Till er som inte har kört hoj förr

Nog måste jag säga att det är helt annorlunda att köra en tung MC gentemot moped och cross.

Jag hade kört moped innan jag provkörde min första mc, inte mkt direkt. Däremot hade jag hunnit avverka 3st crossar i olika storlekar 80, 125 och 250 innan jag tyckte det skulle vara roligt med en riktig hoj. Första gången jag provkörde hojen höll på att gå riktigt illa.....tyckte den var tung som ett as i jämförelse med crossarna, jag tyckte den svängde lika illa som en dubbelbandad skoter med monoskida (läs: skitdåligt). Alltså när man kör lättare 2-hjulingar går det så lätt att svänga man inte behöver fundera hur fan skiten svänger. Med en tung hoj blev känslan annorlunda och motstyrningen blev ett faktum.

EDIT: Det kanske är enklare att svänga med gynstolarna än en gammal sporthoj som blev mitt steg in i hojvärlden??
 
Last edited:
Ha ha ha :rofl :rofl Lycka till med uppkörningen. :arsele :arsele

Så har du tränat garagevändningen än??? 50km/ 70/90 inbromsningen???

Klarat Konbanan under 19 sekunder än ???
 
rapzta skrev:
Jag skapade en tråd och frågade i den hur lätt det var att klara en uppkörning om man aldrig kört en hoj förr. Jag hade också lagt till den informationen om att jag hade kört moped förut, och har haft B körkort i snart 2 år.
Där var en massa tjat om att det var SJUKT stor skillnad mellan en moped och en tung motorcykel.
Btw jag körde min fars harley v-rod. (1000 cc, 115hk osv..). Rätt så tung mc om man säger så.
Först litade jag på allt snacket här från forumet, men efter några sekunder insåg jag att det inte var ett dugg svårare än moped om man har kört bil ett bra tag och förstått samspelet mellan gas o koppling bra.

Först körde jag på min egen gata, sen körde jag ut på en 50 väg med några svängar. Snälla, till och med svängarna satt visst i ryggmärgen sedan moppetiden.
Någon som vill argumentera mot detta?
tack hej.

va fan, att ratta runt en hoj på gatorna "rakt fram" i 10 minuter klarar väl dom flesta med lite moppe vana. Men att hantera en mc i kniviga situationer, vana, placering på vägen, hur du ska "titta framåt" i kurvor, mognad, planering m.m Är något som man bara kan få genom vana. Och att köra bil eller moppe är inte samma sak som att köra hoj. När du kör bil (övnings kör etc) lär du dig inte att just använda blicken och planera din körning på samma sätt som med mc. Jag jämför när mina "sporbils polare" kör, dom har inte en chans i "säker" körning jämförelse med mig som har framfört en hoj sedan 16 års ålder (jag e 30 nu). Deras trafik planering, placering, kurvtagning är amatör mässig i jämförelse med en van mc förare. Och bara för att predika liiiite mera. Det får du genom självbevarels driften, vill du överleva måste du ha respekt. Det är dessutom skillnad mellan att åka offroad hoj, sport hoj eller en custom hoj. Alla hojjar har sina egna karaktärer, svängradier och körsätt. Men köra moppe först och sedan hoppa på hojj är helt rätt, det är ju i alla fall två hjul, gas, koppling o broms :yoparty Nog moral predikat för hela månaden... :näsblod
 
trodde du mc = rymdfärja eller vad? klart som tusan det är likt moppen med reglage osv..
 
En uppkörning kuggar man normalt inte för att man inte kan svänga eller växla. Men testa gärna på en uppkörning eller två. Det är jävligt bra träning även om du kuggar, kostar inte så mkt mer än en vanlig dubbeltimme på körskolan heller.
 
Att ta mc kortet kan inte vara svårt med tanke på vilka som kör omkring på hojar nuförtiden....överkskatta gärna er egen förmåga........framförallt när det händer det oväntade mitt i en annan manöver, tex högfart över backkrön som svänger......där kom det ut en grävling......fan vad ont det gör :huvet
 
Att ta körkort klarar vilket idiot som helst, det svåra är att överleva!
 
Ducati for life skrev:
va fan, att ratta runt en hoj på gatorna "rakt fram" i 10 minuter klarar väl dom flesta med lite moppe vana. Men att hantera en mc i kniviga situationer, vana, placering på vägen, hur du ska "titta framåt" i kurvor, mognad, planering m.m Är något som man bara kan få genom vana. Och att köra bil eller moppe är inte samma sak som att köra hoj. När du kör bil (övnings kör etc) lär du dig inte att just använda blicken och planera din körning på samma sätt som med mc. Jag jämför när mina "sporbils polare" kör, dom har inte en chans i "säker" körning jämförelse med mig som har framfört en hoj sedan 16 års ålder (jag e 30 nu). Deras trafik planering, placering, kurvtagning är amatör mässig i jämförelse med en van mc förare. Och bara för att predika liiiite mera. Det får du genom självbevarels driften, vill du överleva måste du ha respekt. Det är dessutom skillnad mellan att åka offroad hoj, sport hoj eller en custom hoj. Alla hojjar har sina egna karaktärer, svängradier och körsätt. Men köra moppe först och sedan hoppa på hojj är helt rätt, det är ju i alla fall två hjul, gas, koppling o broms :yoparty Nog moral predikat för hela månaden... :näsblod

Du och jag har helt rätt, resten har fel.... :rofl :lol :rofl :D :tummenupp
 
Långa farbron skrev:
Men ni måste väl var släkt eller?? :D

bara för att säga vad jag tycker så tycker jag att det är enorm skillnad på att köra moppe och sporthoj.
det är även enorm skillnad på att köra cross och sporthoj.
det är tillslut även enorm skillnad på att köra glidarhoj och sporthoj.
 
rapzta skrev:
nej ska inte köra upp på v-roden.
ska snart köpa nån förstahoj och öva på. garagesvängen oroar mig inte det minsta, men manöver och broms får jag nog öva på en stund :>


om det e nåt du skall oroa dig för så e det g-vändningen!!!
 
Silwer skrev:
Jag körde omkull en kona i serpentinbanan, men annars gjorde jag det med direkt, men jag övade faktiskt en del före, gjorde inte du det?

Joo.. tog 3-4 lektioner om jag inte minns fel, ville vara 100% säker på att klara uppkörningen vid första försöket. Det jag menade var att man KAN klara uppkörningen utan att öva speciellt mycket för det är defenetivt inte svårt.
 
Vad alla hetsar upp sig.. killen pratar om UPPKÖRNINGEN. Inte att kunna ta en feldoserad kurva i 390 med max nerlägg och samtidigt veja för en grävling som skuttar ut, och allt detta med en v-rod... lugna ner er grappar o sejjor! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top