frid
Medlem
Gandalf skrev:E det bara jag som får kännslan av att med den inställningen kommer han inte leva länge på vägarna?




Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Gandalf skrev:E det bara jag som får kännslan av att med den inställningen kommer han inte leva länge på vägarna?
rapzta skrev:Jag skapade en tråd och frågade i den hur lätt det var att klara en uppkörning om man aldrig kört en hoj förr. Jag hade också lagt till den informationen om att jag hade kört moped förut, och har haft B körkort i snart 2 år.
Där var en massa tjat om att det var SJUKT stor skillnad mellan en moped och en tung motorcykel.
Btw jag körde min fars harley v-rod. (1000 cc, 115hk osv..). Rätt så tung mc om man säger så.
Först litade jag på allt snacket här från forumet, men efter några sekunder insåg jag att det inte var ett dugg svårare än moped om man har kört bil ett bra tag och förstått samspelet mellan gas o koppling bra.
Först körde jag på min egen gata, sen körde jag ut på en 50 väg med några svängar. Snälla, till och med svängarna satt visst i ryggmärgen sedan moppetiden.
Någon som vill argumentera mot detta?
tack hej.
Ducati for life skrev:va fan, att ratta runt en hoj på gatorna "rakt fram" i 10 minuter klarar väl dom flesta med lite moppe vana. Men att hantera en mc i kniviga situationer, vana, placering på vägen, hur du ska "titta framåt" i kurvor, mognad, planering m.m Är något som man bara kan få genom vana. Och att köra bil eller moppe är inte samma sak som att köra hoj. När du kör bil (övnings kör etc) lär du dig inte att just använda blicken och planera din körning på samma sätt som med mc. Jag jämför när mina "sporbils polare" kör, dom har inte en chans i "säker" körning jämförelse med mig som har framfört en hoj sedan 16 års ålder (jag e 30 nu). Deras trafik planering, placering, kurvtagning är amatör mässig i jämförelse med en van mc förare. Och bara för att predika liiiite mera. Det får du genom självbevarels driften, vill du överleva måste du ha respekt. Det är dessutom skillnad mellan att åka offroad hoj, sport hoj eller en custom hoj. Alla hojjar har sina egna karaktärer, svängradier och körsätt. Men köra moppe först och sedan hoppa på hojj är helt rätt, det är ju i alla fall två hjul, gas, koppling o bromsNog moral predikat för hela månaden...
![]()
Långa farbron skrev:
Långa farbron skrev:Men ni måste väl var släkt eller??![]()
rapzta skrev:nej ska inte köra upp på v-roden.
ska snart köpa nån förstahoj och öva på. garagesvängen oroar mig inte det minsta, men manöver och broms får jag nog öva på en stund :>
Gandalf skrev:E det bara jag som får kännslan av att med den inställningen kommer han inte leva länge på vägarna?
Silwer skrev:Jag körde omkull en kona i serpentinbanan, men annars gjorde jag det med direkt, men jag övade faktiskt en del före, gjorde inte du det?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |