Till er som förstår er på TRE mod till Gixxer 1000

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Nu vill jag ha svar!!!!!!
Kan man sätta en TRE modd på min hoj?
Det sitter på en Powercommander IIIr, hört att vissa säger att det inte går. Dom säger att det bara fungerar med Pc II, Pc III, Pc IIIusb??????????????

T.Bergström skrev:
Nu vill jag ha svar!!!!!!
Kan man sätta en TRE modd på min hoj?
Det sitter på en Powercommander IIIr, hört att vissa säger att det inte går. Dom säger att det bara fungerar med Pc II, Pc III, Pc IIIusb??????????????

Någon som vet var man kan köpa originala kontakter i fall man vill bygga själv??????

Ja du kan bruke en "TRE" på din GSXR1000 uansett om du bruker en Powercommander PC IIIr eller ikke.

En "TRE" gjør jo ingenting annet enn å "lure" ECUen til å tro at motoren er i et gir ( vanligvis 5te gearet).

Derimot vil ikke GPS uniten på en Yoshimura EMS fungere hvis du har en "TRE" men det er jo ingen vits med en TRE hvis du har GPS uniten for med den kan du justere tenning OG innsprøyting på ALLE gear ( i tillegg til det map som du har).

Et lite råd til alle som lurer på TRE.

Sett dere inn i hva en TRE er og hva den gjør.

Et søk på denne siden eller på alle de store sidene i USA/England vil gi alle svar dere vil ha og sikkert bedre og mere utfyllende enn noen hær kan gi.... ja med unntag av meg men jeg snakker Norsk og det skjønner jo ikke svensker...heheheheh

Last edited:
Hehe, norskan var lite svår... :lol

Men, det finns nackdelar med TRE. Dem bör man känna till.

En switchad TRE är att föredra då man kan slippa de problemen jag känner till (Den går SKIT kast när den är kall och kan vara svårstartad med TRE)
Tyvärr brukar switchade TRE vara "lite" dyrare än den "vanliga".

Behöver man verkligen TRE modda Gixxern? Menar, borde den inte ha tillräckligt med pulver ändå??
Eller stryper de den så hårt på de lägre växlarna?

PutteLiten skrev:

En switchad TRE är att föredra då man kan slippa de problemen jag känner till (Den går SKIT kast när den är kall och kan vara svårstartad med TRE)

Behöver man verkligen TRE modda Gixxern? Menar, borde den inte ha tillräckligt med pulver ändå??

En switch är ju inte direkt svår att bygga själv om det skulle va så.

Då måste jag upplysa dig om att hojen går inget sämre med TRE modden i om den är kall,jag har själv en TRE på min 03:a utan sådana problem som du beskriver.....

TRE modden tar bort strypningarna på 2-3:ans växel (Ändrad tändkurva) samt så tar den bort höghastighetsspärren och lurar ECU:n att man kör i 5:ans växel.....

PutteLiten skrev:

Ville inte veta om en är svår startad!!!!

Går det att ha en TRE när jag har en Powercomander IIIr. På den kan man nu justera bränsle och tändkurvor?

Re: Ville inte veta om en är svår startad!!!!

T.Bergström skrev:
Går det att ha en TRE när jag har en Powercomander IIIr. På den kan man nu justera bränsle och tändkurvor?

Vill ha svar på detta, när jag vet fixar vi våran affär:)

Den största nyttan för mig med TRE har varit att det inte blir samma ryck vid gaspådrag som utan, vilket gör att det går att åka lite säkrare-fortare på bana.

Re: Ville inte veta om en är svår startad!!!!

T.Bergström skrev:

Huff....

Trodde jeg hadde svart på dette...

JAAAAAAAAA

Det går ann å ha en TRE når du har Powercommander OG Vice versa.........

TRE Modder signalene INN til ECU ( Electronic Control Unit, altså den svarte boksen på din sykkel ) slik at den tror den står i 5 gear ( eller hva du nå setter en ATRE til ( ATRE = Adustable Timing Retard Eliminator ) ).

PC3r modder signalene UT fra ECU en.

Så hvis du har justert tendingskurvan til å være orginal ( som feks er 30º BTDC på5000 varv) +5º og Suzuki har -5º på 1ste gear så blir tendingen på 5000 var på ettan nu: 30-5+5= 30 grader.....

Altså tilbake på square 1.

Når man setter opp en sykkel i dynobenk MÅ man gjøre det i 4 gear.

Dette er "nøytral" gearet og ECUen legger ikke til eller trekker fra noe som helst.

Justerer man inn sykkelen i 5te eller 6te gear har jo ECUen lagt til 2 resp 5% ekstra med bensin i de to gearene for å ta hensyn til ram air ( litt rart at Suzuki ikke bruker en Mapsensor som kan føle overtrykk ) og da vil den gå for magert i 1-2-3-4.

Det samme er med tendingen. Juster den inn i 4de gear.
Bruker du TRE så vil den få samme tending på alle gear.
Bruker du IKKE en TRE vil du i 1-2-3 få lagre fortending ( som ECU forlanger ) +/- det du har justert Powercommanderen til å gjøre,

Enkelt.....

Men tror nok at det kommer mange nye spørsmål på denne tråden...

Hufff..

På Suzukihayabusa.org er det sikkert 100 forskjellige tråder om TRE og alle spør om det samme hele tiden.....

hufff.,...

Re: Re: Ville inte veta om en är svår startad!!!!

Yngve skrev:
Huff....

Trodde jeg hadde svart på dette...

JAAAAAAAAA

Det går ann å ha en TRE når du har Powercommander OG Vice versa.........

TRE Modder signalene INN til ECU ( Electronic Control Unit, altså den svarte boksen på din sykkel ) slik at den tror den står i 5 gear ( eller hva du nå setter en ATRE til ( ATRE = Adustable Timing Retard Eliminator ) ).

PC3r modder signalene UT fra ECU en.

Så hvis du har justert tendingskurvan til å være orginal ( som feks er 30º BTDC på5000 varv) +5º og Suzuki har -5º på 1ste gear så blir tendingen på 5000 var på ettan nu: 30-5+5= 30 grader.....

Altså tilbake på square 1.

Når man setter opp en sykkel i dynobenk MÅ man gjøre det i 4 gear.

Dette er "nøytral" gearet og ECUen legger ikke til eller trekker fra noe som helst.

Justerer man inn sykkelen i 5te eller 6te gear har jo ECUen lagt til 2 resp 5% ekstra med bensin i de to gearene for å ta hensyn til ram air ( litt rart at Suzuki ikke bruker en Mapsensor som kan føle overtrykk ) og da vil den gå for magert i 1-2-3-4.

Det samme er med tendingen. Juster den inn i 4de gear.
Bruker du TRE så vil den få samme tending på alle gear.
Bruker du IKKE en TRE vil du i 1-2-3 få lagre fortending ( som ECU forlanger ) +/- det du har justert Powercommanderen til å gjøre,

Enkelt.....

Men tror nok at det kommer mange nye spørsmål på denne tråden...

Hufff..

På Suzukihayabusa.org er det sikkert 100 forskjellige tråder om TRE og alle spør om det samme hele tiden.....

hufff.,...

Hehehehe:)

Hur kan vissa säga att det går och vissa inte:6surkart???????

Fordi noen er IDIOTER og ikke skjønner hvordan en TRE fungerer og har heller ikke kjørt tester på den.

Jeg er den ENESTE i verden som har kjørt tester på TRE i benk i 1an, 2an, 3an, 4an, 5an og 6an.

dvs sykkelen var i 4an hele tiden mens GPS ( Gear Position Sensoren ) var i 1-2-3-4-5-6.

Samt at jeg målte tendingstidspunktet hele veien...

Min aller siste post om TRE på Sporthoj.com

Du velger selv hvem du vil tro på.

Crille skrev:
Då måste jag upplysa dig om att hojen går inget sämre med TRE modden i om den är kall,jag har själv en TRE på min 03:a utan sådana problem som du beskriver.....

TRE modden tar bort strypningarna på 2-3:ans växel (Ändrad tändkurva) samt så tar den bort höghastighetsspärren och lurar ECU:n att man kör i 5:ans växel.....

Mja, nu har jag ju en TLR, och det skiljer säker en hel del... :D
Jag har ju en gammal skit 16bitars ECU, och i Gixxern sitter en 32bitars (TLR -03 har den nya ECUn oxå :) )

Men, jo TLRen kan vara svårt startad och gå lite kasst när den är kall med TRE mod.
Det är ju gottepåse att Suzuki fixat till det på nyare modeller. :)

Man kan lura den att gå i vilken växel man vill, men normal väljer man 5an, eller 6an. TLRen är även strypt i 1an, Trodde även Gixxern var det.

Men du yngve???

Om man måste mappa om gps som sitter på främre fram drev för att kunna lura en TRE med powercommander IIIr + att du tar 500kr för att göra det= då går det ju inte att haPc IIIr med TRE utan att mixtra?? vill inte börja rackla med något sådant. Då skiter jag i TRE:fakta
Måste väl gå att ställa in ganska bra tänd kurva med PcIIIr bara?

HUFFFFFFFFF T. Bergstrøm... les mitt PM en gang til.

Jeg sa at jeg gjør min EGEN variant av TRE.

Jeg sa IKKE at man må ha min variant + en TRE...
Min variant ER jo en TRE men gjort på en annen og BEDRE måte.....

Last edited:
Yngve skrev:
HUFFFFFFFFF T. Bergstrøm... les mitt PM en gang til.

Jeg sa at jeg gjør min EGEN variant av TRE.

Jeg sa IKKE at man må ha min variant + en TRE...
Min variant ER jo en TRE men gjort på en annen og BEDRE måte.....

Okej kompis!

Så din TRE sitter i främre drevet?
Vad skiljer sig från din och dom som man köper från England?

Svaret är

JAAAA!!!

Du behöver inte mappa om bara för att du stoppar in en tre. Jag har en swichad, men har den alltid på.

Re: Re: Ville inte veta om en är svår startad!!!!

Yngve skrev:

Hufff..

hufff.,...

www.tlplanet.com har behandlat detta "ett par" gånger oxå... :)

Om man orkar med alla regler och skräp så kan man säkert hitta TRE info på gixxer.com oxå. Men det forumet ligger väll lixom i bottom 3 för min del...

Alla Suzuki specialierade forum borde funka. :)

:hej

ni får ursäkta:)

Har inte läst dom tidigare trådarna!!

Svara nu på detta så är det slut pratat om TRE, lite less jag med:fakta
Kan jag ha en TRE på min hoj samtidigt som jag har en Powercommander IIIr. Har inte fått något riktigt svar:6surkart
Utan bara koppla på den och köra och vara glad!
Den ska till Mc express för fin justering(bränsle)

Last edited:
Re: ni får ursäkta:)

T.Bergström skrev:

Kan jag ha en TRE på min hoj samtidigt som jag har en Powercommander IIIr. Har inte fått något riktigt svar:6surkart

Er alle svensker like dumme som deg?

Jeg har skrevet svaret 3 ganger på denne tråden SAMT en gang på et PM.

Ikke rart verden går til h..vete

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...