore man nog fast i cirkusen direkt :)

farmerlip skrev:
Inte 2005 tyvärr :(
Tänk ca 2.3s på vad han gjort med hojen jämfört med ovanstående resonemang.
Två månadslöner nerplöjda i trim och sen hävdar han att inte motorn spelar roll. Blir nog inget rejsande för den gode Tompa tycker jag det låter som :hihi :arsele :pannkyss

Han har ju hela långa vintern på sig att plöja ner ett par månadslöner på chassiet! Funderar faktiskt på att lägga ner 500:- på trim i vinter....men bara kanske, nya reeds isf. Men det kostar väl mer än det smakar. :tomten
Supermoto skrev:
Inte 2005 tyvärr :(
Tänk ca 2.3s på vad han gjort med hojen jämfört med ovanstående resonemang.
Två månadslöner nerplöjda i trim och sen hävdar han att inte motorn spelar roll. Blir nog inget rejsande för den gode Tompa tycker jag det låter som :hihi :arsele :pannkyss

farmerlip skrev:

Näe... 2005 ska ägnas åt husbygge och familjen, samt ren nöjesåkning (bana, skogen, is, grus osv). Lite slantar ska jag iofs gräva ner i chassi och bromsattiraljer för att få fason på asfaltsprestandan. Det där med att prioritera motor framför fjädring - kul, men inte så optimalt :D

farmerlip skrev:
Han har ju hela långa vintern på sig att plöja ner ett par månadslöner på chassiet! Funderar faktiskt på att lägga ner 500:- på trim i vinter....men bara kanske, nya reeds isf. Men det kostar väl mer än det smakar. :tomten

Klart att det är värt att byta reeds. Smakar mer än det kostar.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back